بازدید سایت : ۶۹۳۳۳
به بهانه انعقاد قرار دارد نوسازی کشنده های فرسوده

◄نقش حمل و نقل در توسعه پایدار

◄نقش حمل و نقل در توسعه پایدار
|

تین‌نیوز| وبلاگ حمید نجف-امروزه بر كسی پوشیده نیست كه راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با عبور از پل مستحكمی به نام حمل و نقل امكان پذیر است؛ از اینرو می‌توان با اطمینان گفت كه حمل و نقل یكی از اصلی‌ترین اركان زیربنایی كشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می‌آید؛ ركنی كه همواره مورد توجه خاص است.

حمل و نقل چون شریانی است كه سایراجزای خدماتی ؛ بازرگانی ؛ صنعتی  و كشاورزی را در دو سطح ملی و بین المللی به هم پیوند می‌دهد و تاثیرات عمیقی بر رشد و توسعه این بخشها بر جا می‌گذارد؛ بخشهایی كه در حقیقت پیشرفت و پس رفت اقتصاد یك كشور بستگی مستقیم به عملكرد تك تك آنها دارد.

به عبارت دیگر یك اقتصاد ایده آل از پیوستن حلقه‌هایی ساخته می‌شود كه  پیوند و استحكام آنها توسط حمل و نقل صورت می‌گیرد هر چه این بخش بهتر عمل كند شاهد زنجیره مستحكمتری خواهیم بود؛ از این رو تقویت زیر ساختهای ارتباطی در حوزه‌های مختلف حمل و نقل می‌تواند به سادگی راه توسعه اقتصادی كشورها را هموار کند.

خوشبختانه پس ازتوافقات  برجام و رفع نسبی تحریمها؛ زمینه‌های تقویت، نوسازی و توسعه بخشهای مختلف حمل و نقل در حوزه های جاده ای ؛ هوایی ؛ ریلی و دریایی به نوعی مهیا شد؛ زمینه های كه می بایست بدون توجه به حاشیه سازیهای موجود با حداكثر توان از آن بهره برد.

بازسازی و افزایش شبكه های جدید ارتباطی و نوسازی ناوگان جزو امور بسیار مهمی است كه دولت اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن دارد؛  همچنانكه در مرور اخبار روزانه شاهد اقدامات موثری دراین حوزه هستیم؛ اقداماتی كه آخرین آن طی چند روز گذشته درخصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای كالا  به وقوع پیوست؛ اقدامی كه در صورت اجرای صحیح و مشاركت جدی رانندگان حرفه ای كشور می تواند طی چند سال دستاوردهای مثبت و بی‌نظیر خود را در اقتصاد كشور به نمایش بگذارد.

در حقیقت این اقدام علاوه بر محاسن عدیده برای راننده از جمله؛ كاهش هزینه های ناشی از مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری؛   افزایش توان؛ قدرت و سرعت ناوگان و همچنین راحتی و ایمنی بیشترراننده؛ با حركت به سمت بهینه سازی مصرف سوخت به صرفه جویی ملی؛  پاكیزگی محیط زیست و در نهایتا استحكام  بخشهای زیر بنایی اقتصاد كشور هم كمك شایانی خواهد كرد.

هر چند ممكن است این طرح ملی در ظاهر نگرانی هایی را از نظر باز پرداخت بدهی برای جامعه زحمتكش رانندگان حرفه ای به دنبال داشته باشد اما قطعا با تدبیر دولت سود سرشار این پروژه علاوه بر كشور این قشر تلاشگر را هم منتفع خواهد ساخت.

به هر حال موقعیت استراتژیكی و سوق الجیشی كشور؛ ما را قادر خواهد ساخت كه با سرمایه گذاری و ایجاد سیستم حمل و نقل كارآمد ضمن ارتقای جایگاه خود در منطقه؛ رشد و توسعه اقتصادی كشور را با شتاب بیشتری پیش ببریم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • m _ r _ kamyab @ yahoo. com پاسخ

    کسی مخالف نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای در کشور نیست، لکن سوء مدیریتهای حاکم بر حمل و نقل کشور حتی قادر به درک این واقعیت نیست که در چنین فرصتهایی با توزیع صحیح می تواند قدمی بسوی اصلاح ساختار بیمار کنونی بردارد، با هر شیوه غلط توزیع حنای خود مالکی در حمل و نقل جاده ای پررنگتر و امید به اصلاح ساختار شرکت مالکی بی رنگتر می شود. دردآورتر هم اینکه میدانیم و میدانند که با این مشی غلط حتی رانندگان راهم دچار مشکلات فراوان ازجمله عدم توانائی در باز پرداخت اقساطشان به بانکهای عامل می کنیم، تجربه تلخی که تاکنون تکرار نافرجام هم داشته و این بار هم به مراتب بیش تر از گذشته هم خواهد شد.