بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ اخبار مهم خودرویی در هفته گذشته / از اظهار نظر سفیر سابق ایران در ارتباط با حضور فیات در ایران تا شورای رقابت و تغییر قیمت خودرو در سال ۹۵

◄ اخبار مهم خودرویی در هفته گذشته / از اظهار نظر سفیر سابق ایران در ارتباط با حضور فیات در ایران تا شورای رقابت و تغییر قیمت خودرو در سال ۹۵
تین نیوز | دست های پنهان مانع تولید «فیات» در ایران شدند و بازار را دودستی به پژو بخشیدند، فرانسوی‌ها به ایران غرامت می‌پردازند، صنعت خودرو باید رقابت‌پذیر باشد، فیات شریک چهارم، مراجعه روزانه به مراکز معاینه فنی 3 برابر شد، استانداردها برای کیفیت خودرو افزایش می یابد، اتصال سراسری مراکز معاینه فنی به سامانه «سیمفا»، رئیس انجمن جهانی خودروسازان به ایران می‌آید، جزئیات جریمه تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، درخواست افزایش کارمزد جایگاه داران و تعلل شورای اقتصاد در تصویب آن، صنعت قطعه سازی خودرو 190 هزار شغل ایجاد کرده است، تصویر تقاضا در بازار خودرو، قیمت‌ خودروهای داخلی کاهش نمی‌یابد، تغییر دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به سال 95 موکول شد. تعدادی از خبرهای حوزه خودرویی در هفته گذشته بوده که می خوانید.

به گزارش تین نیوز، ابوالفضل ظهره وند سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به جدیت شرکت ایتالیایی فیات برای تولید خودرو در ایران، از اعمال نفوذ دست های پنهان داخلی برای تقدیم بازار به پژو فرانسه انتقاد کرد.
 
سفیر پیشین ایران در ایتالیا با انتقاد از قراردادهای واردات محور دولت یازدهم با کشورهای ایتالیا و فرانسه گفت، با توجه به تبلیغات صورت گرفته در خصوص دستاوردهای این توافقات و تمایل کشورهای صنعتی به همکاری با ایران در سایه شرایط پسابرجام چنین ادعایی از سوی مسئولین قابل قبول نیست، ضمن آنکه در این نوع قراردادها باید سابقه رفتاری فرانسوی ها از جمله نوع مواضع آنها در مذاکرات با 1+5 و نیز نوع برخورد آنها در اعمال تحریم ها توسط پژو و توتال مدنظر قرار می گرفت.
 
وی افزود: باید توجه داشت که شرایط اقتصادی کشورهای صنعتی به دلیل رکود و بیکاری بهترین فرصت برای انتخاب های بهینه ما به ویژه در زمینه کالاهایی مانند اتومبیل می باشد. لازم بود و هست که به جای شتابزدگی در انجام این نوع قرار دادها معضل خودروسازی کشور را بطور ریشه ای حل می کردیم. حداقل می توانستیم با دامن زدن به رقابت میان کمپانی های خودروساز و تولید کنندگان هواپیما بهترین امتیاز را به دست آوریم. البته به نظر می رسد که انگیزه‌های قوی تری از انگیزه اقتصادی قرارداد با فرانسوی‌های ممسک را توجیه و پشتیبانی کرده باشد.

فرانسوی‌ها به ایران غرامت می‌پردازند
وزیر صنعت با بیان اینکه پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو با ایران خودرو در قرارداد جدید دیده شده است، گفت: میزان غرامت جزو مفاد قرارداد است، البته این قرارداد محرمانه است.
 
محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه آغاز تولید انبوه خودروی سورن توربو شارژ، گفت: غرامت قرارداد قبلی پژو با ایران‌خودرو در قرارداد جدید دیده شده است و به ایران پرداخت خواهد شد. پرداخت غرامت از سوی پژو جزو مفاد قرارداد جدید ایران‌ خودرو است که در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه نهایی شده است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه میزان این غرامت چقدر است؟ گفت: این غرامت در قرارداد جدید دیده شده، البته این قرارداد محرمانه است.
 
در ادامه از نعمت زاده پرسیده شد آیا شورای اقتصاد نظر نهایی خود را درباره انحصاری نبودن یا نبودن خودرو اعلام کرده است؟ وی در پاسخ گفت: هنوز تصمیم خاصی مبنی بر خروج خودرو از فهرست کالاهای مشمول انحصار از سوی شورای اقتصاد اتخاذ نشده و این موضوع همچنان در حال بررسی است. هفته قبل آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نهایی شده است و هیات وزیران تا یک ماه آینده ابلاغ این آئین‌نامه‌ها را صورت خواهد داد.

صنعت خودرو باید رقابت‌پذیر باشد
 صنعت خودرو باید تا حدی پیشرفت کند که نیازی به تعرفه نداشته باشیم و مردم خودروهای داخلی را انتخاب کنند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری با بیان این مطلب، اظهار داشت: در مجلس پنجم این بحث مطرح بود که خودرو خارجی وارد بشود یا نشود زیرا اگر مردم ناگزیر باشند تنها خودرو داخلی را مصرف کنند جلوی پیشرفت و تکامل گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه رقابت باعث تکامل است، خاطرنشان کرد: با این حال در آن زمان می‌گفتیم اگر خودروی خارجی بی‌حساب و کتاب وارد بشود هم مشکل‌ساز خواهد شد. در مجلس پنجم عنوان شد که تعرفه واردات خودرو خارجی را 90 درصد افزایش داده و سالانه 10 درصد کاهش دهیم تا به تدریج کیفیت داخلی افزایش یافته و رقابت‌پذیر شود.
 
وی افزود: امروزه دوره انفجار اطلاعات است و مصرف‌کنندگان جزئیات خودروهای داخلی را با خودروهای خارجی مقایسه می‌کنند و باید کیفیت را افزایش دهیم. در دنیا تنوع در مدل‌های خودرو بسیار زیاد است و شرکت‌های بزرگ دنیا با خودروهای جدید وارد بازار می‌شوند، بنابراین نمی‌توانیم لاکپشتی حرکت کنیم.

فیات شریک چهارم
مدیر عامل ایران خودرو با اعلام اینکه مبلغ غرامت پژو به ایران خودرو بیش از ۲۰۰ میلیون یورو خواهد بود، از پیش بینی قیمت ۵۸ تا ۷۷ میلیونی ۳ خودروی جدید پژو خبر داد و گفت: فیات شریک چهارم ایران خودرواست.
 
هاشم یکه زارع در رابطه با دریافت غرامت ایران خودرو از پژو، اظهار داشت: در قرارداد با پژو یک بسته حمایتی غرامتی تعریف شده که درآن پرداخت نقدی هم پیش بینی شده است.
 
وی با بیان اینکه دربخشی از این بسته بر روی پلتفرم های روز پژو حساب باز کرده‌ایم، افزود: با استفاده از این پلت فرم‌ها می توانیم محصولاتی با برند ایران خودرو تولید کنیم. البته باید تأکید کنم مبلغی که پژو به عنوان رویالیته از ایران خودرو طلب داشت را تسویه کرده‌ایم.
 
یکه زارع با بیان اینکه فیات شریک چهارم ایران خودرو است در خصوص مبلغ دقیق غرامت از پژو گفت: مبلغ غرامت پژو به ایران خودرو بیش از 200 میلیون یورو خواهد بود. پیش بینی می‌کنم در آینده خودروی 301 با قیمت 58 میلیون تومان، 208 با قیمت 68 میلیون تومان و 2008 با قیمت 77 میلیون تومان عرضه شود البته این قیمت در آینده نهایی خواهد شد.
 
مراجعه روزانه به مراکز معاینه فنی 3 برابر شد
 سید نواب حسینی منش تصریح کرد : سال های متمادی است که کارشناسان بر نقش تاثیرگذار معاینه فنی در کاهش تصادفات ناشی از نقص فنی و کنترل انتشار آلاینده های ناشی از سیستم احتراق سوخت، تاکید دارند این در حالیست که به مدد قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی، بسیاری از شهروندان موضوع معاینه فنی را جدی و تاثیر گذار تلقی نمی کنند، به طوری که اکنون بالغ بر 2 میلیون خودرو بدون معاینه در پایتخت تردد دارد.
 
وی گفت: به رغم تاکید صریح قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی بر ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، اما پلیس هم این قانون را هر از گاهی در پایتخت اجرایی می کند.
 
به گفته سید نواب حسینی منش، قائم مقام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران طرح تشدید با خودروهای فاقد معاینه فنی که طی دوماه اخیر در 170 نقطه تهران اجرا می شود رشد 3 برابری مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی را در پی داشته است.
 
 وی با تاکید بر اینکه در 9 ماه گذشته سال مراکز معاینه فنی با مراجعه روزانه 500 هزار خودرو مواجه بود گفت : به دنبال نظارت پلیس راهور و آغاز ثبت نام طرح ترافیک سال 95 شاهد روزانه 3 هزار و 500 مراجعه به مراکز 14 گانه شهر تهران بوده ایم.

استانداردها برای کیفیت خودرو افزایش می یابد
 رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: این سازمان بر اساس ضوابط جدید اتحادیه اروپا برای ارتقاء کیفیت خودرو برنامه ریزی کرده تا با مشارکت خودرو سازان سطح و تعداد استانداردها برای بهبود کیفیت خودرو ارتقا یابد.
 
نیره پیروزبخت با بیان اینکه تحریم ها در برخی موارد مانع ارتقاء کیفیت خودرو شد، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران با توجه به اینکه اتحادیه اروپا ضوابط خود را تغییر داده در حال بررسی ضوابط جدید خودرو در این اتحادیه است.
 
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: اکنون که خودرو سازان مشغول مذاکره با شرکت ها اروپایی هستند بهترین فرصت برای در اختیار داشتن ضوابط جدید اتحادیه اروپا و پیاده کردن آنها است.
 
پیروزبخت در خصوص استانداردهای خودرو در کشور نیز گفت: سازمان ملی استاندارد برای خودرو 52 شاخص دارد که اگر خودرویی آنها را داشته باشد گواهی استاندارد دریافت می کند همچنین سه گواهی دیگر نیز باید توسط سازمان محیط زیست برای هر خودرو اعلام شود. اگر خودرویی این 55 گواهی را داشته باشد توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور استاندارد بودن آن به وزارت صنعت معدت و تجارت اعلام می شود.
 
اتصال سراسری مراکز معاینه فنی به سامانه «سیمفا»

 قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از پایان عملیات یک پارچه سازی نظارت بر مراکز معاینه فنی تا آخرین هفته از بهمن ماه خبر داد و گفت: تمامی مراکز معاینه فنی کلان شهرهای کشور در مدت یاد شده به سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی، معروف به «سیمفا» متصل می شوند.
 
سید نواب حسینی منش، افزود: با توجه به آئین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو مصوب دی ماه 93 هیات وزیران، یک پارچه شدن نظارت بر مراکز معاینه فنی، پلیس را قادر می سازد تا با استفاده از سیستم نرم افزاری، نسبت به اعمال قانون خودروهای فاقد برگه معاینه فنی اقدام نماید.
 
به گفته وی، با وجود بسترهای سخت افزاری و نصب دوربین های پلاک خوان در سطح شهر، پلیس می تواند به آسانی از آخرین وضعیت معاینه فنی خودرو با استفاده از دیتابانک موجود در سامانه «سیمفا» اطلاع حاصل کرده و بدون نیاز به حضور فیزیکی در خیابان ها با متخلفان برخورد کند.
 
حسینی منش اظهار داشت: دوربین های نصب شده در سطح شهر، پلاک خودروهایی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد شوند را ثبت کرده و اعمال قانون در خصوص این گونه خودروها به صورت آنلاین انجام می گیرد.

رئیس انجمن جهانی خودروسازان به ایران می‌آید
دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو از حضور رییس انجمن جهانی خودروسازان و روسای انجمن‌های قطعه‌سازی فرانسه، انگلیس، ترکیه و هند در ایران خبر داد.
 
ساسان قربانی اظهار کرد: کیم یانگ جون، رییس انجمن جهانی خودروسازان برای شرکت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو به ایران می‌آید و جزو سخنرانان همایش خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه روسای انجمن‌های قطعه‌سازی فرانسه، انگلیس، ترکیه و هند نیز به ایران می‌آیند، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن برجام استقبال بالایی از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان خارجی برای حضور در ایران صورت گرفته است.
 
دبیرکل سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ادامه داد: هیات‌های قطعه‌سازی از کشورهایی چون کره، ژاپن، اتریش، اسپانیا و چین نیز در این همایش حضور خواهند یافت.  علاوه بر شرکت‌های قطعه‌سازی، شرکتهای معتبر خودروسازی جهان به ویژه از اروپا و آسیا نیز جزو شرکت‌کنندگان در این همایش خواهند بود.
 
قربانی با بیان اینکه در حاشیه این همایش مذاکراتی بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و خارجی صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: برخی از شرکتهای معتبر خودروسازی و قطعه‌سازی خارجی با هدف انجام مذاکرات و آغاز همکاری‌ها به ایران می‌آیند.

جزئیات جریمه تردد خودروهای فاقد معاینه فنی
 قائم مقام ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران، از افزایش دو برابری نرخ جریمه در این بخش خبر داد و با تاکید بر اینکه به هیچ وجه بحث درآمدزیایی مدنظر نیست، گفت: مبلغ جریمه به منظور جلوگیری از ورود خودروهای فاقد معاینه فنی از 20 به 40 هزار تومان در هر بار وارد شدن به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، افزایش یافت.
 
سید نواب حسینی منش، با بیان اینکه این کار با نظر کارشناسی پلیس انجام شده، تصریح کرد: قطعا افزایش نرخ جریمه خودروهای فاقد برگه مجاز معاینه فنی تا حد زیادی بر آمار مراجعه به مراکز، می افزاید.
 
وی اظهار داشت: در سیستم یک پارچه سازی نظارت هوشمند بر معاینه فنی خودروها پیش بینی شده تا خودروهای فاقد برگه معاینه فنی برای هر بار ورود به مراکز طرح کاهش آلاینده ها، شماره پلاک آنها توسط دوربین های نصب شده در سطح شهر ثبت شده و مورد اعمال قانون قرار بگیرند.
 
حسینی منش با تاکید بر جریمه خودروهای فاقد برچسب معاینه فنی در هر بار ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد، گفت: ثبت هوشمند ورود غیر مجاز به محدوده یاد شده تکمیل کننده کار پلیس است و درآمد زایی در آن مد نظر هیچ یک از سازمان های تصمیم گیر نیست و تنها فرهنگ سازی مورد توجه بوده است.

درخواست افزایش کارمزد جایگاه داران و تعلل شورای اقتصاد در تصویب آن
 رئیس انجمن CNG کشور از ارسال پیشنهاد افزایش کارمزد جایگاه داران در اواسط نیمه نخست سال جاری به وزارت نفت خبر داد و گفت: این درخواست در انتظار تائید و ابلاغ شورای اقتصاد مانده است.
 
اردشیر دادرس، افزود: این پیشنهاد در حالی به وزارت نفت ارسال شد که با افزایش نرخ سوخت در کشور بسیاری از هزینه ها در تمامی بخش ها افزایش یافت اما پیشنهاد انجمن CNG کماکان مصوب و ابلاغ نشده است. با وجود این قیمت سوخت CNG در سال آینده افزایش نخواهد داشت.
 
وی با اشاره به پیشنهاد افزایش 15 تا 25 درصدی کارمزد جایگاه‌داران در سال جاری، اظهار کرد: قرار است نرخ کارمزد جایگاه‌های CNG که با هزینه بخش دولتی ساخته شده‌اند تا 15 درصد و کارمزد جایگاه‌داران بخش خصوصی تا 25 درصد افزایش یابد که تا کنون محقق نشده است.
 
رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG کشور با تاکید بر اینکه کارمزد سال جاری به دلیل بی‌توجهی مسولان منسوخ شده است، گفت: برای اجرای عدالت باید نظام کارمزدی به حق‌ العمل‌ کاری تبدیل شود.

صنعت قطعه سازی خودرو ۱۹۰ هزار شغل ایجاد کرده است
قائم مقام رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: با سرمایه گذاری ۹۵۰۰ میلیارد تومانی در صنعت قطعه سازی خودرو در سال گذشته برای ۱۹۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است.
 
علی اکبر صابری قائم مقام رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ واحد تولید کننده قطعه در کشور فعالیت می کنند که ۷۰ درصد از این قطعه سازان در محدوده استان قزوین فعالیت می کنند.
 
وی بیان کرد: در حوزه قطعه سازی ۹۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که با فعالیت این واحدها در سال گذشته برای ۱۹۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

تصویر تقاضا در بازار خودرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری ابزارهای جدید برای خروج بازار خودرو از رکود و افزایش تقاضا برای خرید خبر داد. پیش از این نیز دولت با تسهیلات 25 میلیون تومانی در قالب عقد خرید دین به بازار تحرک بخشید.
 
بر این اساس برخی کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که آزادسازی وام خودرو با واقعی کردن نرخ سود بانکی می‌تواند تقاضای موجود در بازار را تحریک کند. به باور آنان درصورتی‌که بازار خودرو با آزادسازی در روش‌های تامین‌مالی مواجه نشود، انتظار برای شکست رکود کنونی در سال آینده دور از ذهن خواهد بود.
 
 ادامه رکود در بسیاری از بازارها، به دغدغه این روزهای دولت تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیگیری دولت برای تحریک تقاضا در بازارهای رکود زده خبر داد.
 
در این بین به‌نظر می‌رسد که دغدغه‌ها بر سر صیانت از ادامه فعالیت بخش تولید است؛ چراکه نبود تقاضا در وهله اول تولید را متاثر از خود خواهد کرد.اما خودرو به‌عنوان صنعتی استراتژیک و صنعتی که با اشتغالزایی بالا در اقتصاد کشور ریشه دوانیده نیز به علت رکود بازار، این روزها حال خوشی ندارد.
 
عدم تقاضای مناسب در بازار خودرو با روند توافقات هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی شکل گرفت؛ به‌طوری‌که مشتریان با امید به حضور سرمایه‌گذاران خارجی و تولید خودروهای جدید و باکیفیت دست از خرید کشیدند.

قیمت‌ خودروهای داخلی کاهش نمی‌یابد
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که قرارداد با شرکت پژو، تاثیری بر کاهش قیمت خودرو‌های داخلی ندارد بلکه تنها باعث ارتقای کیفیت ساخت داخل و صادرات خواهد شد.
 
محمدرضا نجفی‌منش درباره تاثیر قرارداد ایران با شرکت پژو بر بازار داخلی خودرو گفت: این قرارداد روی قیمت خودرو‌های داخلی تاثیری نمی‌گذارد به دلیل اینکه قیمت خودرو‌های داخلی متاثر از قیمت ارز است و نرخ ارز هم در حال حاضر روند کاهشی ندارد.  حتی اگر بعد از این قرارداد هزینه مبادلات کاهش پیدا کند بازهم هزینه تولید و در نهایت نرخ خودرو افزایش خواهد داشت لذا این انتظار که قیمت خودرو بعد از این قرارداد کاهش پیدا کند درست و منطقی نیست.
 
به گفته نجفی منش، با قرارداد جدید خودروسازی امکان ورود مدل‌های جدید خودرو و همچنین ارتقا و بهبود ساخت داخل و صادرات خودرو فراهم می‌شود.  با توافقی که در جریان سفر رییس جمهور اسلامی ایران به فرانسه به امضاء رسید، خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن با قرارداد شراکتی به ارزش 400 میلیون یورو (436 میلیون دلار) با شرکت ایران خودرو، به ایران بازخواهد گشت.

تغییر دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به سال ۹۵ موکول شد
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه تغییر دستور العمل قیمت گذاری خودرو به سال آینده موکول شد، گفت: اگر سال آینده بازار به سمت رقابتی شدن حرکت کرده باشد، شورا دستورالعملی تهیه نخواهد کرد.
 
رضا شیوا در رابطه با جزئیات مصوبات جلسه روز گذشته شورای رقابت، اظهارداشت: در این جلسه موضوع دستور العمل قیمت گذاری خودرو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضاء تصمیم به ادامه اجرای دستورالعمل گذشته قیمت گذاری خودرو گرفتند.
 
وی با بیان اینکه تغییر دستور العمل قیمت گذاری خودرو به سال آینده موکول شد، افزود: سال آینده با توجه به اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی و وضعیت بازار خودرو اقدام به بررسی دستور العمل خواهیم کرد به نحوی که اگر بازار به سمت رقابتی شدن حرکت کرده باشد، شورای رقابت دستورالعملی تهیه نخواهد کرد.
 
 رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در این جلسه بررسی قیمت دو خودروی جدید ایران خودرو و سایپا انجام شد، گفت: قیمت پیشنهادی سایپا برای خودروی ساینا با قیمت تعیین شده توسط کارشناسان شورای رقابت هماهنگ بود به همین دلیل قیمت این خودرو همان قیمت پیشنهادی سایپا شد.
 

 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.