بازدید سایت : ۴۷۶۳۰

◄ لوکوموتیوهای دردسرساز چینی راه‌ آهن نیوزیلند/ خرید لوکوموتیو و بررسی تجربیات دیگر کشورها

با تعیین کمینه شاخص MDBF مورد پذیرش در خرید لوکوموتیوهای جدید از داخل و خارج و حتی در واگذاری لوکوموتیو به بخش خصوصی برای بازسازی نه تنها می توان درآمد را افزایش و دغدغه معاونان بهره برداری و ناوگان را کاهش داد، بلکه زمینه انتقال فناوری کامل لوکوموتیو به کشور و نیز امکان صادرات واقعی لوکوموتیو فراهم خواهد شد

لوکوموتیوهای دردسرساز چینی راه‌ آهن نیوزیلند/ خرید لوکوموتیو و بررسی تجربیات دیگر کشورها
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: KiwiRail  می گوید چاره ای جز خرید بیشتر لوکوموتیوهای دیزلی ساخت چین ندارد، با وجود اینکه بیش از یک دهه است که مشکل ساز و غیرقابل اعتماد بوده اند. این شرکت می گوید که برای مقابله با افزایش حجم بار در جزیره شمالی به 10 لوکوموتیو دیگر از کلاس DL نیاز دارد. از سال 2009، KiwiRail  63  لوکوموتیو از کلاس DL خریداری کرده ولی قابلیت اعتماد آنها پایین بوده، در 12 ماه گذشته، آمار KiwiRail  نشان می دهد که هیچ یک از آنها به هدف عملکرد KiwiRail یعنی 80000 کیلومتر میانگین فاصله بین خرابی (MDBF) نرسیده اند. MDBF  (میانگین فاصله بین خرابی هایی که باعث تاخیر 15 دقیقه یا بیشتر می شود) را اندازه گیری می کند. این می تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله مشکلات سیستم کشش، مشکلات نرم افزاری، یا خطاهای الکتریکی نسبتاً جزئی مانند روشنایی سنج یا تهویه مطبوع و لزوماً به معنای خرابی های بزرگ نیست. 

  KiwiRail defends troublesome diesel locomotives - and wants to buy more, RNZ, June 11, 2020

تاد مویل (Moyle)، مدیر عملیات KiwiRail از عملکرد آنها دفاع کرده و گفته است "اگر شما بروید و یک لوکوموتیو بخرید، مثل این نیست که بروید و تویوتا کرولا بخرید. شبکه ریلی نیوزلند، گیج باریک است، بارمحوری آن پایین است و هر نوع لوکوموتیوی که خریداری می کنید سفارشی است." او گفت که 80000 کیلومتر یک هدف پایدار نیست، آنها فقط باید در یک نقطه از زمان به آن می رسیدند و نیز "زمانی که ما لوکوموتیوها را خریداری می کنیم، یک هدف تعیین می کنیم و آن برای یک دوره سه ماهه است. اولین لوکوموتیوها به آن رسیده اند. MDBF  آنها تا سطح 50000 کیلومتر ثابت شده است و این چیزی است که مشتریان ما در حال حاضر به آن نیاز دارند. این در حال ارائه خدمات مورد انتظار ما است." در ۶ ماه اول سال گذشته، KiwiRail  15 لوکوموتیو نسل جدید 2.3  DL را معرفی کرد که چهارمین دسته از لوکوموتیوهای چینی است. اما سری جدید بدترین عملکرد را داشته و به هدف قرارداد یعنیMDBF  80000 کیلومتر نرسیدند. مویل گفت: "آنها باید به آستانه 80000 کیلومتری برسند تا بتوانیم مبلغ نهایی را برای آن لوکوموتیوها پرداخت کنیم، تعدادی از عوامل بر میانگین فاصله بین خرابی ها تأثیر می گذارند، برخی از آنها خرابی های مکانیکی قطعات، برخی نحوه عملکرد دستگاه ها و برخی دیگر نحوه نگهداری آنها است". از 2015 تا 2019، حمل و نقل جزیره شمالی KiwiRail با 1.4 میلیون تن افزایش به 13.2 رسید. 

نمودار ریلی

پندها: 1) تعیین اهداف واقعی RAMS به ویژه قابلیت اعتماد (MDBF)، آماده به کاری و هزینه نگهداری در قراردادها با سازندگان و پیمانکاران تعمیراتی لوکوموتیو بیش از دو دهه پیش مورد توجه راه آهن ها قرار گرفته (تین 248437) و علاوه بر کاهش هزینه نگهداری و افزایش بهره وری ناوگان، سبب رشد دانش پیمانکار و کارفرما هم خواهد شد (فرم 103 اوایل دهه70، تین 233895).

2) با توجه به زمانبر بودن خرید لوکوموتیو که در موارد اخیر حتی بخش خصوصی ... بین 6 تا 9 سال بوده (تین 289002) و برای جلوگیری از خرید ناوگان کشش با کیفیت پایین (تین 267290)، چند راهبرد را می توان اتخاذ نمود از جمله راهبرد خرید لوکوموتیوهای تجربه شده در کشور سازنده که پس از خرید لوکوموتیوهای  GEاتخاذ شد (تین 73351) که اگر با رویکرد آزمایشات سختگیرانه لوکوموتیو در ورود به شبکه همراه باشد نتایج بسیار بهتری خواهد داشت (تین 246781 و 278354).  

3) هرچند دستیابی به شاخص  متوسط فاصله بین خرابی (MDBF) 80 هزار کیلومتر (در قرارداد نیوزیلند با سازنده چینی) که چندده برابر MDBF متوسط کنونی در لوکوموتیوهای باری و مسافری است بسیار بعید به نظر می رسد اما باید توجه نمود که MDBF 81 هزار کیلومتر در 1398 برای لوکوموتیوهای زیمنس که امسال به 10 هزارکیلومتر کاهش یافت محقق شده است. 

4) بررسی تجربیات دیگر کشورها (تین 290421) در آزمون های اولیه و اصلاحات قبل از تولید انبوه بسیار مهم و ضروری است. 

5) با تعیین کمینه شاخص MDBF مورد پذیرش در خرید لوکوموتیوهای جدید از داخل و خارج و حتی در واگذاری لوکوموتیو به بخش خصوصی برای بازسازی (تین 287650) نه تنها می توان درآمد را افزایش و دغدغه معاونان بهره برداری و ناوگان را کاهش داد، بلکه زمینه انتقال فناوری کامل لوکوموتیو (تین 290046) به کشور و نیز امکان صادرات واقعی لوکوموتیو فراهم خواهد شد. 

6) در مسیرهای گلوگاهی مانند لرستان، شرق و ...، تخصیص لوکوموتیوهای با MDBF بالا راهکار، سریع افزایش ظرفیت است.

لینک مرتبط

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.