بازدید سایت : ۶۱۳۶۷

◄ تحریم و ناترازی انرژی، پند بازسازی لوکوموتیو آلستوم و بازیافت گازهای فلر

عقد قراردادهای بزرگ برای قرارداد فلر چاه های نفت یا بازسازی لوکوموتیو محاسنی دارد اما از معایب و نقاط ضعف آن هم نباید غافل شد به ویژه در شرایط تحریم های ظالمانه که ریسک قراردادهای خارجی را افزایش می دهد و غفلت از آسیب شناسی لوکوموتیو و پیش بینی نکردن آزمایشات سختگیرانه نمونه اولیه هم ریسک قراردادهای داخلی را می افزاید.

تحریم و ناترازی انرژی، پند بازسازی لوکوموتیو آلستوم و بازیافت گازهای فلر
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: بعضی از مسائل کلان کشور است که ما به کلان بودن آن مسائل توجه نداریم. مسئله آب برای کشور یک مسئله ی کلان است؛ ناترازی آب برای کشور یک مشکل و معضل اساسی است. مسئله سوخت همین جور؛ ما الان در مسئله ی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده ی نفت، با این همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله کلان دچار مشکلیم. مسئله برق همین طور. مسائل گوناگونی هست که مسائل کلان کشور است و ناترازی در این مسائل، کشور را رنج میدهد و مانع کارهای بزرگ متعدّدی می شود. بخش خصوصی ما می تواند در این زمینه ها به معنای واقعی کلمه کمک کند، از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان، 1402110.

خطیب نماز جمعه (حجت الاسلام ابوترابی فرد، تسنیم 14030930): تولید روزانه هر فاز از فازهای پارس جنوبی حدود 25 میلیون مترمکعب است و با کاهش مصرف دو درجه ای معادل دو فاز از فازهای پارس جنوبی انرژی آزاد می شود. ... بیش از 70 درصد از انرژی مصرفی کشور از گاز طبیعی است. این وابستگی به گاز طبیعی خطای استراتژیک و راهبردی است و باید ... . 

به گزارش ایرنا (25 اردیبهشت 1403): معاون (سابق) وزیر نفت در امور برنامه ریزی (در دولت شهید رئیسی) از جمع آوری عمده گازهای همراه نفت و گاز (گاز فلر) تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون روزانه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب گاز همراه نفت جمع آوری شده که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

سرد شدن زودهنگام هوا در ماه اخیر سبب تشدید ناترازی انرژی بویژه گاز و داغ شدن مجدد بحث تحریم گردید که اخیرا عامل سوزاندن گاز همراه (فلر) سکوی نفتی سلمان معرفی شد، که به ادعای گزارشگر معادل یک و نیم برابر گاز مصرفی تهران است.

در پاسخ به این پیام چنین نوشته شد: حدود ۱۰ سال پیش پیشنهاد سیستم کانتینری GTL با فناوری کانادا به وزیر نفت ارائه شد ولی وزارت دنبال یک پروژه بزرگ برای همه فلرها بود بدون در نظر گرفتن شرایط و مراحل دستیابی به یک فناوری مشابه رویکردهای غلط در راه آهن و ... ، ضمن اینکه اگر تحریم نبود شرکت ساسول آفریقای جنوبی به این سطح از فناوری و موفقیت در GTL  و ... نمی رسید و یکه تاز در قطر و ... نمی شد (با قدمت 70 ساله، بیش از 30 هزار نفر پرسنل و حضور در 31 کشور).

در 23 فروردین 93 در گزارش ارسالی برای مرحوم دکتر ترکان (مشاور رئیس جمهور) چنین نوشته شد: پیرو رونوشت نامه 1170 مورخ21/10/92 ارسالی به خدمت جناب آقای زنگنه وزیر محترم نفت درخصوص تجهیزات کانتینری تبدیل گاز فلر به متانول که متعاقب آن بنا به درخواست مدیریت مربوطه اطلاعات تکمیلی نیز جمع آوری و ارسال گردید ... .

در 30 فروردین سال 93 در ادامه مذاکرات و مکاتبات با شرکت نفت و ...، در نامه ارسالی به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت چنین تشریح گردید: ... امکان تامین تجهیزات تبدیل گازهای سر چاهی به متانول با ظرفیت های پایین و بسیار اقتصادی در محدوده 25 تا3000 بشکه در روز فراهم می باشد که نمونه 25 بشکه ای آن که قابلیت تبدیل 300000 فوت مکعب استاندارد در روز را دارد در یک کانتینر 40 فوتی قرار می گیرد. باعنایت به تعداد چاه های زمینی و محدودیت جا در سکوهای دریایی می توان از این سیستم برای استفاده از گازهای فلر و تبدیل آنها به متانول بهره برد که نه تنها درآمد محصولات نفتی را می افزاید بلکه موجب کاهش آلودگی هوا در مناطق نفتی و کم شدن هزینه و تعهدات کشور در راستای پیمان کیوتو می گردد.

با آسیب شناسی این غفلت و تعلل، رویکرد غلط مشترک با سایر بخش های فناورانه مانند راه آهن در موضوع واگذاری ناموفق بازسازی 50 لوکوموتیو آلستوم (تین 287650)، به عنوان یکی از عوامل آشکار می گردد که سرنوشت محتوم واگذاری پروژه های تخصصی به شرکت های بزرگ داخلی بدون تجربه قبلی یا خارجی با تجربه ولی با ریسک اعمال نفوذ کشورهای سلطه گر می باشد.  

عقد قراردادهای بزرگ برای قرارداد فلر چاه های نفت یا بازسازی لوکوموتیو محاسنی دارد اما از معایب و نقاط ضعف آن هم نباید غافل شد به ویژه در شرایط تحریم های ظالمانه که ریسک قراردادهای خارجی را افزایش می دهد (تین 272299) و غفلت از آسیب شناسی لوکوموتیو و پیش بینی نکردن آزمایشات سختگیرانه نمونه اولیه هم ریسک قراردادهای داخلی را می افزاید (تین 246781).   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.