◄ اعلام زمان بهرهبرداری از بزرگراه یزد-ابرکوه-اقلید
۱۹۰ کیلومتر از بزرگراه یزد-ابرکوه-اقلید احداث شده و تنها ۱۵ کیلومتر از کنارگذر ابرکوه باقی مانده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: ۱۹۰ کیلومتر از بزرگراه یزد-ابرکوه-اقلید احداث شده و تنها ۱۵ کیلومتر از کنارگذر ابرکوه باقی مانده است که امیدواریم مرحله اول آن تا آبانماه و تا پایان سال نیز به طور کامل به بهرهبرداری برسد.
به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی مرداد ماه امسال در بازدید از پروژههای عمرانی استان یزد عنوان کرد: امید است با تکمیل تقاطع طرفین این کنارگذر، تا پایان سال کنارگذر به بهرهبرداری برسد تا ترافیک سنگین ابرکوه تفکیک و ایمنی شهر افزایش یابد.
وی همچنین در این سفر یک روزه از پروژههای در دست احداث استان یزد از جمله راهآهن یزد-ابرکوه-اقلید به عنوان پروژه ملی، بزرگراه یزد- ابرکوه -سورمق که اتصال بزرگراه فارس به یزد را برقرار میکند، کنارگذر ابرکوه و ایستگاه در دست احداث راهآهن مهریز نیز بازدید کرد و از نزدیک کیفیت اجرای این پروژهها را مورد ارزیابی قرار داد.
در این سفر که با هدف بازدید از پروژههای در حال انجام ریلی و همچنین بزرگراهی صورت گرفت بر بهرهبرداری پروژههای ریلی تا پایان سال تاکید شد.
اين خبر نكته جالبي دارد. براي مسير يزد اقليد يك بزرگراه در دست اتمام است. همچنين براي اين مسير يك خط ريلي هم در دست اقدام است كه سال 1400 تمام مي شود. اينكه مسير يزد اقليد هم بزرگراه داشته باشد هم خط ريلي نيازمند تحليل بيشتري است كه آيا اين مسير خيلي مهم است يا ترانزيتي است ؟ خير اينطورها نيست يك مسير معمولي بين استاني محسوب مي شود. علت اجراي همزمان بزرگراه و خط ريلي را بايد مسئولان جواب دهند در شرايطي كه اين همه محورهاي شرياني دچار كمبود زيربنايي با معضلات ترافيكي و ايمني روبرو هستند و خطوط ريلي كه نيازمند دوخطه كردن هستند و ظرفيت ترابري ندارند، چرا براي اين محور معمولي هم خط ريلي و هم بزرگراه ساخته شده است و اولويت بالاي اين محور از كجا بدست آمده است؟
با شناختي كه از منطقه دارم اصلا اين محور هيچ ويژگي خاص براي ترابري ندارد و دو دليل احتمالي براي پاسخ فوق وجود دارد: الف - مسئولاني از استانهاي يزد و فارس با نفوذ در تصميمات و بدون نگرش ملي باعث اين تصميم شده اند. 2- مطالعات توجيهي بزرگراه و راه آهن مجزا صورت گرفته و براي يك معضل دو نسخه مجزا در بخش ريلي و جاده اي پيچيده شده است و و وزارت راه نقش تلفيقي خود را انجام نداده است.
آيا كسي به داد اتلاف منافع ملي مي رسد ؟ به نظرم حيف شدن منابع ملي به مراتب بيشتر از ميل آن است و رسانه ها غالبا به مفاسد مربوط به ميل بيت المال مي پردازند و به سوء مديريت كه منتهي به حيف منابع مي شود نمي پردازند.