◄ زمان اتمام 380 کیلومتر آزادراه جدید
وزارت راه و شهرسازی در یک برنامه بلند مدت به دنبال رساندن طول آزادراههای کشور به ۱۰ هزار کیلومتر است.
انتظار میرود با یک برنامه منسجم تا پایان سال پنج آزادراه به طول ۳۸۰ کیلومتر به اتمام برسد.
به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از اظهارات مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که 12 شهریور در ایرنا منتشر شد.
بر اساس این خبر، خیرالله خادمی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی در یک برنامه بلندمدت به دنبال رساندن طول آزادراههای کشور به ۱۰ هزار کیلومتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر حدود 2 هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه آزادراهی در کشور وجود دارد و زیر بار ترافیک است.
وی گفت: امسال برای اولین بار ۷۰ درصد اعتبارات مصوب بخش راه در ۶ ماهه اول سال تخصیص داده میشود که ۴۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب این بخش برای اتمام طرحهای اولویت دار، مصوبات سفرهای رئیس جمهوری و همچنین فعال نگه داشتن طرحهای در دست اجرا هزینه میشود.
خادمی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی هم اکنون در این بخش یک هزار و ۱۶۰ کیلومتر آزاد راه جدید در دست اجرا دارد، اظهار کرد: انتظار میرود با یک برنامه منسجم تا پایان سال پنج آزادراه به طول ۳۸۰ کیلومتر از این میزان را به اتمام برسانیم.
خادمی اضافه کرد: شبکه بزرگراهی کشور نیز هم اکنون حدود ۱۷ هزار کیلومتر است که باید در یک برنامه ۱۰ ساله کل راههای شریانی کشور را به آزادراه یا به بزرگراه تبدیل کرد که این میزان نیازمند برنامه ریزی برای حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه جدید است.
وی یادآور شد: در این راستا در بخش بزرگراهی هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر برنامه در حال اجرا داریم که سالانه حدود یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از این طرحها احداث و زیر بار ترافیک میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص طرحهای در دست اجرای راه آهن نیز گفت: هم اکنون چهار هزار کیلومتر طرح راه آهن در حال اجراست که انتظار می رود دو طرح به طول ۲۷۰ کیلومتر شامل راه آهن میانه به بستان آباد آذربایجان شرقی و راه آهن بین المللی ایران - افغانستان تکمیل و تحویل داده شود.
با نگاهی به آزادراههای در دست احداث کشور به جرأت میتوان گفت بااهمیت ترین آنها پروژه آزادراه کمربندی جنوبی تهران است که باید دولت تمامی تلاش و توجه خود را معطوف به اتمام و بهره برداری هرچه سریعتر از آن بنماید چراکه تاثیرات و نتایج بهره برداری از این آزادراه بر ترافیک و آلودگی هوا و تصادفات و مصرف سوخت و آرامش روانی رانندگان در شهرهای کرج و تهران و حومه این شهرها چنان چشمگیر و آنی خواهد بود که هیچ یک از پروژه های دیگر چنین نتایج فوری و مهمی ندارند بنابراین بهره برداری عاجل از این اتوبان اکنون باید به دغدغه اصلی مسؤلین امر تبدیل شود و خسارتی که از بابت نبود این آزادراه از تمامی جنبه ها بر کشور وارد شده است غیرقابل چشم پوشی و انکار است.