خساراتی که چینیها به صید صنعتی ایران زدند
تین نیوز| صید 15 کشتی چینی در صیدگاههای ایران موجب شده علاوه بر کاهش قیمت، هم سهم میزان صید کشتیهای ایرانی کم و هم ذخایر ماهیان با خطر کاهش مواجه شود.
مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی با اشاره به اینکه فصل صید زمستانی از آبان ماه با هفت کشتی کلاس فردوس آغاز شده است، گفت: در فصل گذشته به واسطه توقیف یک ماهه کشتیها و حضور کشتیهای چینی، هر کشتی ایرانی با کاهش 25 درصدی صید 150 تن صید داشت.
مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی از خسارتهای صید صنعتی در فصل اصلی صید سخن گفت و اظهار کرد: متاسفانه در فصل تابستانه صید صنعتی که فصل اصلی صید است، به دلیل ماجرایی که بر اساس تصمیم دادستانی کنارک برای کشتیهای صید صنعتی رخ داد، بیش از یک ماه هیچ گونه صیدی صورت نگرفت به همین دلیل 25 درصد میزان صید در فصل تابستانه صید کاملا از دست رفت.امانالله حیات داوودی با اشاره به اینکه مضاف بر توقیف یک ماهه کشتیهای صید صنعتی، میزان ذخایر ماهیان نیز به شکل چشمگیری کاهش یافت، گفت: در سه ماه دیگر نیز فقط هفت کشتی صیادی کلاس فردوس به صید پرداختند که هر کدام 150 تن ماهی صید کردند.
وی تصریح کرد: به واسطه آن یک ماه توقیف کشتیهای صید صنعتی، هر کدام از کشتیها حدود یک میلیارد تومان از لحاظ صید خسارت دیدند اما از این خسارت، سنگینتر هزینه هنگفتی بود که برای نگهداری هر کدام از کشتیها باید پرداخت میشد به صورتی که هر کشتی کلاس فردوس روزانه 10 تا 15 میلیون تومان برای نگهداری هزینه داشت.
حیات داوودی افزود: البته ما از شیلاتیها درخواست کردیم که به دلیل توقیف یک ماهه کشتیها و همچنین هزینه بالای نگهداری آنها، به ما برای افزایش یک ماهه صید مجوز دهند اما جوابی از آنها دریافت نکردیم.
وی دوباره به کاهش ذخایر ماهیان اشاره کرد و ادامه داد: عاملی که ذخایر ماهیان را به شدت با مشکل مواجه کرد، صید کشتیهای غیر ایرانی در محدوده صیادی ایران است زیرا 15 کشتی چینی که از آبهای مالزی رانده شده بودند، به آبهای ایران آمدند و مشغول صید شدند که این کار موجب شد هم سهم صید کشتیها کاهش یابد و هم ذخایر ماهیان با خطر کاهش مواجه شود.
مدیرعامل کنسرسیوم صید صنعتی خاطرنشان کرد: فعالیت کشتیهای چینی در آبهای ایران از آنجایی آغاز شد که این کشتیها از آبهای مالزی رانده شدند پس از آن به واسطه تفاهم نامهای کاملا محرمانه که دولت ایران با چین به امضا رساند قرار بر آن شد که تعدادی کشتی چینی وارد آبهای ایران شده و در آنجا به صید بپردازند که گاهی تعداد این کشتیها 60 فروند هم نقل شده است.
وی درباره چگونگی فعالیت این کشتیها گفت: سازمان شیلات فعالیت این کشتیها را به تردد با پرچم ایران محدود کرده است و گفته است که اگر بخواهند در آبهای ایران فعالیت داشته باشند باید پرچم ایران را بر روی کشتی نصب کنند به همین دلیل چند فروند از این کشتیها نیز تحت پرچم ایران درآمدهاند.
حیاتداوودی تاکید کرد: البته یکی از مشکلات مهمی که این کشتیها برای صید صنعتی ایران ایجاد میکنند موضوع قیمت است زیرا از آنجایی که محصول این کشتیها به صورت مستقیم و بدون پرداخت عوارض به چین صادر میشود هزینه نهایی آن کاهش مییابد اما اگر بخواهیم محصول صید شده کشتیهای ایرانی را صادر کنیم به دلیل هزینههای جانبی قیمتشان بالاتر میرود و قابلیت رقابت از دست میرود.
بر اساس سخنان حیات داوودی اگربخواهیم محصول کشتیهای ایران را به چین صادر کنیم باید از کشور ثالث این کار انجام شود بنابراین مخارج کسانی که خریداری میکنند نهایتا بالاتر میرود و این برای ما به صرفه نخواهد بود.
وی افزود: برای فصل صید زمستان که از آبان ماه آغاز شده است، در زمره کشتیهای کلاس فردوس فقط هفت کشتی به صید میپردازند زیرا دو کشتی نیاز به تعمیرات دارند، البته کشتیهای کلاس طبس و کشتیهایی که کوچک هستند در همه فصل ها به صیادی می پردازند که میزان فعالیت آنها نیز کم است.