رونق تعمیرات در بازار فرسوده ریلی
تین نیوز | امسال «سال ریل» است؛ بسیاری از فعالان حوزه حمل و نقل با امید به اجراییشدن برنامههای راه آهن برای توسعه حمل و نقل ریلی اینطور ادعا میكنند اما تا زمانی كه این برنامهها محقق شود، حمل و نقل ارزان و سبز كشور ما باید با فرسودگی ناوگان بسازد و یكی از راهكارهای كنار آمدن با این ضعف بزرگ، بازار خوبی را در كشور ما شكل داده؛ به گفته مجتبی گلشنی، مدیرعامل شركت پلورسبز كه در حوزه ساخت و تعمیر واگن مسافری فعالیت دارد، بازار تعمیرات و بازسازی در كشور ما پررونق است چراكه هزینههای كمتری در مقایسه با خرید ناوگان نو روی دست مالك قطار میگذارد؛
البته اگر نقدینگیهای موردنیاز آنها به موقع تامین شود، بازار تولید و همچنین تعمیر ناوگان ریلی در كشور ظرفیت رشد بیشتر را نیز دارد.
فعالیتهای تعمیر و بازســازی در صنعت ریلی كشور دقیقا چیست؟
در حال حاضر در سیستم راه آهن كشور، تعمیرات واگنهای مسافری ۳ دسته است: بازدیدهای جاری و روزانه كه در مبدا حركت، در طول مسیر و نیز در مقصد توسط تكنسینهای آموزش دیده انجام میشود تا مشكلات كوچك واگنها مانند مشكلات مربوط به سیستم تهویه هوا یا روشنایی برطرف شود. دسته دوم، تعمیرات سالانه است كه به صورت دورهای، یك سال پس از سیر واگن انجام میشود تا ضریب ایمنی آن كنترل شود و مواردی كه نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه دارند، اصلاح شود؛ این تعمیرات در كشور ما رونق بیشتری دارد. نوع آخر تعمیر هم، تعمیرات اساسی یا اورهال است كه هر ۴ سال یك بار در كارخانه
واگنسازی انجام میشود و طی آن، واگن قطار بهطور كلی بازسازی میشود.
آیا این تعمیرات براساس استاندارد معینی صورت میگیرد؟
در این برنامههای تعمیراتی دستورالعمل مشخصی درباره تعمیرات داخلی واگن و مسائل رفاهی مسافر تعریف نشده و معمولا مالكان و بهرهبرداران قطارها برحسب نیاز و تشخیص خود اقدامات لازم را برای جلوگیری از افزایش خرابیها و نیز آسایش و رفاه مسافران انجام میدهند البته نظارت بازرسان و كارشناسان راهآهن در این تعمیرات وجود دارد كه نقش مهمی را ایفا میكند.
آیا دانش، فناوری و قطعات مورد نیاز این صنعت در كشور ما وجود دارد یا عمدتا وارداتی است؟
بیشتر قطعات مورد نیاز تعمیر، با كیفیت درجه یك در داخل كشور ساخته میشود و تعداد كمی از قطعات مورد نیاز وارداتی است. كارشناسان این صنعت هم متخصصان قدیمی و خبرهای هستند كه از سالها پیش در راهآهن كشور فعال بودهاند یا در صنعت ساخت واگن نقش دارند. این افراد به دلیل تجربه و دانش تخصصیشان در فرایند تعمیرات هم فعال هستند.
بهطور كلی بازار تعمیر و بازسازی واگن را در مقایسه با بازار تولید در كشور چطور ارزیابی میكنید؟
با توجه به افزایش روزافزون قیمت تمام شده ساخت و تولید واگن در اكثر كشورها، برنامهریزی تعمیرات پیشگیرانه و بازسازی بهشدت رو به افزایش است. وضعیت تعمیر و نگهداری در كشور ما هم در مقطعی كه شركت رجا متولی واگن مسافری شد، به سرعت رو به بهبود گذاشت اما بعد از جدا شدن شركت رجا از راه آهن، بهتدریج كیفیت تعمیرات و بهطور كلی خدمات مسافرتی از جمله تعمیر و نگهداری موقعیت خود را از دست داد. از طرفی، رونق تعمیرات در كشور ما هم بیشتر از ساخت است چراكه هزینه ساخت یك واگن مسافری برای نمونه حدود ۳ میلیارد تومان است و قیمت تعمیرات آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان. به همین دلیل
شركتهای ارائهدهنده خدمات قطاری ترجیح میدهند، واگن دست دوم اروپایی را وارد و بعد از تعمیرات وارد ناوگان كنند.
ولی مدتی پیش مدیرعامل راه آهن كشور اعلام كرد كه استفاده از واگنهای دست دوم در ناوگان ریلی محدود خواهد شد. وضعیت تغییری نكرده است؟
این تغییر در صورتی روی خواهد داد كه تولیدكننده داخلی بتواند منظم تولید كند و تولیدكننده زمانی قادر به تامین نیاز بازار داخلی خواهد بود كه نقدینگی آن تامین شود.
افراد حقیقی و حقوقی چگونه میتوانند وارد سرمایهگذاری در بخش تعمیرات ریلی شوند؟
راه آهن جمهوری اسلامی بر اساس امكانات، فضای كاری و نیروهای متخصص و با تجربه، مجوز تعمیرات و خدمات مربوطه را برای متقاضیان صادر میكند. در واقع، شركتها پس از برنده شدن در مناقصهها و تایید صلاحیت و پس از ارزیابی عملكرد در یك دوره كاری، مجوز ارائه خدمات تعمیرات دریافت میكنند.
فرصتهای سرمایهگذاری در این صنعت را چطور ارزیابی میكنید؟
فرصتهای بسیار خوبی برای سرمایهگذاری در این صنعت در صورتی كه، مالك قطار نقدینگی را در زمانبندی مشخص شده فراهم كند، وجود دارد. به نظر من، صنعت تعمیرات در حاشیه كار تولید واگن، میتواند سودآور هم باشد. مهمترین سود تعمیرات برای كشور و راهآهن افزایش عمر صنعتی ناوگان و ارتقای ایمنی است. این سودآوری برای واحدهای تعمیراتی، بر اساس نوع قرارداد كه برای مثال با خرید قطعه یا بدون خرید قطعه باشد، متفاوت خواهد بود.