درخواست ویژه از ایدرو درباره کاتامارانها

تین نیوز | مدیرعامل کشتی سازی اروندان درباره آخرین وضعیت دو کاتاماران در حال ساخت این شرکت گفت: ساخت این دو شناور که از لحاظ فنی و تخصصی در سطح خاورمیانه بینظیر هستند و تنها 7 کشور در دنیا توان ساخت آن را دارند؛ به علت یک تصمیم نابجا در سال 87 متوقف و بلاتکلیف شده است.
ارسلان غمگین توضیح داد: در سال 87 رییس وقت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با هیأت مدیره و مدیرعامل وقت جلسهای با کشتیرانی والفجر، کارفرمای پروژه، جلسهای داشتند که موضوع اصلی آن تعدیل 6 میلیارد تومانی موضوع قرارداد بود و قرار شد 50 درصد از این مبلغ را سازمان گسترش و 50 درصد را کارفرما تأمین کند؛ اما ایدرو تأمین سهم خود را نپذیرفت و این نشست ناکام ماند.
غمگین تصریح کرد: اشتباه بزرگتر ایدرو آن بود که مدیرعامل و هیأت مدیره وقت را مجبور کردند وامی 10 میلیارد تومانی از بانک تجارت بگیرند و سازه آماده را در مالکیت ایدرو درآورند. آنها حتی اجازه ندادند اروندان به جای این کار، خود وامی سه میلیارد تومانی بگیرد و به جای ایدرو، شرکت رأسا سهم تعدیل قرارداد را تأمین کند.
وی با بیان اینکه «در حال حاضر آن وام 10 میلیارد تومانی برای اروندان تبدیل به بدهی 27 میلیارد تومانی شد»، افزود: از آنجا که این وام با تضمین سازمان گسترش دریافت شده بود، بانک در اسفند 91 کل این مبلغ را یکجا از حساب این سازمان برداشت کرد.
مدیرعامل کشتیسازی اروندان درباره برنامه این شرکت برای تکمیل و فروش کاتامارانها نیز گفت: در حال حاضر دو مشتری داخلی و خارجی برای این شناورها داریم که حاضرند هر فروند از آنها را به مبلغ 8 میلیون دلار خریداری کنند؛ اما به دلیل مشکلات حقوقی با ایدرو امکان عقد قرارداد با متقاضیان را نداریم.
وی توضیح داد: به دلیل آنکه سازه کاتامارانها در رهن ایدرو قرار دارد؛ قبل از عقد قرارداد باید این شناورها از رهن خارج شود، وگرنه قرارداد جدید هم همچون چند قراردادی که در سالهای اخیر توسط مدیران عامل قبلی بسته شده، نتیجهای در بر نخواهد داشت.
غمگین تصریح کرد: درخواست ما از مهندس شافعی، مدیرعامل محترم سازمان گسترش، آن است که اجازه دهند این کاتامارانها از رهن ایدرو خارج و امکان عقد قرارداد جدید با متقاضیان و ازسرگیری ساخت آنها فراهم شود.
وی هشدار داد: در صورت ادامه بلاتکلیفی موجود، تا چند سال دیگر این سازهها از حیز انتفاع خارج خواهد شد و عملا نه چیزی برای ما خواهد ماند و نه ایدرو.
این کشتیساز یادآور شد: بلاتکلیفی و توقف پروژههای کاتاماران در حالی است که کیفیت ساخت بدنه این دو شناور و جوشکاری آن در سطحی است که متخصصان و کارشناسان خارجی هم در بازدید از آنها، باور نمیکنند این کار در ایران و توسط کارشناسان و کارگران ایرانی انجام شده باشد.
وی بر این اساس تأکید کرد: از مدیرعامل محترم ایدرو انتظار داریم با همکاری لازم در این زمینه، امکان تحقق این پروژه ملی را که تکمیل آن افتخاری برای صنعت کشتیسازی ایران خواهد بود؛ فراهم سازند.