بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ سانحه قطار باری بندرعباس و پندی از سانحه دو قطار BNSF در 1993

اطلاعات اولیه سانحه اخیر قطار باری بندرعباس مبین اشتباهات تکراری که غالبا با هزینه اندک قابل پیشگیری بوده و بارها به مدیران و مسئولان اعلام یا رسانه ای شده ، است.

سانحه قطار باری بندرعباس و پندی از سانحه دو قطار BNSF در 1993
تین نیوز |

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پی سانحه ای که در واپسین دقایق شب (23 شهریور) برای قطار باری در بندعباس رخ داد؛ فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری سریع داده و خواستار گزارش از جزئیات این ضایعه شد. وی با ابراز تاسف عمیق از درگذشت دوتن از همکاران راه آهن در این سانحه؛ به خانواده های آنان تسلیت گفت. حدود ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه جمعه شب هنگام ورود قطار باری حامل گوگرد به ایستگاه باری بندرعباس (انشعاب) به علت اشتباه بودن مسیر، قطار با واگن های متوقف در خط ۱۵ ایستگاه مذکور برخورد کرده و متأسفانه طی این حادثه دو نفر از همکاران عزیز (مصطفی فلاحی لوکوموتیوران پایه ۲ و رامین بیگی آموزگار لوکوموتیوران) جان باختند (تین 280756).

امید است با پیگیری جزئیات از سوی وزیر محترم، گزارشی به همراه تحلیل و پیشنهاداتی برای عدم تکرار را شاهد باشیم. 

پندی از سانحه برخورد همراه با انفجار دو قطار شرکت BNSF، در نزدیکی کسلتون، داکوتای شمالی در 30 دسامبر 2013:

“BNSF Railway Train Derailment and Subsequent Train Collision, Release of Hazardous Materials, and Fire, Casselton, North Dakota”

یک قطار غلات با 112 واگن باردار به سمت غرب و یک قطار نفت خام با 104 واگن باردار نفت خام به سمت شرق. در ساعت 2:10 بعد از ظهر، 13 واگن قطار غلات از ریل خارج شد و واگن 45ام مسیر ریل مجاور را مسدود کرد. یک دقیقه بعد، قطار نفتی با واگن از ریل خارج شده برخورد کرد که منجر به خروج از خط لوکوموتیوها و 21 واگن آن شد. این سانحه منجر به ریختن حدود 476,000 گالن نفت خام و باعث آتش سوزی عظیمی شد. علیرغم شدت حادثه، هیچ آسیبی در میان ساکنان یا خدمه قطار گزارش نشد BNSF .خسارتی به مبلغ 13.5 میلیون دلار، بدون احتساب هزینه های رفع آلودگی محیط زیست، گزارش کرد. هیئت ملی ایمنی حمل ونقل (NTSB) این حادثه را بررسی و تعیین کرد که علت شکستگی محور در واگن 45ام قطار غلات بود. شکست محور به دلیل یک حفره در طول فرآیند تولید بود. عوامل مشارکت کننده شامل قوانین ناکافی برای تشخیص نقص های داخلی در محورهای کارکرده و انتشار نفت خام (بسیار قابل اشتعال) بود که آتش را تشدید کرد.( فایل مرتبط )

تحلیل فنی محور شکسته نشان داد: 1- محور توسط شرکت Standard Steel LLC در نوامبر 2002 ساخته شده بود. 2- بازرسی اولتراسونیک و مدل سازی نشان داد که حفره داخلی باعث تمرکز تنش و ترک خستگی شده است. این حادثه چندین نگرانی را برجسته کرد: 1-  آسیب پذیری واگن های مخزن -111  DOTدر برابر سوراخ شدن و آتش سوزی در خروج از ریل 2- نیاز به بهبود فرآیندهای تولید و بازرسی محور 3-  اهمیت جداسازی کافی بین لکوموتیوها و واگن های حامل مواد خطرناک.

در پی این حادثه، BNSF   اقدامات ایمنی متعددی را اجرا کرد.1- آغاز آزمایش اولتراسونیک شعاعی تمام محورهای کارکرده 2- ورود به توافق نامه های داوطلبانه با وزارت حمل ونقل ایالات متحده برای افزایش ایمنی، از جمله کاهش سرعت، افزایش فناوری کنار ریل، و بازرسی های بیشتر 3-  افزایش تعداد بازرسان مکانیکی واجد شرایط و گسترش استخدام بازرسان سیار 4- اجرای محدودیت های سرعت اضافی برای قطارهای کلیدی در مناطق پرجمعیت 5- بهبود رسیدگی به نشانه های آشکارساز بار ضربه ای چرخ (WILD) و افزایش فرکانس تشخیص ریل در امتداد شبکه اصلی خطوط حیاتی 6- تقویت نظارت بر سلامت تجهیزات و تلاش های تحقیقاتی 8- تغییر رویه ها برای الزام قطارهای کلیدی به توقف و بازرسی پس از یک نشانه اشغال مسیر.

این حادثه همچنین اقدامات نظارتی را برانگیخت:1- اداره ایمنی خطوط لوله و مواد خطرناک(PHMSA) و اداره راه آهن فدرال   (FRA) قانون نهایی 251 HM را برای تقویت استانداردهای واگن مخزن و کنترل های عملیاتی برای قطارهای قابل اشتعال با خطر بالا منتشر کردند 2- قانون تثبیت حمل ونقل سطحی آمریکا (FAST)، که در دسامبر 2015 امضا شد ... . ( لینک مرتبط )

 

اطلاعات اولیه این سانحه مبین اشتباهات تکراری و غالبا با هزینه اندک قابل پیشگیری بوده و بارها به مدیران و مسئولان اعلام، یا رسانه‌ای شده است.

ولی روش برخورد در اغلب این موارد (سوانح متعدد و تکراری فرار قطار، برخورد قطارها، برخورد در گذرگاه همسطح، خروج از خط ...)، برخورد با همکاران پرتلاش خط مقدم حمل‌ و نقل اعم از لوکوموتیوران، متصدی کنترل، سوزنبان ... و به‌ فراموشی سپردن مستند سازی، آسیب‌ شناسی و پندآموزی بوده که امید است با پیگیری وزیر تغییر نماید.

 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس قربانعلی بیک

    فجایع مهندسی ؛ 2021 ؛ فصل 4؛ قسمت 3

    بخش اول، سانحه خروج از خط واگن باری راه‌آهن BNSF و برخورد لکوموتیو به واگن‌های خارج شده و انفجار قطار حامل نفت خام

    https://www.namasha.com/v/cpPd1ROi/