بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

سریال خروج قطار در محور جنوب همچنان ادامه دارد / ضمانتی برای عدم بروز یک فاجعه انسانی نیست!

سریال خروج قطار در محور جنوب همچنان ادامه دارد / ضمانتی برای عدم بروز یک فاجعه انسانی نیست!
|

تین نیوز | با توجه به خروج متعدد واگن‌های قطار باری در محور ریلی جنوب کشور احتمال بروز هرگونه فاجعه انسانی وجود دارد.
 
 عصر سه‌شنبه هفته جاری دوباره شاهد خروج واگن‌های قطار باری در محور ریلی جنوب در محدوده راه‌آهن ناحیه زاگرس در محل تنگه هفت بودیم و این در شرایطی است که از ابتدای سال تا کنون هفتمین سانحه در محور ریلی تهران ـ اهواز در محدوده راه‌آهن ناحیه‌های لرستان و زاگرس رخ داده است.
 
این سانحه که حد فاصل استان‌های لرستان و خوزستان به وقوع پیوست، با مسدود شدن خط و توقف قطارهای باری و مسافری در طول مسیر همراه بود.
 
به منظور انتقال مسافران در راه مانده با همکاری مسئولان استانی و شهرستانی اتوبوس‌های لازم در محل ایستگاه شهرستان دورود حاضر شدند تا کار انتقال مسافران را انجام دهند.
 
وقوع دو سانحه ریلی در محور جنوب تنها در فاصله 14 روز
خروج واگن‌های قطار باری در منطقه تنگه هفت دومین سانحه ریلی طی دو هفته گذشته در محور جنوب است، سانحه قبلی با خروج 5 واگن حامل ماده شیمایی سود سوزآور همراه بود.
 
در پی این سانحه که در 27 شهریور ماه گذشته در فاصله چند کیلومتری شهرستان دورود رخ داد، حدود 60 هزار لیتر ماده شیمایی سود سوزآور وارد رودخانه سزار شد که در پی آن طبق اعلام مسئولان محیط زیست لرستان 120 هزار قطعه ماهی در این رودخانه تلف شدند.
 
از این حادثه تلخ می‌توان به عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی یاد کرد که تا مدت‌ها اثرات سوء آن در اکوسیستم منطقه باقی می‌ماند.
 
 خطوط ریلی لرستان فرسوده است
بدون شک فرسوده بودن خطوط ریلی در این محدوده از دلایل اصلی وقوع این تعداد سانحه در یک دوره زمانی کوتاه است.
 
خوشبختانه تا کنون عمق حوادث در خروج قطارهای باری خلاصه شده و هیچ تلفات جانی را به دنبال نداشته، اما اگر یکی از این سوانح برای قطارهای مسافری رخ دهد، چگونه خسارات جانی احتمالی قابل جبران است؟
 
گفتنی است، راه‌آهن ناحیه لرستان متشکل از 155 کیلومتر راه ریلی اصلی است که تا کنون 50 کیلومتر آن یعنی از مؤمن‌آباد تا رودک مورد بازسازی قرار گرفته است، اما عملیات اجرایی بقیه این مسیر یعنی از شهرستان دورود تا اندیمشک که متشکل از نقاط صعب‌العبور، کوهستانی و حادثه‌خیز است، آغاز نشده است.
 
بدون شک با توجه به عمر بالای خطوط ریلی از دورود تا اندیمشک که شامل 90 کیلومتر می‌شود، نیاز به اجرای هرچه سریع‌تر طرح بازسازی خطوط توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران احساس می‌شود.
 
بی‌توجهی راه‌آهن به خطوط ریلی فرسوده لرستان با وجود تذکر استاندار
فرماندار شهرستان دورود با اشاره به دیدار استاندار لرستان با مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال 93 اظهار داشت: استاندار مشکلات خطوط ریلی راه‌آهن ناحیه لرستان را در این جلسه با آقای پورسید‌آقایی در جریان گذاشت اما متاسفانه این مشکلات مورد بی‌توجهی قرار گرفت.
 
ماشاءالله نعمتی ادامه داد: این موضوع در سفر اخیر استاندار محترم لرستان به شهرستان دورود که برای بازدید از محل سانحه پیشین خروج قطار باری که خسارات زیادی را در بخش زیست محیطی وارد کرد، مطرح شد و استاندار اشاره داشت و گله‌مندی خود را بابت اجرا نشدن طرح بازسازی 90 کیلومتر باقی‌مانده مسیر اعلام کرد.
 
وی با بیان اینکه به طور میانگین در 6 ماه گذشته هر ماه یک بار این حوادث تکرار می‌شود، گفت: از ماه گذشته تا کنون روند سوانح در حال تشدید شدن است و بروز این حوادث نشان می‌دهد که عمر ریل‌های آهن در این ناحیه به پایان رسیده است و نیازمند مرمت و بازسازی است.
 
 140 میلیارد تومان برای اجرای طرح بازسازی خطوط ریلی لرستان نیاز است
فرماندار شهرستان دورود با بیان اینکه شرکت راه‌آهن باید برای این مشکل چاره اندیشی کند، تصریح کرد: برابر اظهار نظر مسئولان راه‌آهن، حدود 140 میلیارد تومان برای بازسازی خطوط راه‌آهن لرستان نیاز است.
 
وی ادامه داد: راه‌آهن باید برای اجرای طرح بازسازی تأمین اعتبار کند و هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی این طرح آغاز شود، چراکه راه‌آهن ناحیه لرستان به دلیل صعب‌العبور بودن و واقع شدن در یک منطقه کوهستانی نسبت به مناطق دیگر متفاوت است.
 
 نعمتی به منظور پیشگیری از ایجاد سوانح جدید، خواستار تسریع در روند بازسازی خطوط ریلی لرستان شد و گفت: با توجه به وضعیت کنونی و اینکه به واقع عمر این خطوط به پایان رسیده است، باید بازسازی خطوط انجام شود و اگر این کار توسط راه‌آهن انجام نشود، باز هم این سوانح تکرار می‌شود و چه بسا که پیامدهای بیشتری هم داشته باشد.
 
وی متذکر شد: خوشبختانه سوانح رخ داده طی سال جاری هیچ تلفات جانی را به دنبال نداشته است، اما باید توجه داشت که باید از بروز هرگونه حادثه و خسارت احتمالی جلوگیری کرد.
 
متاسفانه تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با مسئولان راه‌آهن ناحیه لرستان به منظور شنیدن پاسخ‌های احتمالی با موفقیت همراه نبود و مسئولان امر پاسخگوی تماس‌ها نبودند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هشدار پاسخ

    خط جنوب باید مسدود بشه و تا باز گشایی کامل گشوده نشه…از ما گفتن…