◄ کیسه هوای دوچرخه
با توجه به ناامنی خیابان های شهر برای دوچرخه سواران و بی احتیاطی زیادی که موتور سواران در عبور و مرور به خرج می دهند،استفاده از چنین محافظی می تواند منجر به کاهش آسیب ها و تلفات در حمل و نقل شهری شود.
یکی از نو آوری ها برای حمل و نقل شهری، کیسه هوایی است که برای دوچرخه سواران معرفی شده است و البته به کار موتور سواران هم می آید.
این کیسه هوا به دور گردن راکب بسته می شود. در لحظه برخورد، تکانه وارد شده به بدن او توسط یک شتاب سنج حس می شود.
بیشتر بخوانید:
مسئولیت خودروسازان
عمل کننده متصل به شتاب سنج، یک گاز (خنثی) را در داخل کیسه منبسط می کند. کیسه پر از گاز به مثابه یک پوشش محافظ پارچه ای، سر راکب را احاطه کرده و آنرا از آسیب برخورد با زمین و اشیای اطراف مصون می دارد( تصاویر پیوست).
این کیسه هوا نسبت که کلاه ایمنی مزایای زیر را دارد:
- انعطاف پذیری و ضربه گیری بیشتری دارد.
- وزن آن کمتر است.
- در حالت عادی سر راکب را نمی پوشاند و مزاحم او نیست.
- بر خلاف کلاه، استفاده از آن در فصل گرم و به مدت طولانی باعث عرق کردن سر نمی شود.
- بر خلاف کیسه هوای خودرو، باز شدن اتفاقی آن آسیبی به راکب نمی زند.
با توجه به ناامنی خیابان های شهر برای دوچرخه سواران و بی احتیاطی زیادی که موتور سواران در عبور و مرور به خرج می دهند و خود را به خطر می اندازند، استفاده از چنین محافظی می تواند منجر به کاهش آسیب ها و تلفات در حمل و نقل شهری شود.
صنعت گران داخلی (به شرط قیمت رقابتی) می توانند آن را جایگزین کلاه ایمنی کنند. با توجه به تعداد زیاد موتور سیکلت در کشور (بیش از ده میلیون دستگاه) ، تولید زیاد، قیمت آنرا پایین می آورد(صرفه به مقیاس[1]) .
[1] Economy of scale
* کارشناس حمل و نقل
با سلام .پیشنهاد بنده این است که چنانچه تا کنون واردات یا تولید داخلی در رابطه با ایربگ دوچرخه نداشته هرچه زودتر نسبت به وا دات و یا تولید اصلی این وسیله بسیار بسیار ارزشمند اقدام شود. دو م اینکه آیا در شرایط فعلی امکان تهیه آن در داخل از چه طریق امکان پذیر است ؟