بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

خساراتی که چینی‎ها به صید صنعتی ایران زدند

خساراتی که چینی‎ها به صید صنعتی ایران زدند
تین نیوز| صید 15 کشتی چینی در صیدگاه‎های ایران موجب شده علاوه بر کاهش قیمت، هم سهم میزان صید کشتی‎های ایرانی کم و هم ذخایر ماهیان با خطر کاهش مواجه شود.
 
مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی با اشاره به اینکه فصل صید زمستانی از آبان ماه با هفت کشتی کلاس فردوس آغاز شده است، گفت: در فصل گذشته به واسطه توقیف یک ماهه کشتی‎ها و حضور کشتی‎های چینی، هر کشتی ایرانی با کاهش 25 درصدی صید 150 تن صید داشت.
 
مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی از خسارت‎های صید صنعتی در فصل اصلی صید سخن گفت و اظهار کرد: متاسفانه در فصل تابستانه صید صنعتی که فصل اصلی صید است، به دلیل ماجرایی که بر اساس تصمیم دادستانی کنارک برای کشتی‎های صید صنعتی رخ داد، بیش از یک ماه هیچ گونه صیدی صورت نگرفت به همین دلیل 25 درصد میزان صید در فصل تابستانه صید کاملا از دست رفت.

امان‌الله حیات داوودی با اشاره به اینکه مضاف بر توقیف یک ماهه کشتی‎های صید صنعتی، میزان ذخایر ماهیان نیز به شکل چشمگیری کاهش یافت، گفت: در سه ماه دیگر نیز فقط هفت کشتی صیادی کلاس فردوس به صید پرداختند که هر کدام 150 تن ماهی صید کردند.

وی تصریح کرد: به واسطه آن یک ماه توقیف کشتی‎های صید صنعتی، هر کدام از کشتی‎ها حدود یک میلیارد تومان از لحاظ صید خسارت دیدند اما از این خسارت، سنگین‎تر هزینه هنگفتی بود که برای نگهداری هر کدام از کشتی‎ها باید پرداخت می‎شد به صورتی که هر کشتی کلاس فردوس روزانه 10 تا 15 میلیون تومان برای نگهداری هزینه داشت.

حیات داوودی افزود: البته ما از شیلاتی‎ها درخواست کردیم که به دلیل توقیف یک ماهه کشتی‎ها و همچنین هزینه بالای نگهداری آنها، به ما برای افزایش یک ماهه صید مجوز دهند اما جوابی از آنها دریافت نکردیم.

وی دوباره به کاهش ذخایر ماهیان اشاره کرد و ادامه داد: عاملی که ذخایر ماهیان را به شدت با مشکل مواجه کرد، صید کشتی‎های غیر ایرانی در محدوده صیادی ایران است زیرا 15 کشتی چینی که از آب‎های مالزی رانده شده بودند، به آب‎های ایران آمدند و مشغول صید شدند که این کار موجب شد هم سهم صید کشتی‎ها کاهش یابد و هم ذخایر ماهیان با خطر کاهش مواجه شود.

مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی خاطرنشان کرد: فعالیت‎ کشتی‎های چینی در آب‎های ایران از آنجایی آغاز شد که این کشتی‎ها از آب‎های مالزی رانده شدند پس از آن به واسطه تفاهم نامه‎ای کاملا محرمانه که دولت ایران با چین به امضا رساند قرار بر آن شد که تعدادی کشتی چینی وارد آب‎های ایران شده و در آنجا به صید بپردازند که گاهی تعداد این کشتی‎ها 60 فروند هم نقل شده است.

وی درباره چگونگی فعالیت این کشتی‎ها گفت: سازمان شیلات فعالیت این کشتی‎ها را به تردد با پرچم ایران محدود کرده است و گفته است که اگر بخواهند در آب‎های ایران فعالیت داشته باشند باید پرچم ایران را بر روی کشتی نصب کنند به همین دلیل چند فروند از این کشتی‎ها نیز تحت پرچم ایران درآمده‎اند.

حیات‌داوودی تاکید کرد: البته یکی از مشکلات مهمی که این کشتی‎ها برای صید صنعتی ایران ایجاد می‎کنند موضوع قیمت است زیرا از آنجایی که محصول این کشتی‎ها به صورت مستقیم و بدون پرداخت عوارض به چین صادر می‌‎شود هزینه نهایی آن کاهش می‌یابد اما اگر بخواهیم محصول صید شده کشتی‌های ایرانی را صادر کنیم به دلیل هزینه‎های جانبی قیمتشان بالاتر می‎رود و قابلیت رقابت از دست می‌رود.

بر اساس سخنان حیات داوودی اگربخواهیم محصول کشتی‎های ایران را به چین صادر کنیم باید از کشور ثالث این کار انجام شود بنابراین مخارج کسانی که خریداری می‎کنند نهایتا بالاتر می‎رود و این برای ما به صرفه نخواهد بود.
وی افزود: برای فصل صید زمستان که از آبان ماه آغاز شده است، در زمره کشتی‎های کلاس فردوس فقط هفت کشتی به صید می‌پردازند زیرا دو کشتی نیاز به تعمیرات دارند، البته کشتی‎های کلاس طبس و کشتی‌هایی که کوچک هستند در همه فصل ها به صیادی می پردازند که میزان فعالیت آنها نیز کم است.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.