پیشنهاد نرخ بنزین 2000 تومانی تا پایان تابستان
هنوز هم بخش اعظم خوزستان در خطر سیل و غرق شدن زیر دههها سوء تدبیر حاصل از ساختار حکمرانی بیمار کشور است.
سیل بسیاری از مناطق کشور از گلستان و لرستان و کرمانشاه و ایلام را فرا گرفته است. هنوز هم بخش اعظم خوزستان در خطر سیل و غرق شدن زیر دههها سوء تدبیر حاصل از ساختار حکمرانی بیمار کشور است. اینکه چرا اینگونه شد و اینکه بایدها و نبایدهای ما در خصوص طرحهای منابع آبی و ... در این دههها کدامند باید در جای خود و پس از رسیدگی به بحران پیش آمده بدان پرداخته شود.
امروز حجم این بحران آن چنان بزرگ است که نیاز به تدارک همه امکانات حاکمیتی و مردمی است. مردم البته بدون توجه به جریانهای پشت پرده که از این وضعیت آشوبناک و بحران زده دنبال منافع طیف وابسته به خود هستند تلاش خود را از همان روز اول آغاز کردهاند. برآوردهای اولیه از خسارات وارده به بیش از چند ده هزار میلیارد تومان میرسد. هنوز هزاران خانه و صدها هزار نفر یا از سیل آسیب جدی دیدهاند یا در معرض خطر جدی هستند. قطعا در بودجه سال 98 پیشبینی متناسب برای این حجم از خسارات پیشبینی نشده است و چه بسا قانون بودجه سال 98 نیاز به یک متمم جدید برای جبران بخشی از خسارات و اسکان مجدد مردم داشته باشد. سوال مهم این است که با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور در سال 98 با آن مواجه است منابع مورد نیاز برای گذر از بحران از چه محلی باید تامین شود؟
پیشنهاد تامین مالی موقت:
از اول خرداد به مدت چهار ماه تا پایان تابستان نرخ هر لیتر بنزین 1000 تومان افزایش یابد. با فرض مصرف روزانه 100 میلیون لیتر ماهانه 3000 میلیارد تومان و در مجموع 4 ماهه 12 هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید برای مدیریت این بحران تامین میشود. در مقایسه با سایر گزینهها که به هر شکل کسر بودجه و آثار تورمی قابل توجه بهدنبال خواهد داشت، به نظر افزایش موقت نرخ بنزین منطقیترین گزینه پیش روست. این روشی است که اولاً همچنان مشارکت مردم را بهطور کامل به همراه دارد و از طرفی در سطحی گسترده بین دهکهای مختلف درآمدی و بهویژه دهکهای پردرآمد جامعه توزیع میشود.
البته در اینکه چگونه می وان اطمینان یافت که این منابع مالی بهدرستی برای رفع مشکلات مناطق بحران زده استفاده شود و اینکه آیا میتوان به کارآمدی دولت در استفاده بهینه ار منابع حاصله امیدوار بود سوالی است که باید پاسخ مناسبی برای آن داده شود.