◄ باید نظام شهرسازی در کلان شهرها ریل پایه باشد
تیننیوز| امروزه اجرای یك نظام یكپارچه حملونقلی بر پایه توسعه حملونقل ریلی به یكی از مسائل مهم در كشور تبدیل شده است كه در عرصه وسیع تر باید در كلانشهرهای كشور و مهمتر از همه شهرهای كوچك اجرایی شود.
تیننیوز، اتصال مراكز شهرهای بزرگ به شهرهای اقماری از موضوعاتی است كه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چراكه میتواند از تمركز جمعیت در كلانشهرها جلوگیری كند.
با وجود بیش از ۷ كلانشهر بزرگ در كشور، توسعه سیستمهای حملو نقل ریلی در كلانشهرها، یكی از بهترین سیستمهای حملونقل برای اتصال شهرهای اقماری به كلان شهرها محسوب میشود.
بدون شك موضوع حملونقل ریلی در حومه و شهرهای اقماری كه جمعیتپذیر هستند نیاز به برنامهریزی بیشتری دارد كه البته در برخی از شهرها مانند شهرهای جدید اطراف تهران در حال پیگیری است و برنامههای توسعهای صنعت ریلی در آنها اجرا میشود.
بنابراین اتصال مترو و شبكه ریلی به شهرهای اقماری مانند شهرهای جدید در اطراف كلان شهرها تاثیر زیادی را بر جمعیتپذیری این شهرها میگذارد؛ اما با توجه به اینكه حوزه مترو محدود است، باید از جایی كه مترو به اتمام میرسد راهآهن شهری وارد شده و پس از آن هم راهآهن ملی شهرها را به هم متصل كند.
طبق گزارش روبط عمومی شرکت راهآهن، همانگونه كه آمارها نشان میدهد، با تردد میلیونها وسیله نقلیه در تهران در طول روز و تولید میزان زیادی آلایندههای زیستمحیطی كه بیش از ۸۰ درصد این آلودگی ناشی از تردد خودروها است، تجهیز و راهاندازی حملونقل ریلی برای كاهش آلودگی هوای كلان شهرها یك ضرورت است.
مقام عالی وزارت راهو شهرسازی و همچنین دستاندركاران صنعت ریلی در بیشتر سخنرانیهای خود بر این باورند كه اتصال حملونقل حومهای، درون شهری و سفرهای بلندبرد نحوه زندگی شهری را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ بنابراین با نگاهی به شرق آسیا و اروپا متوجه میشویم كه ارتباط بین قطارهای بینشهری، مترو و حومه مفهوم جدیدی را در زندگی شهرنشینی ایجاد كرده است.
به همین جهت، موضوع حملونقل ریلی به خصوص توسعه خطوط حومهای در كلان شهرها و اتصال آن به دیگر خطوط حملونقلی دیگر از اهمیت ویژهای برخوردار است، كه بایستی با نگاهی جدید، حجم تقاضا از جاده به روی ریل منتقل و نگاه ویژهای به سوی یكپارچگی بخشهای حملونقلی معطوف شود.