بازدید سایت : ۵۶۱۵۹
در یازدهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی اعلام شد:

◄ پاریزان صنعت امسال محصولات جدید ریلی تولید می کند

رئیس هیات مدیره شرکت پاریزان صنعت در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از تولید محصولات جدید در سال 1403 توسط این شرکت خبر داد.

پاریزان صنعت امسال محصولات جدید ریلی تولید می کند
تین نیوز

دکتر حسن برادران مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت پاریزان صنعت در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته از تولید محصولات جدید در سال 1403 توسط این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، شرکت پاریزان صنعت از جمله شرکت های خوشنام و معتبر در صنعت کشور است. این مجموعه تولیدی و صنعتی علاوه بر فعالیت در حوزه خودرو و صنایع هوانوردی، طی سال های اخیر در بخش ریلی نیز فعالیت گسترده ای انجام داده و دستاوردها و محصولات قابل توجهی داشته است. در حاشیه نخستین روز یازدهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفتگویی داشتیم با دکتر حسن برادران رئیس هیات مدیره شرکت که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.

شرکت پاریزان صنعت چه تاریخچه ای دارد و در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟

پاریزان صنعت یک شرکت باسابقه در حوزه تولید و صنعت کشور به شمار می آید به این معنی که ما امسال پنجاهمین سالگرد تاسیس این شرکت را پشت سر می گذاریم. پیش از انقلاب، ما صرفا وارد کننده بودیم اما بعد از انقلاب به جمع تولیدکنندگان پیوستیم. ما در این مجموعه، ابتدا در حوزه خودرو و سپس در حوزه ریلی و هوایی، تولیداتی را ارائه کردیم. در حال حاضر جزو تولیدکنندگان شناخته شده این این حوزه ها هستیم و در مقاطعی نیز برای انتقال دانش فنی، برخی محصولات را وارد و سپس به تولید آن اقدام می کنیم.

در صنعت ریلی چه تجهیزاتی را تولید می کنید؟

در این بخش، کلیه تجهیزات "دپو" و "رولینگ استاک" که برای تعمیرات لوکوموتیو و واگن مورد استفاده قرار می گیرد را تولید و در مواردی وارد می کنیم.

تولید چه محصول جدیدی را برای سالجاری هدف‌گذاری کرده اید؟

امسال قصد داریم خودرو ریلی جاده ای و درزین را تولید کنیم. این محصولات تاکنون عمدتا به صورت وارداتی تامین شده است اما انشاالله ما تا پایان سالجاری، این محصولات را به شکل تولید داخل رونمایی خواهیم کرد.

کدام بخش حمل و نقل ریلی متقاضی این محصولات خواهند بود؟

کلیه متروها و قطارهای برون شهری در مراکز تعمیراتی یا اصطلاحا دپو خود به این تجهیزات نیاز دارند که رام یا لوکوموتیو معیوب را به سایت تعمیراتی خود کشانده و مشکلات و معایب آن را برطرف کنند.

تولید محصولات در شرکت پاریزان صنعت نیازمند چه حمایت هایی از سوی بخش دولتی و غیر دولتی است؟

ما نیازمند حمایت دولت در موضوع واردات مواد اولیه و به بیان دقیق تر تسهیل در فرآیند واردات مواد اولیه هستیم. بخشی از مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز برای کلیه محصولاتی که در شرکت ما تولید می شود، وارداتی است. در وزارت صمت، به دلیل تغییرات دستورالعمل های واردات، کار ثبت سفارش مواد اولیه مورد نیاز ما، پیچیده و مبهم است. به همین دلیل چند ماه است که ما نتوانسته ایم مواد اولیه خود را ثبت سفارش و تامین کنیم. موضوع دیگری که با آن مواجه ایم نیاز به اعتماد و حمایت از سوی بهره برداران به تولید کننده ایرانی است. هنوز در بین بهره برداران ما این تصور که تجهیزات اروپایی بهترین است، وجود دارد در حالی که محصولات ما به عنوان یک تولید کننده باسابقه و معتبر داخلی کاملا قابل رقابت با انواع مشابه اروپایی است. از سوی دیگر امکان واردات نیز به دلیل تحریم و محدودیت هایی که وزارت صمت برای واردات ایجاد کرده، عملا میسر نیست و انتخاب منطقی این است که بهره برداران به تولیدکننده داخلی اعتماد کنند. ما به عنوان تولید کننده داخلی، استانداردهای لازم را از مراجع بین المللی دریافت کرده ایم و محصولات ما نیز سالهاست از سوی بهره برداران مورد استفاده قرار گرفته و امتحان خود را پس داده اند. بنابراین، انتظار نابجایی نیست اگر از بهره برداران درخواست کنیم به محصولات ما اعتماد کنند.

تولید محصولات داخلی در شرکت پاریزان صنعت، صرفه جویی ارزی نیز به دنبال دارد؟

مطمئنا تولیدات ما از نظر قیمت بسیار رقابتی محسوب می شوند و قیمت این محصولات 30 تا 40 درصد نسبت به انواع مشابه خارجی پایین تر است. این موضوع را می توان با یک مقایسه ساده، بین قیمت محصول ما و محصول وارداتی، دریافت. بنابراین خرید این محصولات برای بهره برداران موجب صرفه جویی ارزی نیز می شود چرا که به جای یک ماشین وارداتی با قیمت بالا، ما نهایتا یک موتور گیربکس و چند قطعه را با قیمت پایین تر وارد می کنیم و سایر بخش های محصول را هم بومی سازی کرده و قیمت نهایی را به نحو ملموسی کاهش داده ایم.

کدام بخش دولت بیشتر باید از شما حمایت کند؟ وزارت صمت یا وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌ آهن؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است چرا که در برخی مسائل وزارت صمت باید مساعدت بیشتری با تولیدکنندگانی همچون ما داشته باشد که ما مواد اولیه و ملزومات را با تمام دغدغه های تحریم، وارد کنیم و در برخی موارد نیازمند حمایت وزارت راه و شهرسازی هستیم که به تولیدکننده داخلی اعتماد کند و فرصت بدهد که ما تولید کنیم، ضمن این که تعهدات خود را نیز به موقع انجام دهد چون اگر پرداخت ها با تاخیر مواجه شود، ادامه کار برای ما سخت می شود.

بی ثباتی و افزایش قیمت ارز چه مشکلاتی برای شما ایجاد کرده است؟

ما تولیدکنندگان باید ارز نیمایی بگیریم و این ارز باید با ثبت سفارش به ما تخصیص داده شود. بنابراین ما قاعدتا با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نباید به مشکلی دچار شویم اما مساله اینجاست که فرآیند ثبت سفارش بسیار پیچیده شده است. با کمال تاسف باید گفت یک وارد کننده خیلی راحت تر ثبت سفارش می کند و ارز نیمایی می گیرد تا ما که تولیدکننده هستیم. در سالی که به نام رونق تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده قوانین و آیین نامه جدید وزارت صمت برعکس عمل می کند. آیین نامه جدید این وزارتخانه می گوید من به عنوان تولیدکننده می توانم حداکثر 20 درصد ظرفیت تولید خود را افزایش دهم در حالی که یک بازرگان و وارد کننده می تواند واردات خود را دو برابر کند! این درحالیست که باید به تولیدکننده فضای بیشتری بدهیم. اگر در یک بخشی مثل چای دبش سوء استفاده ای صورت می گیرد دلیل نمی شود که سایر تولیدکنندگان هم در حال تخلف هستند. بالاخره این مجموعه معظم وزارت صمت باید بتواند ارزیابی کند که تولیدکننده واقعی کدام واحد است.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.