بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

درخواست ویژه از ایدرو درباره کاتاماران‏ها

درخواست ویژه از ایدرو درباره کاتاماران‏ها

تین نیوز | مدیرعامل کشتی‏ سازی اروندان درباره آخرین وضعیت دو کاتاماران در حال ساخت این شرکت گفت: ساخت این دو شناور که از لحاظ فنی و تخصصی در سطح خاورمیانه بی‏نظیر هستند و تنها 7 کشور در دنیا توان ساخت آن را دارند؛ به علت یک تصمیم نابجا در سال 87 متوقف و بلاتکلیف شده است.
 
ارسلان غمگین  توضیح داد: در سال 87 رییس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هیأت مدیره و مدیرعامل وقت جلسه‏ای با کشتیرانی والفجر، کارفرمای پروژه، جلسه‏ای داشتند که موضوع اصلی آن تعدیل 6 میلیارد تومانی موضوع قرارداد بود و قرار شد 50 درصد از این مبلغ را سازمان گسترش و 50 درصد را کارفرما تأمین کند؛ اما ایدرو تأمین سهم خود را نپذیرفت و این نشست ناکام ماند.
 
غمگین تصریح کرد: اشتباه بزرگتر ایدرو آن بود که مدیرعامل و هیأت مدیره وقت را مجبور کردند وامی 10 میلیارد تومانی از بانک تجارت بگیرند و سازه آماده را در مالکیت ایدرو درآورند. آنها حتی اجازه ندادند اروندان به جای این کار، خود وامی سه میلیارد تومانی بگیرد و به جای ایدرو، شرکت رأسا سهم تعدیل قرارداد را تأمین کند.
 
وی با بیان اینکه «در حال حاضر آن وام 10 میلیارد تومانی برای اروندان تبدیل به بدهی 27 میلیارد تومانی شد»، افزود: از آنجا که این وام با تضمین سازمان گسترش دریافت شده بود، بانک در اسفند 91 کل این مبلغ را یکجا از حساب این سازمان برداشت کرد.
 
مدیرعامل کشتی‏سازی اروندان درباره برنامه این شرکت برای تکمیل و فروش کاتاماران‏ها نیز گفت: در حال حاضر دو مشتری داخلی و خارجی برای این شناورها داریم که حاضرند هر فروند از آنها را به مبلغ 8 میلیون دلار خریداری کنند؛ اما به دلیل مشکلات حقوقی با ایدرو امکان عقد قرارداد با متقاضیان را نداریم.
 
وی توضیح داد: به دلیل آنکه سازه کاتاماران‏ها در رهن ایدرو قرار دارد؛ قبل از عقد قرارداد باید این شناورها از رهن خارج شود، وگرنه قرارداد جدید هم همچون چند قراردادی که در سال‏های اخیر توسط مدیران عامل قبلی بسته شده، نتیجه‏ای در بر نخواهد داشت.
 
غمگین تصریح کرد: درخواست ما از مهندس شافعی، مدیرعامل محترم سازمان گسترش، آن است که اجازه دهند این کاتاماران‏ها از رهن ایدرو خارج و امکان عقد قرارداد جدید با متقاضیان و ازسرگیری ساخت آنها فراهم شود.
 
وی هشدار داد: در صورت ادامه بلاتکلیفی موجود، تا چند سال دیگر این سازه‏ها از حیز انتفاع خارج خواهد شد و عملا نه چیزی برای ما خواهد ماند و نه ایدرو.
 
این کشتی‏ساز یادآور شد: بلاتکلیفی و توقف پروژه‏های کاتاماران در حالی است که کیفیت ساخت بدنه این دو شناور و جوشکاری آن در سطحی است که متخصصان و کارشناسان خارجی هم در بازدید از آنها، باور نمی‏کنند این کار در ایران و توسط کارشناسان و کارگران ایرانی انجام شده باشد.
 
وی بر این اساس تأکید کرد: از مدیرعامل محترم ایدرو انتظار داریم با همکاری لازم در این زمینه، امکان تحقق این پروژه ملی را که تکمیل آن افتخاری برای صنعت کشتی‏سازی ایران خواهد بود؛ فراهم سازند.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.