بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
پلیس جابجایی مسافر بین‌ شهری توسط تاکسی‌ های اینترنتی را ممنوع کرد

◄ دهن کجی تاکسی های اینترنتی به دستور العمل پلیس راهور

بر اساس بخشنامه تاریخ چهارم دی ماه 1401 که به امضای سردار حسن مومنی ر ئیس پلیس راه راهور فراجا رسیده است، مقرر شده پایگاه های پلیس راه کشور از تردد خودروهای پلاک شخصی حامل مسافر، جلوگیری کنند.

تین نیوز |

گرچه پلیس راهور اعلام کرده است جابجایی مسافر بین شهری از سوی تاکسی‌ های اینترنتی از جمله اسنپ، تپسی و ماکسیم ممنوع است اما برخی رانندگان سواری کرایه بین شهری که از نظر قانونی تنها خودروهای سواری هستند که می توانند مسافران بین شهری را جابجا کنند، از ادامه فعالیت تاکسی های اینترنتی در این حوزه خبر می دهند.

به گزارش تین نیوز،  بر اساس بخشنامه تاریخ چهارم دی ماه 1401 که به امضای سردار حسن مومنی رئیس پلیس راهور فراجا رسیده است، مقرر شده پایگاه های پلیس راه کشور از تردد خودروهای پلاک شخصی حامل مسافر، جلوگیری کنند.

در این بخشنامه عنوان شده که فعالیت به عنوان راننده در جاده‌ های کشور نیازمند طی مراحل قانونی و گرفتن برخی مجوزها است که برخی از این مجوزها را هیچ یک از رانندگان تاکسی‌ های اینترنتی ندارند.

این بخشنامه همچنین تاکید می کند براساس قوانین و مقررات، هر خودرویی که قصد حمل مسافر در جاده‌ ها را دارد باید تحت نظارت سازمان راهداری و پلیس باشد.

براساس ماده ۲۰۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، تردد این خودروها برای جابجایی مسافر در بیرون شهر ممنوع است و خودرو‌های پلاک شخصی حق جابجایی مسافر در مسیرهای بین شهری را ندارند‌.

به گزارش تین نیوز، با وجود گذشت بیش از یک هفته از ابلاغ این بخشنامه، اما رانندگان سواری کرایه از ادامه روند حمل و نقل مسافر بین شهری توسط تاکسی های اینترنتی خبر می دهند.

شماری از رانندگان در تماس با خبرنگار ما عنوان کردند؛ با وجود تاکید سردار حسن مومنی بر موضوع ممنوعیت جابجایی مسافر توسط تاکسی های اینترنتی ، این تاکسی ها در کنار مسافربرهای شخصی همچنان نسبت به انجام این کار اقدام می کنند.

همچنین در شبکه های اجتماعی تصاویری از سوی رانندگان سواری کرایه منتشر شده است که نشان می دهد همچنان گزینه جابجایی مسافر برای مسیرهای بین شهری در اسنپ فعال است و در صورت ارایه درخواست به این شرکت، درخواست مورد نظر مورد قبول واقع می شود.

به گزارش تین نیوز، این اتفاق در حالی رخ می دهد که رانندگان سواری کرایه کشور مطابق قانون مجبور به دریافت مدارکی از قبیل کارت سلامت رانندگی ، کارت هوشمند رانندگی ،  کارت هوشمند ناوگان ، دفترچه ثبت ساعت رانندگی و برگه معاینه فنی هستند که همه این مدارک در پاسگاه های پلیس راه مستقر در جاده ها کنترل می شود.

همچنین این رانندگان برای دریافت هر یک از این مدارک هزینه هایی پرداخت می کنند که یکی از دلالیل ارزان تر بودن کرایه های تاکسی های اینترنتی نسبت به سواری های کرایه بین شهری نیز عدم پرداخت همین هزینه هاست.

پلیس راه کشور همچنین در مقابل تخلفات احتمالی رانندگان سواری کرایه بین شهری، جریمه های سنگینی برای آنان درنظر می گیرد که توقیف دفترچه ثبت ساعت رانندگان به مدت 45 روز و خانه نشینی این رانندگان، یکی از این جریمه هاست در صورتی که چنین نظارتی بر تاکسی های اینترنتی و مسافربری های شخصی وجود ندارد.

انجام سفر بین شهری توسط اسنپ 2
درخواست اسنپ

 

انجام سفر بین شهری توسط اسنپ 1
درخواست اسنپ
بخشنامه پلیس در مورد فعالیت بین شهری اسنپ
بخشنامه پلیس راه در ممنوعیت مسافربری تاکسی های شخصی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده پاسخ

    چراوانت نیسان ها بدون بارنامه وکارت هوشمند وراننده گان باسن بالا وبازنشسته درجاده ها بار می برند وپلیس هم کنترل ندارد

  • مهدی صالحی پاسخ

    با سلام
    تجربه اینجانب طی ۱۴ سال فعالیت سواری کرایه اینست که فقط دستورات و بخشنامه های ضد سواری کرایه قابل اجرا شدن دارد و دستوراتی که کمی مایل به نفع سواری کرایه باشد در بایگانی پاسگاه های پلیس خاک میخورد (نمونه ثبت ساعت مبدا و مقصد که پس از یک سال برخی افسران از وجود ان اظهار بی اطلاعی میکردند)
    در این قضیه ، قانونی قدیمی(تخلف مسافرکشی با خودرو شخصی) دوباره دستور گرفته ،
    ایا پلیس ساز و کاری جهت تشخیص مسافرکش شخصی دارد؟
    ایا پلیس میتواند تشخیص دهد افراد داخل خودرو مسافر هستند یا...؟

  • ناشناس پاسخ

    انتخاب از شهر تهران به مقصد فرودگاه امام تردد بین دوشهر(تردد بین شهری) نیست.
    همچنین تردد در بسیاری از شهرها، تردد اط شهر به مقصد فرودگاه و یا تزمینال قطار که بیرون شهر قرار دارد تردد بین شهری نیست. مثل تردد از اصفهان به فرودگام اصفهان و یا ایستگاه قطار و ....
    در همه دنیا تردد از از شهر به مقصد فرودگاه که در بسیاری موارد خارج از شهر هست تردد بین شهری محسوب نمیشود و برعکس هم این اصل صادق است!

    • ناشناس

      اتفاقاً برعکس نظر شما دوست گُلم ، مسیر بین شهر تهران و شهر فرودگاهی امام ، مسیر بین شهری میباشد.
      شهر فرودگاهی امام با داشتن شهردار و هیات مدیره دارای تمامی معیارهای شهری میباشد و مصوب شده است.

    • مهدی صالحی

      با سلام
      در جواب دوست ناشناسمون که مسیر تهران _فرودگاه امام رو شهری میدونن عرض کنم:
      اولا اگر این مسیر شهری هست و بین شهری نیست چرا مسئولان تاکسی ع پلاک در این مسیر قرار دادن وتاکسی ت پلاک که شهری است قرار ندادن
      دوم اینکه چرا تابلوی خروج تاکسی ممنوع رو جلوی عوارضی نصب کردن
      با این دو استدلال یا مسئولان اشتباه کردن یا دوست عزیزمون جوگیر شدن و نظر اشتباه دادن

  • ناشناس پاسخ

    این بخشنامه پلیس شائبه زد و بند ایجاد کرده است!

  • رضا پاسخ

    هر وقت پلیس موفق شد با کسانیکه پلاک خودرو وموتورسیکلت خود مخدوش میکنند برخوردکند با اسنپ ومسافرکشی ها شخصی هم میتواند برخورد کند

  • اکبر صیام پور پاسخ

    مگر تاکسهای شهری کمتر ازاین بود هزینه اشان پول یک دستگاه کامیون مایلر مدل ۶۳ می‌دادند یک تاکسی با خط مثلا اصفهان بزرگمهر دانشگاه خوراسگان امروز آن کامیون سه میلیارد است واکسی با خطش زیر صدمیلیون بله همانطور کهتاکسی شهری را نابود کردند الان نوبتی هم باشه نوبت بیرون شهری نویسان سایپاست