طرح «مدیریت آسمان ایرانشهر»
تیننیوز| وبلاگ رحمتالله مهآبادی - با اجرای کامل این طرح هزینههای دشمن برای بازگرداندن شرایط تحریمهای بینالمللی علیه ایران را افزایش میدهیم و وابستگی متقابلی میان ایران و کشورهایی که از فضای ایران استفاده میکنند، ایجاد میشود و همزمان کاهش هزینههای حملونقل برای ایران و کشورهای دیگر را به ارمغان میآورد.
ایران به طور خدادادی از موقعیت خاص ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک برخوردار است. در حقیقت ایران شاهراه ارتباطی سه منطقه پرتردد ترافیکی هوایی اروپا، آسیا پاسفیک و خاورمیانه محسوب میشود.
ایران با ۱۱ کشور همجوارش در ۳۷ نقطه مرزی تبادل ترافیک هوایی دارد، در حالی که زمان محدودی برای استفاده از این موقعیت در راستای تبدیل شدن به قدرت اول منطقهای در فضای سرزمینی در اختیار داریم تا نقش فراملی ایفا کنیم. بنابراین ما تا ۲۰۳۰ میلادی باید برنامههایمان را عملیاتی کنیم تا سهممان را از آینده صنعت هوانوردی منطقهای و فرامنطقهای بگیریم. در این زمینه تلاش کردیم ساختار فضای کشور را اصلاح کرده که در این خصوص پروژه بهرهبرداری از راههای جدید هوایی را از سال گذشته آغاز کردیم.
طرح «مدیریت آسمان ایرانشهر» را در سال ۹۴ تعریف کردیم که اهداف مختلفی را در آن دنبال میکنیم تا طی آن بتوانیم ظرفیت فضای کشور را توسعه داده و ترافیک هوایی هرچه بیشتری را بپذیریم. همچنین به تعهدات بینالمللی به عنوان یکی از اعضای ایکائو عمل کنیم، تصریح کرد: با اجرای این طرح٬ ایمنی آسمان ایران ارتقا یافته و جایگاه فضای ایران در پسابرجام و پسا تحریم به جایگاه اول منطقهای تبدیل میشود. همچنین در حوزههای ملی به دنبال افزایش بهرهوری فضا هستیم و کاهش مصرف سوخت و کاهش میزان گازهای آلاینده گلخانهای برای تحقق شعار ایکائو از اهداف ماست.
درصدد استفاده از موقعیت خاص ایران برای رقابتی شدن فضا و تبدیل آسمان ایران به نقطه تعادل منطقهای هستیم. بر این اساس اهدافمان را در طرح «مدیریت آسمان ایرانشهر» در سه فاز نمای ایرانشهر، جاده ابریشم هوایی و ساما تعریف کردیم. «نمای ایرانشهر» معطوف به ایجاد امکان ناوبری ماهوارهیی در فضای ایران است و از سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ ایران این مهم شکل گرفت. در فاز «جاده ابریشم هوایی» میخواهیم تعداد زیادی راه را در فضای سرزمینی ایجاد کرده تا مطلوبیت را برای گذر هواپیماها از سرزمین ایران فراهم کنیم.
«ساما» همان ساختار منعطف آسمان ایرانشهر است که این پروژه و طرح را تکمیل میکند. در پی تحقق این فازها میتوانیم بگوییم که بیشترین حجم ترافیک هوایی از فضای ایران عبور میکند که از لحاظ اقتصادی به نفع کشور است و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاستهای اقتصاد مقاومتی، شکل جدیدی از امنیت برای ایران ایجاد میشود.
در حقیقت، ما با اجرای این طرح هزینههای دشمن برای بازگرداندن شرایط تحریمهای بینالمللی علیه ایران را افزایش میدهیم و وابستگی متقابلی میان ایران و کشورهایی که از فضای ایران استفاده میکنند، ایجاد میشود و همزمان کاهش هزینههای حملونقل برای ایران و کشورهای دیگر را به ارمغان میآورد.
همچنین در نظر داریم با اجرای این طرح «هابهای فرعی» را در کشور ایجاد کنیم تا هواپیماها برای تامین نیازمندیهایشان نظیر سوختگیری و مسايل تکنیکالی در ایران بنشینند. زیرا نشستن هواپیما در کشور ایران نیازمند دریافت خدمات است که ارایه این خدمات به اشتغالزایی و بهبود شرایط منطقهای ایران میانجامد.
فاز نخست این طرح در سال گذشته انجام شده و نقشههای فاز دوم و سوم آن را به شورای عالی امنیت ملی و ستاد کل نیروهای مسلح ارسال کردیم. امیدواریم با حمایتهای این دو نهاد، فاز دوم را قبل از سال جدید به بهرهبرداری برسانیم تا آماده گام برداشتن برای فاز سوم شویم.
اکنون نگران فعالیت رقبایمان در منطقه و در پی آن از دست دادن بخشی از این پروازهای عبوری هستیم.
این قرارداد جزئی از طرح بزرگ «مدیریت آسمان ایرانشهر» است. در این طرح به دنبال ایجاد بهترین ساختار در فضای کشور و برخی ترمینالهای هوایی هستیم. در این بازآفرینی راهها را به گونهای طراحی میکنیم که بیشترین عایدی و بیشترین میزان استانداردها را همراه داشته باشد. در ترمینالهای هوایی تصمیمگیریهای هوایی برای نشستن هواپیما در فرودگاهها گرفته میشود که اصلاح ساختار آنها برای ما مهم است زیرا بر روی ظرفیت فرودگاههای کشور موثر است.
بنابراین، ظرفیت فضا، ظرفیت ترمینالهای هوایی و ظرفیت فرودگاهها در قالب بازآفرینی ساختار فضای کشور پیگیری میکنیم. همچنین با تحقق این قرارداد ایمنی پروازها افزایش یافته و میزان آلایندههای سوخت کاهش مییابد.
با توجه به تنشهای ایجاد شده بین اروپا و روسیه، بسیاری از پروازهای عبوری از آسمان روسیه به آسمان کشورمان تغییر مسیر دادهاند و این یک فرصت عالی برای تبدیل شدن ایران به هابهوایی در منطقه است.