افتتاح مسیرهای پروازی جدید با ATRهای هما
هفتهنامه حمل ونقل| حدود سه هفته بعد از ورود دسته جمعی ۴ فروند از هواپیماهای مدرن ATR۷۲ مدیرعامل هما خبر داد که با برنامهریزی مقتضی بهزودی شاهد افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کمبرخوردار خواهیم بود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برنامه اولین پرواز هواپیماهای مدرن ATR۷۲ «هما» (EP-ITC و EP-ITD) به مقصد مشهد مقدس در حالی روز چهارشنبه هفته قبل آغاز شد که طی دو روز سومین و چهارمین هواپبما از این سری با انجام نخستین سفر خود به مشهد مقدس وارد شبکه پروازی کشور شدند.
دومین هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ هما نیز با رجیستر EP-ITB هفته پیش تهران را به مقصد مشهد مقدس ترک کرد. البته به دلیل مسافت زیاد پرواز در مسیر تهران - مشهد قرار نیست در این خط پروازی باقی بماند و تنها با هدف انجام رسم دیرینه پرواز هواپیمای نو به مشهد مقدس ۲ ساعتی را در نخستین سفر خود در آسمان ایران پرواز داشت.
هر فروند از این پرندههای کوچک در هر پرواز ۷۰ مسافر را جابچا میکند.
این هواپیماها در مسیرهای کوچک و فرودگاههای کم برخوردار استفاده خواهد شد که همواره درخواستهای فراوانی برای برقراری پرواز از این مقاصد وجود داشته است. ولی به دلیل عدم وجود ناوگان مناسب و متناسب با این فرودگاههای کوچک امکان براورده شدن این نیاز وجود نداشته است.
فرهاد پرورش با اشاره به سفر سه فروند از این هواپیما خبر داد که با برنامهریزی مقتضی بهزودی شاهد افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کم برخوردار خواهیم بود.
مدیر عامل هما همچنین در مراسم ورود ۴ فروند از هواپیماهای ATR ۷۲-۶۰۰ در جمع خبرتگاران از ورود ۵ فروند دیگر از این نوع هواپبماها خبر داده و اعلام کرده بود تا پایان سال ۲۰۱۷ ایران صاحب ۹ فروند هواپیمای ای. تی. آر خواهد شد.
وی توضیح داد که هما برای خرید ۲۰ فروند از این هواپیما با شرکت سازنده قرارداد بسته است که باقی آن در سال ۲۰۱۸ تحویل ایران ایر میشود.
هواپیماهای ای.تی.آر ۶۰۰-۷۲ هواپیمایی است که بهترین مشخصات را برای جایگزینی هواپیماهای فوکر وام دی دارد که در حال حاضر در ناوگان داحلی شرکتهای هواپیمایی در حال جابایی مسافران است.
بر همین اساس این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسودهترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سالهاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند. شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است.
میتوان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقهای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تأسیس شد. شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR در سال۱۹۸۱ و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ایرباس و Leonardo شکل گرفت.
ای.تی.آر ۷۲ هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان برد منطقهای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و میتواند در پروازهای داخلی میان فرودگاههای کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند.
اعلام نیاز فرودگاههای کشور برای به کارگیری پرندههای کوچک
در همین راستا مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: براساس نیازسنجی انجام شده فرودگاه کرمانشاه به پرواز ای.تی.آرهای ایران ایر در سه مسیر تهران، اصفهان و اهواز نیازمند است و برای برقراری این پروازها با ایران ایر مکاتبه داشته است. وی تأکید کرد که در حال حاضر برای سه مسیر تهران، اهواز و اصفهان ببیشترین متقاضی را داریم و گفت: انتخاب ای.تی.آرها برای برقراری پروازهای بین استانی در توسعه صنعت حملونقل هوایی تأثیرگذار است.
مدیرکل فرودگاه گیلان نیز با بیان اینکه درمسیر رشت به تهران به عنوان یکی از پر درخواستترین مسیرها به مناسبترین هواپیما یعنی ای.تی.آر نیازمند هستیم، گفت: پتانسیل روزانه ۴ پرواز ای.تی.آر هم در مسیر رشت به تهران وجود دارد و نظر ما این است که به جای یک پرواز که هم اکنون با فوکر و ایرباس انجام میشود روزی چند پرواز به تهران با این هواپیماها داشته باشیم.
پرورش پیشتر اعلام کرده بود که امکان خرید بیشتر از کمپانی سازنده وجود دارد و قرارداد هما با ای.تی.آر طوری نگارش شده است که در صورت نیاز بیشتر فرودگاههای کشور به ای.تی.آرها ایران هواپیماهای بیشتری را خریداری خواهد کند. بر اساس تحلیل کارشناسان با تکمیل ناوگان ای.تی.آر و نیز ورود سایر خریدهای هما از شرکتهای ایرباس و بوئینگ دوباره به روزهای اوج بازخواهیم گشت و سهم پروازی خود را از شرکتهای رقیب منطقهای باز خواهیم گرفت.