بازدید سایت : ۲۹۸۸۱

جزئیاتی‌از راه‌آهن‌ خراسان‌ شمالی‌ / گوش‌ها‌ در‌‌ انتظار شنیدن‌ سوت‌ قطار

جزئیاتی‌از راه‌آهن‌ خراسان‌ شمالی‌ / گوش‌ها‌ در‌‌ انتظار شنیدن‌ سوت‌ قطار

تین نیوز | درحالی‌ که خراسان‌‌شمالی‌‌از شبکه ریلی‌ محروم است، آغاز عملیات اجرایی‌خط آهن‌ جوین- اسفراین-‌بجنورد-‌شیروان‌ امیدی‌ برای‌ شنیدن‌ صدای‌ سوت قطار‌‌ در‌ این‌ استان‌ ایجاد کرده‌ است.
 
راه آهن همواره به عنوان یک عامل مهم و بستری برای رسیدن به توسعه همه جانبه هر منطقه محسوب می شود؛ جابه جایی تقریبا راحت و مقرون به صرفه مسافر و انواع کالاها به اقصی نقاط ایران و جهان نخستین کارکرد خط آهن بوده که بسیاری از مزایا و اثرات مثبت دیگری نیز بر آن مترتب است.
 
استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با بیش از ۹۱۱ هزار نفر جمعیت و ۲۸ هزار کیلومتر مربع مساحت، از نظر وسعت در بین استان های کشور در رده پانزدهم و از نظر جمعیت در رده سیزدهم قرار گرفته اما از نظر شاخص های درآمدی و رفاه، همواره در رتبه آخر و یا یکی مانده به آخر قرار داشته است.
 
با وجود ظرفیت ها و استعدادهای فراوان موجود این استان در زمینه های کشاورزی، گردشگری، صنعت، صنایع دستی و ... متأسفانه ضعف در زیرساخت ها، مانع توسعه مناسب این استان شده است، زیرساخت هایی که در یک دهه ای که از تأسیس استان گذشته هنوز آن چنان که باید و شاید آماده نشده اند.
 
راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان؛ سنگ بزرگی نشانه نزدن
در این میان اما درد نبود راه آهن در خراسان شمالی برای خود قصه پرغصه دیگری بود، این موضوع از سال ها پیش، توسط دلسوزان و مردم این استان مطرح می شد اما در عمل اتفاقی نمی افتاد و زمانی که برخی مدیران عزم تحقق این خواسته را کردند، آن چنان سنگ بزرگی برداشتند که خود نیز می دانستند برداشتن آن نشانه نزدن است.
 
در دولت دهم، طرح عظیم راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان با حضور رئیس جمهور وقت کلنگ زنی شد، حال آنکه بنا به اظهار استاندار دولت یازدهم، دولت قبل هیچ اقدام عملی و اجرای برای این پروژه انجام نداد و اکنون نیز همچنان این پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.
 
چرخش تاکتیکی از طرحی رویایی به پروژه ای اجرایی
مدیران دولت یازدهم در خراسان شمالی به این نتیجه رسیدند که اجرا و تکمیل این طرح بزرگ حالا حالاها کار دارد و به این زودی ها گوش مردم استان به نوای سوت قطار خوش نمی شود، بنابراین در حرکتی تاکتیکی از پروژه بزرگ خط آهن مشهد- بجنورد- گرگان به سوی راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان چرخیدند به این امید که خط آهن مزبور در دوره ای کوتاه و حداکثر چندساله به بهره برداری رسیده و خراسان شمالی نیز به شبکه ریلی کشور متصل شود.
 
با اجرای راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان، خراسان‌شمالی به صورت آنتنی به راه‌آهن سراسری متصل خواهد شد.
 
اتصال خراسان شمالی به شبکه ریلی کشور با خط آهن اسفراین- بجنورد
استاندار خراسان شمالی در این زمینه اظهار می کند: طرح احداث خط آهن جوین- اسفراین که چند سال قبل مصوب شده بود، اکنون با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی به صورت جدی در حال اجرا است.
 
سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی
سیدعلی اکبر پرویزی با بیان این که با تکمیل این محور، استان خراسان شمالی به شبکه ریلی سراسری متصل می شود، می افزاید: پیش بینی می شود مرحله نخست آن در حدفاصل جوین - اسفراین در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد.
 
وی اضافه می کند: اجرای سایر مراحل این طرح شامل احداث خط آهن در مسیر بجنورد- اسفراین و بالعکس و نیز مسیر بجنورد- شیروان و بالعکس هم در سفر اخیر رئیس جمهور به استان آغاز شده و امید می رود با تکمیل پروژه های مزبور، خراسان شمالی نیز هر چه سریع تر به راه آهن سراسری کشور متصل شود.
 
پرویزی می افزاید: با اجرای این پروژه تحولی عظیم در منطقه روی داده و دو کریدر شرق و غرب و شمال و جنوب از منطقه اسفراین عبور خواهند کرد.
 
اعتبار هزار میلیارد ریالی برای اجرای راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در رابطه با احداث خط آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان می گوید: طول این خط آهن ۲۱۰ کیلومتر است .
 
علی اصغر بدیعی مقدم می افزاید: قطعه اول این پروژه به طول ۲۵ کیلومتر شامل محور جوین- اسفراین، از چند سال قبل آغاز شده و اکنون با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجرا است.
 
وی با اشاره به این که به طور کلی این خط آهن دارای سه بخش است که قطعه‌ اسفراین - جوین به طول ۲۵ کیلومتر و با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است، می گوید: همچنین مناقصه یک بخش از این راه آهن نیز از قاسم خان به جوین به طول ۳۳ کیلومتر انجام شده و در حال واگذاری به پیمانکار است.
 
بدیعی مقدم با بیان این که قطعه دوم این پروژه شامل محور اسفراین – بجنورد بوده که به طول ۱۵ کیلومتر در سفر رئیس جمهور آغاز شد، اظهار می کند: همچنین محور راه آهن بجنورد- شیروان نیز به طول ۵۰ کیلومتر بوده که به زودی اجرای یک قطعه آن به طول ۲۰ کیلومتر آغاز می شود.
 
وی با اشاره به این که انجام مناقصه محور بجنورد به اسفراین نیز در حال پیگیری است، اضافه می کند: طول خط آهن بجنورد به شیروان ۲۰ کیلومتر و شیروان به بجنورد نیز ۳۰ کیلومتر بوده که اجرای این مراحل نیز در دست اقدام است.
 
بدیعی مقدم با اشاره به این که مجموع اعتبار لازم برای اجرای این پروژه ۲۱۰ کیلومتری حدود هزار میلیارد ریال برآورد شده است، می گوید: امسال برای اجرای این طرح ۵۰ میلیارد ریال اعتبار منظور شده است.
 
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان این که بر اساس برنامه بخشی از طرح راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد – شیروان در سال ۹۵ به بهره برداری می رسد، اظهار می کند: در صورت تخصیص به موقع اعتبارات کل پروژه نیز طی چهار سال آینده به نتیجه نهایی خواهد رسید.
 
قطار توسعه خراسان شمالی بر روی ریل می افتد؟
با توجه به وجود صنایع مهم فولادی و شیمیایی در شهرهای اسفراین و بجنورد، احداث خط آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان نقش مهمی در انتقال کالا و بار خواهد داشت به گونه ای که بر اساس برآورد کارشناسان با احداث این خط آهن سالانه بیش از پنج میلیون تن بار از خراسان شمالی با این محور منتقل می شود.
 
این خط آهن افزون بر این که می تواند برای حمل بار بسیار مؤثر باشد در زمینه جابه جایی مسافر نیز بسیار کارآمد خواهد بود و برآورد شده سالانه حداقل دو میلیون مسافر با استفاده از این خط آهن جابه جا شوند.
 
اکنون با این تدبیر و معطوف شدن توجهات و اعتبارات به اجرای پروژه خط آهن جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان، مردم خراسان شمالی این بار با دلی پرامید و خاطری مطمئن تر منتظر شنیدن صدای سوت قطار در استان خود هستند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بودجه

    در قانون بودجه پروژه ای بنام خط آهن جوین - اسفراین - بجنورد - شیروان، تعریف نشده است بلکه همان راه آهن گرگان - بجنورد مشهد هست و پروژه جوین - اسفراین - بجنورد تغییر نام پروژه ظاهرا برای جلب نظر نماینده متنفذ شیروان مطرح شده ولی واقعیت ندارد پولی هم برای پیشرفت سریع پروژه وجود ندارد بیخود وعده داده اند.