بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ ویژگی های شبکه ریلی توسعه یافته و مزایای توسعه کیفی و کمی شبکه ریلی

با توسعه کیفی و کمی شبکه ریلی و افزایش سهم راه آهن به 50 درصد جابجایی بار و مسافر، تعداد کشته های تصادفات جاده ای به حدود 6500 نفر در سال خواهد رسید.

تین نیوز |

در حال حاضر اجاره خانه، ترافیک، کشته و مصدوم شدن در تصادفات و خسارت های بالای حوادث جاده ای، آلودکی هوا، بیماری، استری،  افسردگی، و بیکاری از جمله بزرگتربن مشکلات مردم ایران خصوصا ساکنان شهرهای بزرگ می باشند.

توسعه کمی و کیفی شبکه ریلی به ترتیبی که بیان می شود التیام بخش بسیاری از دردهای  ملت می باشد.

بهره وری شبکه ریلی می بایست از وضعیت حدود 30 درصدی به حداقل ۷۵ الی ۸۰ درصد برسد. خطوط اولویت دار ریلی با سرعت اجرایی شوند. از ظرفیت های بالای ترانزیت بار ایران حداکثر استفاده ممکن بعمل آید. تمامی شهرهای بزرگ به حمل نقل ریلی فراگیر درون شهری مجهز شوند.

ویژگی های شبکه ریلی توسعه یافته مد نظر:

۱-  متوسط سرعت سیر قطارها به حداقل 120 کیلومتر بر ساعت برسد.

۲- تمامی مسیرهای مهم باری و مسافری به شبکه ریلی متصل شوند و شبکه ریلی کشور با کمترین توقف ممکن به خطوط ریلی کشورهای همسایه متصل شود

۳-  ارتباط مناسبی بین مسیرهای مترو و ایستگاه های راه آهن برقرار شود.

۴- در مسیرهای مسافری پر تردد سرعت قطارها به طور متوسط به 200 کیلومتر بر ساعت برسد.

۵- خطوط ریلی به سیستم علائم و سیستم های کنترلی مدرن مجهز شود.

از همین نویسنده:

طرح جامع افزایش بهره وری ریلی و کسب درآمد میلیارد دلاری راه آهن

۶- با اتصال مسیرهای پر تردد به خطوط ریلی پر سرعت، حداقل نیمی از سفرهای بین شهری از طریق خطوط ریلی انجام شوند. همچنین نیمی از جابجایی بار بین استانها از طریق راه آهن انجام پذیرد.

مزایای توسعه کیفی و کمی شبکه ریلی:

۱-  تعداد کشته های شبکه ریلی حدود 20 نفر در سال و تعداد کشته ها در تصادفات حمل و نقل جاده ای حدود 18 هزار نفر در سال است.

۲- تعداد قطع نخاع در سوانح جاده ای حدود 4500 نفر در سال است، تعداد معلولیت های دائمی جسمی و روحی ناشی از سوانح جاده ای حدود 30 هزار نفر در سال است، حدود 80 درصد کودکان یتیم تحت پوشش بهزیستی ناشی از تصادفات جاده ای می باشند.

۳- با توسعه کیفی و کمی شبکه ریلی و افزایش سهم راه آهن به 50 درصد جابجایی بار و مسافر،  تعداد کشته های تصادفات جاده ای به حدود 6500 نفر در سال خواهد رسید.

۴- با توسعه کیفی و کمی شبکه ریلی و افزایش سهم راه آهن به 50 درصد جابجایی بار و مسافر،  تعداد قطع نخاع به حدود 1800 نفر و تعداد معلولیت های دائمی جسمی و ذهنی از 36 هزار به کمتر از 10 هزار نفر خواهدرسید

۵-  با توسعه شبکه ریلی مردم با آرامش و بدون استرس و فشارهای جسمی می توانند مسافرت های طولانی انجام دهند.

۶-  با توسعه کمی و کیفی شبکه ریلی به شدت از مصرف گازوئیل و بنزین کاسته می شود. مصرف گازوئیل لکوموتیو های دیزلی یک ششم مصرف سوخت کامیون ها جهت جابجایی هر تن بار است. همچنین  جهت جابجایی مسافر مصرف سوخت لکوموتیوهای دیزلی حدود نصف خودروهای شخصی است. با اجرای سریع پروژه های اولویت دار ریلی و اختصاص دو میلیارد دلار در سال جهت توسعه کیفی و کمی شبکه ریلی می توان چند برابر این مبلغ بنزین و گازوئیل ناشی از کاهش مصرف را صادر نمود. حرکت به سمت واقعی کردن قیمت بنزین و گازوئیل تنها زمانی مقدور است که حداقل نیمی از جابجایی بار و مسافر به شبکه ریلی منتقل شود و این هدف بسیار ارزشمند و بزرگی است که برخی کشورهای مترقی از جمله چین و ژاپن بدان دست یافته اند.

۷- با توسعه کمی و کیفی شبکه ریلی در حد قابل توجهی از آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

تاثیرات شبکه ریلی توسعه یافته بر اقتصاد و انسجام ملی:

۱-  افزایش بهره وری خطوط ریلی و احداث خطوط ریلی در مسیرهای پر بار منجر به کاهش قیمت تمام شده نیازهای مردم و واحدهای تولیدی می شود.

۲- اتصال گمرکات مرزی به شبکه ریلی و اتصال به خط آهن عراق و آستارا و افزایش بهره وری خط آهن ایران پاکستان هند و رفع مشکلات مسیر میرجاوه منجر به افزایش انتقال بارهای ترانزیتی از ایران و کسب میلیاردها دلار درآمد برای کشور خواهد شد.

۳-  اتصال شهرهای بزرگ و مناطق مرزی به شبکه ریلی منجر به افزایش وابستگی و همبستگی نقاط مختلف کشور به یکدیگر و افزایش انسجام اقتصادی کشور می شود.

۴-  افزایش بهره وری خطوط ریلی موجود و افزایش سرعت حرکت قطارهای مسافری به 150 تا 200 کیلومتر بر ساعت و اتصال همه شهرهای پر جمعیت به خطوط ریلی دو خطه پر سرعت منجر به انتقال نیمی از جابجایی مسافران بین شهری  به شبکه ریلی خواهد شد و در این صورت به شدت از سوانح جاده ای و عواقب وخیم این حوادث کاسته خواهد شد.

۵-  توسعه شبکه مدرن ریلی درون شهری و بین شهری منجر به کاهش آلودگی هوا و کاهش بیماری های متعدد و صعب علاج ناشی از آن خواهد شد.

۶- توسعه شبکه ریلی درون شهری و بین شهری منجر به کنترل قیمت مسکن به دلیل ایجاد توازن بیشتر بین عرضه و تقاضا در شهرهای بزرگ خواهد شد چرا که خرید خانه در فاصله های حتی ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر و در حاشیه مسیر خطوط ریلی برقی و پر سرعت و مسیرهای مترو توجیه پذیر و جذاب خواهد گردید.

۷- با توسعه کیفی و کمی شبکه مدرن ریلی می توان برای صدها هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد نمود. اشتغال گسترده حین ساخت خطوط ریلی، اشتغال در شرکت های واگن سازی و لکوموتیوسازی و صنایع مرتبط، ایجاد ارزش افزوده ناشی از تولید ریل در واحد ریل سازی ذوب آهن اصفهان، اشتغال در خدمات بهره برداری از شبکه ریلی توسعه یافته، اشتغال در ترانزیت بار، اشتغال در توسعه توریسم و جذب گردشگران خارجی و داخلی با شبکه ریلی مدرن و متصل به کشورهای همسایه، اشتغال ناشی از توسعه تولید حاصل از کاهش هزینه های حمل با شبکه گسترده و پر سرعت ریلی

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.