بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

70 درصد معاملات مسکن در تهران برای واحدهای 70 متری بوده است

مدیرکل دفتربرنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در 5 سال گذشته 70 درصد معاملات مسکن در شهر تهران برای واحدهای مسکونی 70 متری و یا کمتر بوده است.

 70 درصد معاملات مسکن در تهران برای واحدهای 70 متری بوده است
تین نیوز

مدیرکل دفتربرنامه‌ ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: در 5 سال گذشته 70 درصد معاملات مسکن در شهر تهران برای واحدهای مسکونی 70 متری و یا کمتر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، علی چگنی افزود: با این حال مساحت کمتر از 20 درصد واحدهای مسکونی ساخته شده کمتر از 70 متر مربع بوده است.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته، اقدامات متعددی در حوزه توسعه مالی بخش مسکن و افزایش قدرت وام‌دهی بانک مسکن با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام داده که از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان، افزایش سرمایه بانک مسکن، راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، راه‌اندازی انواع حساب‌ها از جمله حساب امانی، ضمانت فروش اقساطی مسکن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این ابزارها عملکرد و تاثیرات قابل ‌قبولی در حوزه مسکن داشتند ولی برخی به دلیل شرایط کلان اقتصادی به خصوص نرخ بالای سود بانکی، عملکردشان متناسب با انتظار نبوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن همچنین در این‌باره که الگوی غالب تقاضا برای بخش مسکن چیست؟ و در این باره با توجه به اینکه الگوی تقاضا تغییر کرده و عرضه نیز از سمت حاشیه شهرها به درون شهرها آمده است، گفت: در حال حاضر در کشور حدود 3 میلیون واحد مسکونی نسبت به کل خانوار، مازاد است ،از طرف دیگر حدود یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی نسبت به واحدهای مسکونی مورد استفاده توسط خانوارها کمبود داریم که بخشی از دلایل این رخداد به عدم تطبیق الگوی عرضه و تقاضا مربوط است.

چگنی گفت: در سال‌های گذشته بخش قابل‌ توجهی از ساخت ‌و سازها در واحدهای مسکونی بزرگ‌ متراژ و گران ‌قیمت انجام شده در حالی که عمده تقاضای خانوارها به خصوص در کلان شهرها و خانوارهای کم درآمد برای واحدهای با متراژ متوسط و کوچک بوده است.

چگنی اظهارداشت: در حال حاضر عمده تقاضای مسکن برای واحدهای 50 تا 70 متری است در حالی که در سال‌های گذشته واحدهای 100 متر به بالا ساخته شدند که عملا نشان داد عرضه و تقاضا همسو و هم جهت نیستند.

چگنی افزود: تاکنون بیش از 280 هزار نفر در صندوق پس انداز خانه یکم حساب افتتاح کرده اند و همه آنها تقاضاهای بالقوه ای هستند که به تدریج وارد بازار مسکن خواهند شد و تقاضا را در این بازار تقویت خواهند کرد، اما اجرای آن منوط به تامین منابع مالی و تقویت سیستم بانکی است.

زوجین و دارندگان حساب پس انداز مسکن خانه یکم می توانند در صورت وجود شرایط لازم تا 160 میلیون تومان تسهیلات از بانک مسکن برای خرید مسکن دریافت کنند.

 

 

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.