بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

راه اندازی نخستین دستگاه بویه موج نگار در آب های ساحلی کیش

راه اندازی نخستین دستگاه بویه موج نگار در آب های ساحلی کیش

تین نیوز | مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از راه اندازی یک دستگاه بویه موج نگار در آبهای ساحلی این جزیره به مناسبت دهه مبارک فجر سال ٩٤ خبر داد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی،محمد جهانشاهی نسب ضمن اعلام این خبر گفت: این بویه در آب های عمیق نزدیک ساحل بندر کیش مستقر شده و اطلاعات ثبت شده را بلافاصله از طریق امواج رادیویی به ایستگاه ساحلی ارسال می کند.

وی اندازه گیری، ثبت و ارسال مشخصه های امواج، هواشناسی، شوری و دمای آب از جمله ویژگی های این بویه عنوان کرد.

به گفته جهانشاهی نسب، این بویه در قالب طرح کلان ملی فناوری طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور طراحی و راه اندازی شده است.

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش با اشاره به اینکه اطلاعات ثبت شده توسط بویه موج نگار کاربرد زیادی در ایمنی شناورها، حفظ جان سرنشینان دارد، گفت: طراحی بهتر بنادر، سازه های ساحلی و دریایی و کمک به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و گروهای جستجو نجات از دیگر کاربردهای این دستگاه است.

به گفته وی، این بویه که ٣ کیلوگرم وزن و حدود ٣ میلیارد ریال ارزش دارد و وزن لنگر آن ١٥ کیلوگرم است، قابلیت استفاده در پیش بینی وضعیت امواج دریا را داراست.
این مقام مسئول با اشاره به مشخصات بویه موج نگار افزود: بدنه بویه به صورت پلاستیک فشرده به قطر و ارتفاع ٣ متر از طریق لنگری که به انتهای طناب و زنجیری وصل می شود، در کف دریا مهار است.

وی اضافه کرد: منبع تغذیه بویه ترکیبی از سلولهای خورشیدی و باطری شارژ پذیر است و تجهیزات جانبی همچون چراغ دریایی، بازتاباننده رادار و دکل نصب سنسورهای هواشناسی دارد.

جهانشاهی نسب خاطرنشان کرد: این بویه می تواند اطلاعات مشخصه های دریایی و هواشناسی را ذخیره می کند.

لازم به ذکر است، سازمان بنادر و دریانوردی هم اکنون ١١ دستگاه موج نگار دیگر دارد که شاخص های مربوط به امواج، هواشناسی و اقیانوس شناسی را در بنادر انزلی، نوشهر، چابهار، امیرآباد، بوشهر، قشم و عسلویه اندازه گیری و گزارش می کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.