◄ کدام در اولویت است: کاهش هزینه برق در جادهها یا کاهش تصادفات؟
حداقل هزینه هر کشته در اثر تصادف رانندگی بالغ بر یک میلیارد تومان برآورد شده است. آیا قیاس هزینه تصادفات و تلفات رانندگی با هزینه مصرف برق راهها درست است؟
روشنایی راهها یکی از پارامترهای تعیین کننده ایمنی ترافیک در ساعات شب و تاریکی هوا است.
متاسفانه در برخی راههای برونشهری به ویژه بزرگراهها، کمربندیها و راههای عبوری شاهد کاهش سطح روشنایی راه (از طریق خاموشی ضربدری چراغهای میانه به طوری که در هر جهت ترافیک، چراغها به صورت یک در میان روشن میشوند) جهت کاهش هزینههای مصرف برق هستیم که منجر به بروز تصادفات متعدد در اثر کاهش روشنایی به خصوص در شبهای بارانی شده است.
علاوه بر این، این موضوع در راههای استانهای شمالی که شهرها و مناطق روستایی و مسکونی نزدیک به یکدیگرند و بافت آنها فاصله محسوسی از یکدیگر ندارد، بسیار با اهمیتتر است.
مسئولانی که چنین تصمیمی گرفتند آیا از میزان هزینههای مستقیم و غیر مستقیمی که تصادفات و تلفات رانندگی بر خانوادهها و جامعه وارد میکند مطلع هستند؟
طبق بررسیهای بهعمل آمده حداقل هزینه هر کشته در اثر تصادف رانندگی بالغ بر یک میلیارد تومان برآورد شده است.
آیا قیاس هزینه تصادفات و تلفات رانندگی با هزینه مصرف برق راهها درست است؟اگر درست باشد آیا خاموشی نیمی از چراغها، با توجه به هزینههای وارد بر جامعه در اثر تصادفات و تلفات، بهصرفه است؟
امید است مسئولان ذیربط و متولیان موضوع تصمیم مناسب و معقولی در این خصوص اتخاذ نمایند.
موضوع روشنايي راه ها بر ايمني بسيار موثر است. ضمنا افزايش روشنايي باعث تسهيل تردد شبانه و كاستن از بار ترافيك روزانه جاده ها مي شود و افزايش بهره وري شبكه و ناوگان جاده اي را در پي دارد. متاسفانه جاده هاي بسياري در كشور حتي جاده هاي شرياني از روشنايي بي بهره هستند و افزايش هزينه در ساخت راه هاي جديد و راه هاي موجود براي تجهيز به روشنايي در اغلب پروژه ها ضرورت دارد مگر راه هاي كم تردد. جا دارد وزارت راه و شهرسازي تجهيز راه ها با سيستم روشنايي را مطابق نشريه 614 دنبال نمايد.
سلام.فقدان روشنایی در معابر بسیار حادثه زاست و صرفه جویی در مصرف برق توجیه خوبی برای اجرای ناقص و یک درمیان روشنایی در جاده ها نیست .
بجای کاهش روشنایی باید بروند دنبال کاهش نرخ مصرف برق.