◄ خرید دو رام قطار سریعالسیر در سال ۹۳ / حرکت قطار ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر تهران - مشهد در نوروز

تین نیوز | مدیرعامل راه آهن شرقی بنیاد گفت: با توجه به درخواست مقامات بنیاد مستضعفان، علاوه بر افزایش کمی واگنها، در تلاش برای افزایش سطح کیفی خدمات هستیم.
ابوالقاسم سعیدی در گفتگو با خبرنگار تین نیوز ضمن تبریک سال جدید به مردم ایران، در خصوص قطار جدید شرکت راه آهن شرقی بنیاد گفت: یک رام قطار 8 واگنی که قرارداد آن را با شرکت پلور سبز داشتیم در اواخر اسفند تحویل گرفتیم و این قطار در سفرهای نوروزی در خط تهران-مشهد در حال سیر است.
این عضو انجمن صنفی ریلی افزود: این قطار با سرعت سیر 160 کیلومتر بر ساعت بوده و به صورت یک روز در میان در این خط دایر است که از ساعت 9:10 از تهران به سمت مشهد و از ساعت 15:30 از مشهد به سمت تهران حرکت میکند و ظرفیت آن 320 نفر بوده و توانسته است در حدود چهار هزار نفر به ظرفیت حمل مسافر شرکت بنیاد بیافزاید.
سعیدی ضمن اشاره به تأخیر شرکت پلورسبز در تحویل قطار گفت: این قطار برطبق قرارداد ساختی که در سال 90 با این شرکت داشتیم باید در تیرماه سال 92 تحویل ما میشد اما در اواخر سال تحویل داده شد، همچنین پلور سبز متعهد شده است تا خردادماه سال 93، چهار واگن دیگر به ما تحویل دهد.
مدیرعامل راه آهن شرقی بنیاد با اشاره به قرارداد ساخت 20 واگن مسافری که با واگن پارس دارند، گفت: واگن پارس، 6 واگن در تاریخ 26 اسفند 92 تحویل داده است که تست استاتیک آن با حضور نمایندگان واگن پارس، راه آهن و بنیاد صورت گرفت اما با توجه به شلوغ بودن خطوط ریلی در ایام سفرهای نوروزی، تست میدانی آن باقیمانده است و بعد از تعطیلات انجام خواهد شد.
وی در خصوص اینکه این قطار جدید در کدام مسیر به سیر خواهد پرداخت گفت: مسیر این قطار از سوی راه آهن مشخص میشود، اما با توجه به اینکه هزینه هر واگن با نرخ ارز آزاد به همراه مالیات ارزش افزوده، برای ما در حدود 2.7 میلیارد تومان است، امیدواریم در مسیری باشد که برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد.
سعیدی در خصوص برنامههای سال 93 این شرکت به تین نیوز گفت: با دو شرکت داخلی پلورسبز و واگن پارس قرارداد خرید 70 واگن مسافری داریم، همچنین با تأکیدات مکرر مسئولان بنیاد مستضعفان در مورد افزایش کیفی خدمات، در حال مذاکره برای خرید 2 رام قطار با کلاس بالا و باسرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت هستیم.
مدیرعامل راه آهن شرقی بنیاد افزود: با بعضی از شرکتها از کشورهای آلمان، ترکیه و ایتالیا مذاکراتی انجام دادهایم و امیدواریم بتوانیم تا نیمه نخست سال 93 قرارداد خرید این قطارها را ببندیم.
وی در خصوص اینکه آیا زیرساخت قطارهای سریع در کشور وجود دارد یا خیر گفت: خوشبختانه راه آهن برنامهریزی خوبی برای ایجاد زیرساخت قطارهای سریع دارد و با توجه به اینکه عمر واگنها 30 سال است، باید قطارهایی خریداری کنیم که با سرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت بتوانند سیر کنند.
سعیدی با اشاره به برخورداری قطارهای شرکت بنیاد از سیستمهای صوتی و تصویری و همچنین ماهوارهای از دو سال پیش تاکنون، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا خرداد سال 93 تمام قطارهای خود را به سیستم اینترنتی مجهز کنیم و خدمات مطلوبی به مسافران ارائه دهیم.
رئیس کارگروه مسافری انجمن صنفی ریلی در پایان ضمن اشاره به هزینه سنگین خرید واگنهای مسافری توسط شرکتهای خصوصی، یادآور شد: امیدوارم که راه آهن با کاهش حق لکوموتیو و دسترسی به خطوط و تعیین تعرفههای مناسب، به سودآور شدن بخش مسافری کمک کند تا بخش خصوصی انگیزه لازم بر ای سرمایهگذاری داشته باشد.