مجموعه ریلی به سوی توسعه پیش میرود

مدیرعامل راهآهن در هفتهای که گذشت، ترافیک کاری بالایی داشت. حضور در نشست چهار جانبه تهران با حضور نمایندگانی از گرجستان، آذربایجان و آلمان، مراسم تودیع و معارفه معاونین و مدیران راهآهن، مراسم افتتاحیه پروژه دو خطه کردن راهآهن اهواز- بندرامام خمینی و...، که در هر یک از این مراسمها سخنرانی کرد. در ادامه گزارش موضوعات مختلف راهآهن را از زبان مدیرعامل این شرکت خواهیم خواند:
مجموعه ریلی را به سمتوسوی توسعه پیش میرود
با توجه به فعالیتهای پیچیده و سخت راهآهن نسبت به سایر سازمانها و شرکتها و با توجه به اینکه مدیران آن باید تمام ابعاد مدیریتی را در عملکردهای خود بهکارگیرند، مدیران متخصصی توانستهاند مجموعه ریلی را به سمتوسوی توسعه پیش ببرند. خوشبختانه در راهآهن مدیران موفقی باتجربهها و تخصصهای مربوط به صنعت ریلی از گذشته تاکنون فعالیت کردهاند و گروه ریلی را برای آیندهای بهتر با کارایی و عملکرد قابلتوجه هدایت میکند.
کارایی بالای مدیران ریلی موجب عمرانی و پیشرفت صنعت ریلی شده است چرا که نیروهای راهآهن بر توسعه و پیشرفت پروژهها تمرکز داشته و دارند. چرخ توسعه راهآهن راه افتاده و ما شاهد تحول و اتفاقات خوب در این صنعت بزرگ هستیم.
طی روزهای گذشته جلسههای متعددی را با کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای منطقه داشتهایم که عملکرد راهآهن در بخش توسعه خطوط، سیگنالینگ، تدوین قوانین و مقررات، ایدهها و طرحها و همچنین تشویق سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری در بخشهای مختلف ریلی در نظر آنان بسیار قابلتوجه بوده است. راهآهن در مسیر رشد و توسعه خوبی قرارگرفته و دلیل مهم آن وجود گروههای موفق و متخصص بوده است.
رشد چهار برابری پروژههای عمرانی راهآهن در ۳ سال گذشته
طی ۳ سال اخیر حجم پروژههای عمرانی از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان در سال رسید یعنی طی این سالها حجم عملیات ۴ برابر رشد پیدا کرد و معاونت فنی و مهندسی راهآهن طی این سالها قدمهای بزرگی را در بخش زیر بنایی راهآهن برداشت.
دو مورد از سرمایهگذاریهای خارجی به ثمر رسیده است
به طور طبیعی سرمایهگذاری خارجی بهدلیل اینکه موجب ارتقای سطح بینالمللی کشور میشود، در اولویت قرار میگیرد و تاکنون دو مورد از سرمایهگذاریهای خارجی به ثمر رسیده است. سرمایهگذاری شرکتهای اتریشی و سوییسی در پروژههای کیترینگ غذای قطارهای مسافربری و بندرخشک آپرین اجرائی شده و هم اکنون در حال مذاکره با شرکتهای حملونقلی و چند شرکت خارجی به منظور تأسیس شرکتهای حملونقل باری با شرط داشتن واگن و لکوموتیو هستیم.
مجلس همکاری خوبی برای تقویت بودجه راهآهن خواهد داشت
درباره تأمین منابع مالی داخلی برای پیشرفت و تکمیل پروژههای داخلی، با تأکید صریح مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، شاهد احکام خوبی از مجلس شورای اسلامی در جهت تقویت بودجه راهآهن خواهیم بود.
در برنامه ششم توسعه سه بند از طرف دولت در بخش حملونقل ریلی با پیروی از دو بند ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده و طبیعی است که برنامه ششم بهعنوان سند پایین دستی حملونقل باید از این سیاستهای کلی تبعیت کند.
همچنین در خلال رسیدگی در کمیسیون تخصصی نیز نمایندگان، پیشنهادهایی برای پر بار کردن احکام در برنامه ششم برای توسعه حملونقل ریلی با توجه به تأکید رهبری در سیاستهای کلی ارائه کردهاند که هم اکنون در کمیسیونهای تخصصی در حال بررسی مصوبات پیشنهادی خود برای ارائه به کمیسیون تلفیق هستند تا سرانجام علاوه بر اضافه شدن به لوایح پیشنهادی دولت در صحن علنی نیز مطرح شوند.
این سه بند شامل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برمبنای نرخ صفر، شمول تسهیلات سرمایهگذاری در حملونقل ریلی همانند سرمایهگذاری در مناطق محروم و ایجاد سازمان قطارهای حومهای است.
سرعت قطارهای اهواز - بندرامام به ۱۶۰ کیلومتر درساعت افزایش یافت
برای ساخت پروژه دو خطه کردن راهآهن اهواز - بندرامام خمینی، ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است و با افتتاح آن سرعت مسافرت مردم از اهواز به شهرهای بندرامام خمینی و ماهشهر و بالعکس افزایش پیدا میکند. با افتتاح آزادراه اهواز - بندر امام خمینی حجم بالایی از مسافرتها به علت سهولت تردد به این آزادراه منتقل شد، ولی اکنون با افتتاح خط دوم ریلی این مسیر به نظر میرسد مجدداً راهآهن سهم بیشتری از مسافرتها را به خود اختصاص دهد.
اکنون سرعت مسافرت در مسیر ریلی اهواز - بندرامام خمینی به ۱۶۰ کیلومتر افزایش یافته است. ضمن اینکه هم اکنون روزانه چهار قطار رفت و چهار قطار برای برگشت در این مسیر تردد میکنند.
حمل آزمایشی کانتینرهای ترانزیتی مسیر هند-ایران-روسیه
حمل آزمایشی کانتینرهای ترانزیتی مسیر هند-ایران-روسیه با موفقیت انجام شده است و کانتینرها ظرف ۲۲ روز به مقصد حمل شد که بیانگر رفع تمام مشکلات ترانزیت کالا در منطقه با کریدور عبوری از ایران است. بهطوریکه کانتینرها پس از بارگیری در بندرعباس با قطار تا قزوین و سپس ادامه مسیر از قزوین تا آستارای آذربایجان و مسکو با کامیون حمل میشود. همچنین میتوان کانتینرهای اروپایی را به گرجستان، آذربایجان و سپس آستارا و در نهایت بندرعباس حمل کرد.
لینک خبر