لزوم مهیا شدن زیرساختهای ورود و خروج کالا برای بهرهبرداری از راهآهن اینچهبرون
تین نیوز | فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس گفت: بهرهبرداری کامل از راهآهن اینچهبرون مستلزم مهیا شدن زیرساختهای مربوط به ورود و خروج کالاست.
محمد حمیدی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با مدیرکل گمرکات استان گلستان گفت: راهاندازی راهآهن در اینچهبرون و افتتاح کریدور شرق دریای خزر و ارتباط ریلی کشورهای ایران، ترکمنستان و قراقستان برکات زیادی را نصیب منطقه خواهد کرد.
وی افزود: حمل و نقل کالا توسط ناوگان ریلی نیازمند فراهم کردن زیرساختهای لازم در بحث ورود و خروج کالا، انبارداری و دپوی محصولات و همچنین ساز و کارهای قانونی و گمرکی است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس از اعلام آمادگی شرکتهای مختلف و بخش خصوصی در استفاده از ظرفیت ریلی برای صادرات و واردات کالا خبر داد و تصریح کرد: در خصوص مهیا کردن زیرساختها رایزنیهای لازم را انجام خواهیم داد.
زیرساختهای استفاده از ناوگان ریلی و راهآهن باید هر چه سریعتر مهیا شود
مدیرکل گمرکات استان گلستان نیز در این جلسه با اشاره به نقش راهآهن در افزایش مبادلات کالا و رونق اقتصادی استان و منطقه گفت: زیرساختهای استفاده از ناوگان ریلی و راهآهن باید هر چه سریعتر مهیا شود.
علیاکبر شامانی اظهار کرد: فنسکشی محدوده، احداث انبارهای بزرگ و سکوهای بارگیری از موارد ضروری برای استفاده کامل از ظرفیت راهآهن است.
وی تصریح کرد: برخی از شرکتهای بزرگ در کشور برای احداث انبارها اعلام آمادگی کردهاند که لازم است تقاضای آنها بررسی شود.
مدیرکل گمرکات استان گلستان خاطرنشان کرد: مکانی هم برای استقرار گمرک و اداره گذرنامه هم باید در محل راهآهن در نظر گرفته شود.
چهارشنبه هفته گذشته با حضور روسای جمهوری سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان راهآهن بینالمللی شرق دریای خزر به بهرهبرداری رسید.
این خط ریلی که 926 کیلومتر طول دارد، 146 کیلومتر آن در قزاقستان، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 80 کیلومتر آن نیز در ایران قرار دارد.
این خط آهن، کشورهای آسیای میانه و قفقاز را به آبهای آزاد متصل خواهد کرد.
در سال نخست فعالیت این خط آهن قابلیت حمل بار 1,5 میلیون تن فراهم خواهد شد و به تدریج در آینده نیز شاهد حمل بار 10 میلیون تن را نیز از طریق این خط آهن شاهد خواهیم بود.
این خط آهن در کمتر از 17 ماه و به همت قرارگاه خاتمالانبیاء با هزینه بالغ بر 130 میلیارد تومان ساخته شده است.
افتتاح این خط آهن باعث خواهد شد تا صادرکنندگان با هزینه کمتری به امور تجاری خود بپردازند که نتیجه آن نیز توسعه تجارت و اقتصاد استان و کشور خواهد شد.
از نظر جمهوری اسلامی ایران ساخت و تکمیل زیربناهای ارتباطی میان کشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری اقتصادی و دوستی میان ملتهای منطقه و ارتقای سطح اقتصادی و تامین امنیت و ثبات همراه خواهد بود.
سرعت بالای قطار بر روی این خط آهن 120 کیلومتر در ساعت است که زمان سفر را کاهش میدهد و فاصله حمل از قزاقستان تا خلیج فارس را که سه هزار کیلومتر است در مدت زمان 20 ساعت طی میکند.
این مطالب در باره نیاز به زیرساختها در راه آهن اینچه برون را مقایسه کنید با فرمایشات وزیر محترم در لینک ذیل: http: / / www. tinn. ir / vdciqpap. t۱arw۲bcct. html
۲۰ ساعت از قزاقستان تا خلیج فارس؟؟!!!! اغراق هم حدی دارد. البته امیودارم محقق شود و مایه خوشحالی خواهد بود.