احتمال لغو فاینانس ۱,۲ میلیارد دلاری روسیه وجود دارد
مدیرعامل راهآهن از احتمال لغو فاینانس ۱,۲ میلیارد دلاری روسیه در برقی کردن خط گرمسار-اینچه برون خبر داد و گفت: در صورتی که طرف روسی شرایط راهآهن ایران را مبنی بر سرمایهگذاری حداقل ۵۰ درصد نقدینگی در ایران قبول نکند، از پذیرفتن این فاینانس معذور خواهیم بود.
محسن پورسیدآقایی در گفتوگویی اختصاصی با هفتهنامه حملونقل درخصوص اینکه آیا ارقام اعلان شده از میزان سرمایهگذاری اروپاییها در صنعت ریلی ایران در قالب تفاهمنامه است یا قراردادهای عملیاتی گفت: در ابتدا باید این موضوع را متذکر شوم که سرمایهگذاری باید از فاینانس تفکیک شود.
اصولاً در امور زیربنایی که ماندگاری آن برای کشور صاحب است و منافع ملی محسوب میگردد، سرمایهگذاری خارجی صورت نمیگیرد و در تمام دنیا توسعه زیرساختها بر عهده دولت آن کشور است و چون منافع ملی در باطن این موضوع نهفته است بنابراین سرمایهگذاری خارجی مفهومی ندارد.در روش گرفتن فاینانس، در واقع شرکتهای خارجی وامهای بلندمدتی به کشور سرمایهپذیر میدهند و اصل و سود این وام باید از سوی دولت تضمین و تأمین شود. شرکت راهآهن در بخش فاینانس، تاکنون یک قرارداد قطعی ۲ میلیارد دلاری با کشور چین برای برقی کردن خطآهن تهران-مشهد منعقد کرده است.
قرارداد دیگر ما با کشور هند به میزان ۲۵۰ میلیون دلار برای خرید ریل است.
درخصوص سایر کشورهای صاحبنام در حوزه ریلی، ایتالیا آمادگی خود را برای فاینانس قطارهای سریعالسیر تا مرز ۳,۵ میلیارد یورو اعلام کرده است. شرکت زیمنس آلمان نیز برای تأمین و تجهیز لکوموتیوهای برقی و دیزلی فاینانس بدون محدودیت در نظر گرفته است.
با کشور آذربایجان نیز یک فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری برای ساخت خطآهن رشت آستارا امضا کردهایم. فاینانس قطار تهران-اصفهان قبل از امضای برجام با کشور چین به ارزش تقریبی ۲,۰۷ میلیارد دلار امضا شده است. بعد از برجام، راهآهن مشکل فاینانس ندارد و هر وسیله یا تجهیزاتی که لازم باشد از طریق فاینانس قابل حصول خواهد بود.
وی درخصوص فاینانس روسها برای برقی کردن خط گرمسار-اینچه برون و شرایط راهآهن برای این فاینانس گفت: یک قرارداد فاینانس به ارزش ۱,۲ میلیارد دلاری با کشور روسیه به منظور برقی کردن خط گرمسار-اینچه برون و همچنین تأمین لکوموتیوهای برقی آن از سوی روسیه امضا شده است.
این قرارداد به شرطی قطعی و عملیاتی خواهد شد که طرف روسی شرط راهآهن را مبنی بر سرمایهگذاری نصف مبلغ در ایران بپذیرد. راهآهن اصرار دارد که ۵۰ درصد مبلغ فوق در کشور ایران سرمایهگذاری شود، اما کشور روسیه به دلیل اینکه مدعی است کل مبلغ فوق را تأمین میکند بنابراین خود را محق میداند که ۷۵ درصد از مبلغ قرارداد در کشور روسیه و شرکتهای آن سرمایهگذاری شود و تنها ۲۵ درصد به ایران تعلق گیرد. به همین دلیل است که فاینانس ۱,۲ میلیارد دلاری روسیه به صورت قطعی نیست و در صورت اینکه طرف روسی بر شرایط خود اصرار کند ممکن است راهآهن ایران قید این فاینانس را
بزند.
پورسیدآقایی در پاسخ به اینکه بر طبق قوانین جاری کشور آیا شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و شرکای داخلی در کوتاهمدت، امکان سرمایهگذاری معادل ارقامی که کشورهای خارجی تأمین خواهند کرد را دارند یا خیر گفت: در بخش مالی سرمایهگذاری که بتواند چنین سهمی را داشته باشد نداریم. بحث فاینانس برای توسعه کشور در نظر گرفته میشود و به طور یقین کشوری که وام میدهد در فکر توسعه اقتصاد کشور خود است.
در بخش دولتی به دلیل قوانین و شرایط ملی محدودیت وجود دارد و ما تلاش میکنیم که ۵۰ درصد نقدینگی فاینانس به ایران منتقل شود و ۱۰۰ درصد فاینانس خارجی باشد. اما بخش خصوصی هیچ محدودیتی در گرفتن فاینانس خارجی ندارد و مطمئناً به فکر منفعت و سود شرکت خود است و برای بخش خصوصی اگر قیمت مناسب باشد فرقی ندارد که طرف خارجی است یا داخلی.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص اینکه آیا در نگاه اقتصادی تقاضای مؤثر برای بهرهبرداری از صنعت ریلی کشور پاسخگوی اصل و فرع سرمایهگذاری پیشبینی شده خواهد بود یا خیر گفت: این موضوع دو بخش دارد. بخش دولتی و بخش خصوصی. بخش خصوصی در حوزه ناوگان مسافری و باری و لکوموتیو فعالیت دارد که با توجه به تمهیداتی که برای سودآوری و تشویق به سرمایهگذاری از سوی راهآهن برای این بخش در نظر گرفته شده است، به حدکافی پیشبینی درآمد و سود شده است و بخش خصوصی اطمینان خواهد یافت که در بلندمدت به سود پایداری میرسد.
اما در سرمایهگذاریهای زیربنایی از آنجایی که منافع ملی است و به دولت برمیگردد و نه به بخش خصوصی، بنابراین این موضوع توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی ندارد و خود دولت مجبور است در این زمینه سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهد.
وی همچنین در آستانه برگزاری چهارمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی حضور گسترده شرکتهای داخلی و خارجی را بیش از حد تصور عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه امسال ۱۳۰ شرکت خارجی و بیش از ۱۷۰ شرکت داخلی حضور خواهند داشت و استقبال از نمایشگاه گسترده است.
چهارمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی، صنایع و تجهیزات وابسته از لحاظ کمی و حضور شرکتهای خارجی به مراتب از اوراسیای ترکیه در سطح بالاتری قرار دارد و میتوان گفت که به نوعی تمام شرکتهای برند و معروف ریلی از قبیل، زیمنس، آلوستوم، بمباردیر، استادلر، کف، تاگو و... در این نمایشگاه به صورت جدی حضور دارند.
مطلب در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5824