◄ همه آنچه بر باند ۲۹ چپ مهرآباد گذشت
بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه مهرآباد یکی از پروژه های مهم بخش هوانوردی کشور است.در مورد اهمیت این پروژه اظهار نظرهای مختلفی از سوی مدیران مختلف شرکت فرودگاه ها صورت گرفته است.
در یکی از این موارد، ۳۱ فروردین امسال بود که وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فرودگاه مهرآباد، تأکید کرد: اجرای بهسازی باند 29 چپ این فرودگاه مهمترین صنعت فرودگاهی کشور در سال 1400 است.
بهسازی باند 29 چپ به عنوان یک ضرورت اساسی و بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر فعالیتهای سایر فرودگاهها و نیز شبکه پروازی کشور خواهد داشت که بر ضرورت رعایت برنامه زمانی پروژه می افزاید.
ابراهیم مرادی 15 اردیبهشت ماه امسال اظهار داشت: با توجه به فراهم شدن زمینههای لازم برای آغاز پروژه بهسازی باند 29 چپ فرودگاه بینالمللی مهرآباد به عنوان پرترافیکترین فرودگاه کشور، این فرودگاه عملا در آستانه اجرای مهمترین پروژه صنعت فرودگاهی ایران در سال 1400 قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: برطرف سازی مشکلات سازه ای باند فعلی و افزایش ضریب ایمنی پروازها و استانداردسازی سطوح پروازی، از جمله اهدافی است که با اجرای پروژه بهسازی باند 29 چپ فرودگاه بینالمللی مهرآباد مد نظر قرار دارد.
راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد درباره مشخصات فنی باند 29 چپ مهرآباد اظهار کرد: طول این پروژه با احتساب نواحی حدود 4500 متر و طول موثر پروازی آن 4100 متر با عرض 80 است.
مرادی افزود: این بهسازی شامل انجام سه لایه آسفالت، بلاکبیس و بیندر روی این سطوح پروازی به طول 4 کیلومتر و ضخامت 20 سانتیمتر و همچنین زهکشی و ساماندهی آب های سطحی و استریپ سازی این باند میشود و مقرر است طبق برنامه زمان بندی انجام شود.
وی گفت: این پروژه از اواخر اردیبهشت امسال آغاز و نیاز مبرمی به زمینهسازی زیر ساختها، از جمله نصب و راهاندازی سامانه ILS تقرب پرواز باند 29 راست و همچنین رفع عدم تطابقهای باند 29 راست دارد، زیرا در زمان بهسازی باند 29 چپ، همه پروازها روی این باند انجام خواهد شد.
راهبر فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: همه بخش های عملیات هوانوردی، عملیات فرودگاهی و فنی مهندسی فرودگاه بینالمللی مهرآباد و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در تلاش هستند تا با همکاری شرکتهای هواپیمایی و دیگر بهرهبرداران فرودگاه مهرآباد، هم تعداد پروازهای منتقل شده به ساعت 24 تا 5 بامداد به حداقل برسد و هم پروژه بهسازی باند 29 چپ فرودگاه بینالمللی مهرآباد با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان به سرانجام برسد و مسافران به سلامت به مقاصد پروازی خود برسند.
راهبر فرودگاه بین المللی مهرآباد، درباره الزام بهسازی باند 29 چپ این فرودگاه توضیح داد: شرایط زیرساخت و روکش باند 29 چپ مهرآباد و مستهلک شدن آن طی سالیان متمادی و بهره برداری مستمر از این باند موجب شده است تا بهسازی این باند یکی از ضروریات و الزامات اجرایی در فرودگاه مهرآباد تلقی شود.
وی افزود: این پروژه بهسازی محدودیتها و ملاحظات عملیاتی در خلال پروژه را به همراه خواهد داشت و یاری همه واحدها و نیز بهرهبرداران را میطلبد؛ ضرورت اجرای آن و رعایت برنامه زمانی اجرایی بر اهمیت این پروژه میافزاید.
مرادی اظهار کرد: به منظور برنامه ریزی و مدیریت بهینه انجام این پروژه، اعضای کارگروه اجرایی پروژه باند 29 چپ به منظور تسریع در رسیدگی به امور پروژه منصوب شدند.
31 فروردین امسال بود که وزیر راه و شهرسازی در بازدید از فرودگاه مهرآباد، تأکید کرد: اجرای بهسازی باند 29 چپ این فرودگاه مهمترین صنعت فرودگاهی کشور در سال 1400 است.
بهسازی باند 29 چپ به عنوان یک ضرورت اساسی و بزرگترین پروژه فرودگاهی کشور تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر فعالیتهای سایر فرودگاهها و نیز شبکه پروازی کشور خواهد داشت که بر ضرورت رعایت برنامه زمانی پروژه می افزاید.