سرنوشت پروازهای کنسل شده و پول مردم به کجا رسید؟
با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی برای بازگشت بهای بلیت کنسل شده هواپیما و قطار، برخی هنوز پولشان را دریافت نکرده اند. سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره اعلام کرده که ایرلاینهای داخلی باید بهای بلیت استرداد شده را بازگردانند و درحال پیگیری این مسئله از طریق ایرلاینهای خارجی نیز هستیم.
با وجود دستور وزیر راه و شهرسازی برای بازگشت بهای بلیت کنسل شده هواپیما و قطار، برخی هنوز پولشان را دریافت نکرده اند. سخنگوی سازمان هواپیمایی در این باره اعلام کرده که ایرلاینهای داخلی باید بهای بلیت استرداد شده را بازگردانند و درحال پیگیری این مسئله از طریق ایرلاینهای خارجی نیز هستیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در حالیکه پنجم اسفند ماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی دستور داد در پی شیوع ویروس کرونا هزینه کنسلی بلیت هواپیما و قطار از مردم دریافت نشود تا آنها بتوانند بدون جریمه بلیتشان را کنسل کنند، برخی هنوز بهای بلیت پروازهایشان را نگرفته اند که مربوط به ایرلاین های داخلی و خارجی است.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی عصر روز دوشنبه پنجم اسفند ماه در این باره اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا در حوزه هواپیمایی و ریلی مردم می توانند بدون پرداخت هزینه بلیت سفرهایشان را کنسل کرده یا به زمان دیگری موکول کنند. البته کسی نباید نسبت به این موضوع نگرانی داشته باشد و اگر تمایل نداشته باشد می تواند بلیت خود را به اپن تبدیل کند تا هر موقع خواست به سفر برود. پس از این دستور، سازمان هواپیمایی نیز از الزامی بودن استرداد بلیت هواپیما توسط ایرلاین های داخلی بدون دریافت جریمه از تاریخ مذکور تا اطلاع ثانوی خبر داد.
این در حالیست که برخی تاکنون نتوانسته اند بهای بلیت خود را که از ایرلاین های داخلی یا خارجی تهیه کرده بودند دریافت کنند. به عنوان مثال یکی از مسافران که بلیت پرواز خود را از شرکت هواپیمایی ایرعربیا به مقصد کاتماندو خریداری کرده، آژانس مسافرتی به او اعلام کرده که این شرکت هواپیمایی خارجی به جای بهای بلیت یک ووچر اعتباری (بلیت اعتباری هواپیما) به او می دهد که تا یک سال می تواند به ازای این مبلغ با این ایرلاین به هر مقصدی پرواز کند. همچنین یکی دیگر از مسافران که بلیت پرواز تهران به کوآلالامپور را از شرکت ماهان خریداری کرده بود، تا کنون نتوانسته از این ایرلاین بهای بلیت خود را دریافت کند و در پیگیری های خود این پاسخ را از مسئولان این شرکت هواپیمایی دریافت کرده که وجه مورد نظر به او بازگردانده خواهد شد.
در همین رابطه رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در پروازهای داخلی، شرکتهای هواپیمایی باید بهای بلیت مسافران را به مقاصد داخلی و خارجی پس دهند و این کار در حال انجام است. همچنین اگر مسافری شکایت دارد، می تواند آن را به سازمان هواپیمایی اطلاع دهد تا مطالباتش را هر چه سریعتر پیگیری کنیم.
وی همچنین در خصوص بازگشت بهای بلیتهایی که مردم از ایرلاین های خارجی خریداری کرده اند توضیح داد که گرچه ایرلاین های خارجی تابع قوانین یاتا هستند، اما سازمان هواپیمایی پیگیر کنسلی پروازهای خارجی بوده و درصدد است تا به زودی از طریق شرکتهای هواپیمایی خارجی بهای بلیت پرواز مسافران ایرانی را به آنها بازگرداند.