بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

◄ هشدار جدی به وزیر راه: بیخ گوشمان در فاو چه می‌گذرد؟/ دلیل مخالفت عراق با راه آهن شلمچه بصره مشخص شد

پروژه فاو حمل و نقل و لجستیک ایران را در بن بست قرار می دهد.

هشدار جدی به وزیر راه: بیخ گوشمان در فاو چه می‌گذرد؟/ دلیل مخالفت عراق با راه آهن شلمچه بصره مشخص شد
تین نیوز |

کارشناسان حمل و نقل در هشدار جدی به وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند: پروژه فاو رقیب جدی برای کریدور شمال جنوب ایران است.

به گزارش تین نیوز، کارشناسان همچنین معتقدند پروژه فاو حمل و نقل و لجستیک ایران را در بن بست قرار می دهد.

مهرداد تقی زاده در این زمینه در جمع متخصصان تین نیوز تاکید کرد: به دلیل همین استراتژی عراق مخالف اتصال ریلی شلمچه بصره است و ایران فقط پول خود را حرام می کند.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

◄ ریسک و خطر بزرگ در کمین بانوان موتور سیکلت سوار

به گفته مهرداد تقی زاده، حتی اگر ایران تمام هزینه پروژه راه آهن شلمچه بصره را تقبل کند  باز هم عراقی ها مانع ترانزیت کالا در این مسیر خواهند شد مگر این که فقط برای صادرات محصولات ایرانی از آن استفاده شود.

عباس قربانعلی بیک نیز گفت: بیشتر مدیران به این خبر منفی می نگرند ولی به نظر می رسد ابعاد فنی کریدور ریلی عراق - ترکیه که ظاهرا مورد حمایت شدید اروپا و آمریکا است می تواند علاوه بر سوق دادن ما به واقع گرایی بیشتر نسبت به درآمد ترانزیت، درک بهتر انتظارات شرکت های فورواردر از کریدور، سبب پژوهش برای یافتن گزینه هایی که سریعتر به بهره برداری می رسند شده، رویکرد سنتی وزارت راه، راه آهن، شرکت ساخت، شرکت های مشاور، پیمانکاران و ... را به ظرفیت خطوط، تعداد قطار، سرعت، ترکیب بار و مسافر، تعامل با بنادر و ... را تغییر دهد که آثار آن برای حمل و نقل انبوه در صنایع، معادن، انرژی، ایمنی و جابجایی مسافر ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: این پروژه برای ما پندهای فراوانی دارد، برای نمونه ظرفیت راه آهن رشت آستارا (با استقراض 1600 میلیون دلار) قابل توجه است؛ در حالی که ظرفیت بار رشت تا قزوین، زیر 3 میلیون تن اعلام شده که 1.5 میلیون آن یا 10 درصد  بار وارده از آستارا (۱۵ میلیون) بدون بارهای بنادر انزلی و کاسپین قابل استفاده است که در مقایسه با ظرفیت 100 میلیون تنی (90 زوج قطار) کریدور فاو نیاز به اندیشه فراوان دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی

    کریدور شمال جنوب با یازده میلیون تن فقط یک خیال است! رشت آستارا فقط هزینه باطل دارد! مسیر عراق به ترکیه هم رویا پردازی است ! فقط کریدور صلاله حیفا که در حال تکمیل است منطقی است که چین،هند،اروپا،امریکا و عربستان از آن پشتیبانی می کنند. سیاستهای ایران تحقق تکوین کریدور شمال جنوب را مردود نموده است. ترکیه و آذربایجان ابدا با این کریدور موافق نیستند. ترکیه اهداف دیگری دارد و عاقل تر از مسئولین ایرانی است!

    • ناشناس

      همش مضخرف بود خیلی چرت و پرت گفتی

  • یاحسین

    بله وقتی وزیرومسئولین بی لیاقت وناکارامدمیادسرکارهمینه چندین سال گمرک آبادان بسته بودن وکلی اعتراض تاکمی فعالیت خودرمجددراه اندازی کردگمرک.کلی بندراینجاموجوده بندرابادان،بندرخرمشهر،بندراروندکنار،بندرچوئبده ولی متاسفانه هیچ استفاده صحیح ودرستی ازاین ظرفیت فراوان استفاده نشد بلکه فشار زیادی به غیرفعال بودنشون بود.

  • ناشناس

    تازه فهمیدین اینها چند سالی رو فاو دارن کار میکنند بعدشما ابادان خرمشهر ول وبیابان کردیدین نمیدونید که شما کنار همسایه خبره هستید رفیید شهرهای کبیر اباد کردید شهرخوزستان که شاهرگ ایران به فراموشی سپارید.

  • مهدی

    وقتی که مسئولان نالایق فقط در فکر دزدی برای خود و اطرافیان خود می‌باشند هرروز شاهد خوار شدن ایران عزیز خواهیم بود

  • ایران ما

    متاسفانه رسانه های ما در اطلاع رسانی این موضوعات کوتاهی میکنن و بیشتر چسبیدن به تبلیغات برا مدیران خودرو....عراق داره با با پولهای ایران که پس نمیده وکمک شرکت هیوندا و یک شرکت ایتالیایی بندر فاو را اجرایی می‌کنه و یک بزرگراه تا مرز ترکیه میزنه که تصاویر آن در فضای مجازی هست ...و نماینده های مجلس درگیر کوپنی کردن مواد غذایی کمبود برق آب مهاجر ...و فحش دادن به همدیگه ...رسانه هم شده شریعتمداری که بغیر از خودش همه فتنه گر هستن ...

  • فرزین ترهنده

    با سلام و احترام،در تکمیل اعلام نظر مخاطب محترم ایرانی،که منتشر شده،مبنی بر اینکه: "ترکیه اهداف دیگری دارد و عاقل تر از مسئولین ما است"، بایستی عرض کنم،واقعا این جمله درست است، چون آنها منافع ملی کشورشان را در نظر میگیرند.اما مسئولان ما چه؟
    نمایندگان محترم مجلس که فقط دنبال منافع اختصاصی شهر و استان خود هستند بدلایل مختلف که همه آگاه هستند.
    وزیر محترم راه و شهرسازی،هم که از الان عملکردش در این یکماهه نشان داده،در تحلیل و بررسی پروژه ای ملی بسیار ضعیف است.بنده که یک کارشناس در حوزه راه و ساختمان در یکی از استانها هستم،۱۳ طرح کلان ملی تدوین نموده ام، که ۲طرح آن:
    ۱) تامین مالی پروژه مسکن کشور،بر اساس قانون جهش تولید مسکن برنامه هفتم توسعه بدون نیاز به حتی یک ریال اعتبار و تخصیص از بودجه عمومی کشور،
    ۲)تامین مالی پروژه آزادراهها،راههای اصلی و روستایی به شرح ردیف یک.
    آیا وزیر محترم راه و شهرسازی سرکار خانم صادق،اصلاً طرح اختصاصی برای این دو موضوع اصلی وزارتخانه اش دارد،که بعدش فکر تامین مالی آن را نیز اندیشیده باشد؟
    بنابراین ما در قدم نخست مشکل داریم،آنوقت انتظار داریم، ترکیه یا کشورهای همسایه برنامه های بزرگتر از این را نداشته باشند؟یعنی آنها هم مثل بعضی مسولین ما اینقدر ضعیف و بی برنامه هستند؟جواب منفی است.آنها به معنای واقعی " وفاق ملی " دارند،اما معنای وفاق ملی در کشور ما توسط مسولان تاکنون کامل اجرا نشده است.
    آنها به کارشناسان همه شهرهای کشورشان اهمیت میدهند، اما مسئولین ما فقط به اطرافیان خودشان.
    همین طرح تامین مالی رو پروژه مسکن و راه،اگر در هر کشور دیگری بود،از من و امثال من بخاطر منافع ملی دعوت میکردند جهت ارائه طرح.اما اینجا من صرفاً بخاطر اینکه شاغل و ساکن در مرکز نیستم،و از اطرافیان و نیروهای ستادی وزارتخانه ها در مرکز نیستم علیرغم درخواستم برای خدمت به وطن عزیزم و " برای ایران" ، اما کسی اهمیت نمیدهد و شعار رئیس محترم جمهور هم تا الان فقط شعار بوده است.انشاالله در آینده تبدیل به عمل گردد.
    با تشکر از شبکه وزین تین نیوز بخاطر انتشار موضوعات تخصصی خصوصاً حوزه راه و شهرسازی.

  • هادی

    با خیلی از کشورها ارتباط داریم ولی اعتماد متقابل نیست به آذربایجان کریدور ارس را دادیم ولی اونها دنبال کریدور زنگزور هستن چون اعتماد نیست تا این مسئله حل نشود این مشکلات ادامه دارد

  • ناشناس

    مطالبه خسارت جنگ و تصرف دوباره فاو می تواند را ه حل خوبی یرای این مسئله باشد

  • باهر

    مدیریت دانا و آگاه و شایسته بلندت می کند
    بر زمین ات می زند مدیریت نادان و ستمگر و سانسورگر و‌ترورشخصیت کن و مستکبر و کینه ای و عقده ای فقط جهت مردمسواری همیشگی با ایل و تبارخود نه برای عمران و ابادی و پیشرفت مملکت!!!

  • ناشناس

    همه دنیا حتی بدبخت ترین کشورها در همه سیاستهاشون بفکر منافع بیشتر مردم و توسعه سریعتر و بشتر کشورشان هستند، اونوقت ما با این همه ثروت و مزیت توی دنیا منزوی شدیم.

  • ایرانی

    مگر قراره این مملکت اباد بشه نه

  • حسین

    بازهم برویدسرمایه های این ملت مظلوم رادرعراق خرج کنیدنتیجه های بدترازاینهم میبینید

  • احسان شیرازی

    با عرض سلام. تو شهر ما یه بنده خدایی تا دیروز موتور هندا دزدی سوار میشد الان شده رایس فلان اتحادیه به نظر شما این فردی که تا دیروز ارازل واوباش بوده لایق این پست هست؟؟؟؟بقیه ماسولان هم اکسرا

  • امیربهار

    عراق هم به اندازه دیگرکشورهای عرب حق ایرانیروخورده بیخیال حق امت اسلام است بمن ایرانی ربطی نداره پس دلت شورچی رومزنه جیب خودت

  • @faridon.gh4848

    مشکل ایران فقط ازی‌پک راه میگذرد فقط رفع تحریم ها

  • ناشناس

    جوانان ما هنوز در بستر فاو آرامیده اند وبا ایجاد ریلی راهی برای دست یابی قبور آنانیم و عزت ایران.

  • ارش

    عراق چقدر حرجش را دادیم به بهانع اربعین کشورش را اباد کردیم برید ببنید الانم که پشت به ما کردههمه به منافع شان فکر میکنن بغیر ایران. شدیم حمال دیکران .الانم افغان ها کشورش را اباد میکنیم با دریغ کردن از نان برای خودمان اخرش هم انها سوار وما پیاده .
    رزمند وجانباز جنگ

  • منتقد

    بزرگ ترین اشتباه این بود که ما در عراق سرمایه گذاری کردیم اگر گذاشته بودیم به دست داعش سقوط کنه این اتفاق ها برای ما نمی افتاد

  • شاه پور

    به نظر من امریکا میخواهد در عراق بماند وِ عراق نمخواهد هر دو بمانند غرب ۷۰ سال است که مانده است جنگ حماس اقتصادی است امریکا نمیخواهد وبر عکس ایران نمیخواهد به عناوین مختلف مرز ما در جنگایران و عراق بود دیگر نمیخواهیم منطقه بایستی ازاد باشد

  • علی ابراهیمی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    کشور ایران تحریم است هزاران بار گفته شده و بازهم می گوییم اول به ظرفیت سازی و بومی سازی و صنعتی سازی
    کشاورزی و دامداری و تولیدات داخلی بپردازید ایران کشور
    پهناوری است وبه آب‌های آزاد جهان راه دارد و هیچ گاه
    در بمب بست قرار نمی گیرد اگر مدیران کلان کشور به استعداد های هر استان وبا توجه به ظرفیت هایی که استان های کشور دارند بیندیشند و بسته به توانایی و مزیت آن استان سرمایه گذاری کنند خیلی از مشکلات حل می شود
    ایران جهانی در یک مرز اول از خارج قطع امید کنید و از داخلی سازی تجارت شروع کنید و تبادلات تجاری را از بین
    استانی آغاز کنید ببینید هر استان چه ظرفیتی دارد بسته
    به ظرفیت و استعداد همان استان سرمایه گذاری
    صورت گیرد تا زمانی که مدیران چشمشان به خارج کشور
    باشد وضع کشور از این هم که هست بدتر خواهد شد

  • هادی

    تعجب میکنم از دولت مردان ما که چرا بندر خرمشهر و آبادان تبدیل به نور بزرگ ترانزیت نکردن .عراق زرنگ تر ما است

  • هادی

    بندر فاو عملا ایران به بن بست میرسد .عقب افتادیم .این مملکت به فنا داره میره ..آقایان خوابند .

  • هادی

    عراق داره میزنه جلو ...

  • علی

    فقط میتونم بگم خاک تو سرتون .مسئولین بی کفایت ....که بفکر کشور و آبادانی نیستید

  • ناشناس

    شما همتون وطن فروشی بدبختمون کردین خدا ذلیلتون کنه

  • هادی

    آقایان مسئول نمیخوان که خوزستان .خرمشهر و آبادان پیشرفت کنه ...همش دنبال آثار جنگن

  • مارکو پلو

    عراق اصلا با ما ایرانی ها خوب نخواهند شد.

  • علی قدیانی

    عالیست و صد در صد همانطور است که فرمودند.

  • ناشناس

    ببینید حتی کشور دوست ایران منافع ملی خود را بخاطر ایران بخطر نمیندازد صریحاً با محور شلمچه مخالفت میکند اما ایران راحت به بنبست کشیدن خود تن میدهد این بزرگترین خیانت جهان است که ایران در برابر محور فاو و زنگزور ساکت بنشیند واجازه دهد این راه های جدید احداث شوند

  • سرزمینم ایران

    مثلا وزیر میتونه چه کار کنه
    امان از وقتی که تعامل و ارتباط با جهان با این همه تنوع و وسعت مرزی کشور قطع باشه
    حتما انتظار دارید زنگ بزنه شهرداری بصره و مانع ادامه پروزه بشه
    یه نگاهی منطقی به چهار طرف برون مرزهای کشور بیاندازید و ببینید این کشورهای مثلا دوست برای آینده ایران جز تباهی برنامه ای ندارند
    همین طالبان که براشون رگ گردن می‌زنید پروزه سدها و انتقال گاز از شمال به پاکستان برای چیه
    .........

  • آرش

    سالها به آبادان خرمشهر بی توجهی شد و عملا این دو شهر استراتژیک تبدیل به مخروبه شده اند این در حالیست که طرف عراقی با اینکه به لایروبی اروند احتیاج مبرم دارد حاضر به انجام وظیفه و مسئولیت خود نیست ، غرامت جنگی ۱۰۰۰ میلیاردی نه تنها پیگیری نشد بلکه حاتم بخشی گردید و ورزشگاه و بیمارستان و راه مفت و مجانی برایشان ساختند و عراقی که نیمی از خوزستان را ویران کرد حاضر به سرمایه گذاری حتی یک سنت هم در مناطقی که نابود و ویران کرده نیست!بهتر است طرح دعوای پرونده غرامت جنگی هر چه زودتر گشوده شود.

  • ناشناس

    با تمام این کارها، عراق از خفگی ژئو پلیتیک رنج می برد نیاز به تنوع مسیر صادرات و واردات دارد

  • بی نام

    عراق با پول ما دارد گام به گام و خشت به خشت کشورش رو سامان میدهد ... کلیه خسارت های جنگ رو بجای اینکه ما از اونا بگیریم اونا ذره ذره با مدیریت از ما گرفتند . این همسایه و سایر همسایگان از تحریم ما برا کشورشون ابادانی و ثروت آوردند .. آرزوی کشورهای عربی اینه که ایران همیشه‌ ضعیف باشه ..الان قدرت به داشتن موشک و بمب نیست .. امارات الان شده یک ابرقدرت اقتصادی ... امارات یک بادیه نشین بود در شصت سال قبل به لطف تحریم های ایران و از ترانزیت کالا و واسه گری کالای با ایران و حق دلالی و توسعه گردشگری ببین به کجا رسیده

  • ناشناس

    سلام بنده به عنوان یک راننده ماشین سنگین از وزیر محترم راه عاجزانه درخواست دارم جاده قدیم تهران به قم که محل عبور ماشینهای سنگین است و مایحتاج ضروری کشور را به تهران منتقل میکنند را دو خطه کنید تا رانندگان ماشینهای سنگین اینقدر عذاب نکشند ممنونم لطف کردید

  • ناشناس

    مسولان ما از وزرا و وکلای مجلس که در اداره مسائل و وظایف فیزیکی کشور را بر عهده دارند'الحق والانصاف مسولان متخصص'کارازموده و زبده در اجرای وظایف خود نیستندو اینکه هیچکس سرجایش ننشسته به وضوح عیان و نتیجه اعمالشان به خوبی نشان می‌دهند تا ما در این مسولیتها شخص شایسته آن وظیفه را به کار نگیریم روز به روز در روند توسعه و ترقی عقبگردیم ' در کشور متخصص در تمام امورات کم ندارم.اما متاسفانه گویا ما از متخصصانی که در دایره خودی نیستند'واهمه داریم ازشون برای پیشرفت کشورمون استفاده کنیم'گویا در محدوده دایره ای محدود با مسولانی محدود و معروف کشور را اداره میکنیم'بهترین متخصصاندر ابعاد مهندسی'اقتصادی'اجتماعی'اموزشی'پزشکی که تحصیلات عالیه در دانشگاه های داخلی و خارجی داریم''ایران را به تمام ایرانیان بسپارید'تا کشورمون هدفش به خطا در کارهای اجرایی 'سیاسی-اقتصادی نرود

  • ب ز

    تبریک عرض می نماییم همه محدودیتها وتحریمها را به ملت دلاور غیور انقلابی فسادستیز شهیدپرور وهمیشه درصحنه ایران اسلامی
    سانسورنکنیدا

  • ناشناس

    بله اینقدر به آبادانو خرمشهر بی محلی کردین رفتین بندر عباسو تو سعه دادید اون که پالایشگاهو تو آبادان درست کرد مخش کار میکرد ولی اینو بدونن که آه این مردم مظلوم پشت سر تک تکتونه خرمشهر آبانو فقط به اسم میشناسید هیچ توسعه ایی نداشته ۴۵ سال خدا لعنتتون کنه حتیبرای مترو پل هم آنچنان کمک نکردید

  • ناشناس

    بنام خدا،
    باسلام و عرض ادب و احترام به دبیر محترم تین نیوز ،
    لطفا صدای ما را به مسئولین وقت برسانید،
    اگر عراق این پروژه فاو تا اروپا را افتتاح نماید،
    در واقع مسئولین امر عالماً و عامداً از چنین طرحی که در سطح بین المللی که در حال اتمام است به راحتی از شنیدن و دیدن آن بی خیال گذشتند عملا اقتصاد ایران را نابود کردند،
    تا زمان باقیست،ایران اقدام به چنین طرحی بنماید ضمن اینکه نقاط ضعف طرح عراق را ایران در حین اجراء برای خود اصلاح کند،
    و مزایای که ایران ما دارد وسعت ساحلی که بر روی دریای خلیج فارس داریم عراق ندارد.
    امید به روزی که چنین طرحهایی در ایران احداث و راه اندازی شود.

  • رضا

    عراق کشوری نیست ثبات همفکری داشته باشد حتی اگه بخواد همکاری کنه یه نه نونی ومخالفت می‌کنه بعدراضی میشه واقعن حیف باهمچین کشوری ارتباط دوستی داشت

  • احمد از اهواز

    لطفاً آب و برق و گاز مجانی به عراق ندهید و خسارات جنگ تحمیلی را از دولت عراق مطالبه کنید تا آنها مجبور شوند به تعهدات خود پایبند باشند وقتی سالانه چند میلیون دلار گاز مجانی به کشوری که هشت سال مردم ایران را می‌کشت میدهید آنها می فهمند که مسولان را میشود راحت فریب داد سخنان نخست وزیر عراق را در مورد چند میلیارد دلار گاز مجانی از ایران در اینترنت موجود است.

  • ناشناس

    این هم از عراق برادر

  • پارس

    توی ایران هم از کشورشون که داره نابود میشه بی خیال شدن

  • تقی رمضو

    دوستان عزیز ما اهداف بسیار والایی را دنبال می‌کنیم اقتصاد و معیشت مردم در مراحل بعدی قرار دارند وظیفه مردم است که در این مسیر با ما باشند

  • ایرانی

    تابااروپاوامریکاکنارنیایم هیچ راه دریای. زمینی هوایی مشکل گرافیست مثل خوانین قدیم که همه چیزقبصه کرده بودن وکسی غیرخودشان حق وحقوقی نداشت

  • رضا

    اعراب از۱۴۰۰واندی سال پیش با فارس زبانان بدهستن

  • رستم

    هموطن عزیز!
    چرا عراق را توبیخ میکنید؟ همه دولت‌ها فکر منافع ملی کشورشان هستند و عراق و بقیه همسایگان ایران هم مستثنی نیستند اگزما و دولت و مسوولین ما منافع دیگران را به منافع کشورشان ترجیح میدهند ایراد از ماست. مثل معروف آن یکی بنشسته بر شاخه ای بن میبرید حکایت حال فعلی ماست

  • رضا

    کسانی این حرفها را می‌زنند که روزی مصدر اموری بودند و زمانی‌که دستشان می‌رسید کاری نکردند ، پیش از آن که از آنها نیاید هیچ کار ، در راه آهن، رجا ، خصوصی سازی چه کردند ؟ واگن‌ها را به چه کسانی واگذار کردند ؟