◄ گسترش بومی گرایی از مراکز توزیع بار به عوارضی ها، جایگاه های سوخت و ایست و بازرسی ها/ امنیت ملی در خطر است
رفتار تبعیض آمیز و غیرموجه رانندگان برخی شهرها حتی به دریافت بارنامه، پمپ بنزین، ایست و بازرسی، عوارضی، محل های تخلیه و بارگیری و ... رسیده است.

رانندگان و کامیونداران معتقدند با وجود صدور بخشنامه های مربوط به منع بومی گرایی از سوی مقامات مسئول پیشین و فعلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اما نه تنها بومی گرایی در مراکز توزیع بار ریشه کن نشده، بلکه افزایش نیز یافته است.
به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند دبیر انجمن رانندگان کامیون اصفهان با اشاره به صدور بخشنامه شماره ۱۹۹۵۹۷/۷۴ اخیر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین بخشنامه های مشابه در دوران مدیریت داریوش امانی، تاکید کرد: هیچ کدام از این بخشنامه ها مانع از گسترش این پدیده شوم، زیانبار و تفرقه انگیز نشد.
وی در شبکه های اجتماعی افزود: این موضوع همزمان با گسترش روزافزون و افراطی معضل بومی گرایی حکایت از آن دارد که کار از توصیه نامه و اخطار گذشته است و صرفا اقدام عملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، همراه با برخورد قهری حاکمیت با قانون شکنان می تواند مانع از تداوم این غده سرطانی و تسری به اندک شهرهای مصون مانده از این مشکل گردد.
دبیر انجمن رانندگان کامیون اصفهان تاکید کرد: جو حاکم بر اصفهان با بسیاری از استان ها متفاوت است و همواره سعی شده در تصمیمات و رویکردها حاکمیت قانون (حداقل در حوزه حمل و نقل) ملاک عمل باشد و همین امر در شرایطی که می بینیم چنین دیدگاهی در سایر استان ها وجود ندارد، باعث شده رانندگان اصفهان در شهر خود نیز غیر بومی محسوب شوند، لذا مقابله به مثل تاکنون منتفی بوده است.
وی ادامه داد: این روند موجب شده رانندگان اصفهان بیش از رانندگان دیگر استان ها در معرض بی عدالتی و ظلم قرار گیرند و رفتار تبعیض آمیز و غیرموجه رانندگان برخی شهرها حتی به دریافت بارنامه، پمپ بنزین، ایست و بازرسی، عوارضی، محل های تخلیه و بارگیری و ... رسیده است.
این راننده کامیون تاکید کرد: از آنجایی که این رویه در حال گسترش، با نظم عمومی، امنیت ملی و اخلاق حسنه در تزاحم است و عاملان و آمران آن نه صرفا در برابر همکاران خود، بلکه در برابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایستاده اند و این خودکامگی منجر به زیان کلیه آحاد جامعه به ویژه از حیث هدر رفت سوخت بعلت ترددهای یکسرخالی شده است؛ ضروریست سازمان راهداری و سایر دستگاه های اجرایی، قضایی و امنیتی هر کدام مسئولیت خود را با جدیت، بدون اغماض و به طور عاجل انجام دهند.
خیرمند در پایان هشت پیشنهاد پیوست را برای رفع مشکل بومی گرایی در مراکز توزیع بار که در حیطه اختیارات سازمان راهداری است ارائه کرد:
۱. تدوین دستورالعمل واحد برای نحوه فعالیت سامانه های اعلام بار مطابق با شرایط مندرج در قانون اساسی.
۲. ممانعت از اعمال نظر انجمن های صنفی در سیاستگذاری نحوه توزیع بار
۳. ایجاد محدودیت و ممنوعیت اعمال نظر خارج از سیاست های سازمان برای متصدیان سامانه ها و سالن های اعلام بار و تقنین ضمانت اجرای مناسب در صورت تخلف از دستورات اعم از جریمه، تعلیق و یا ابطال مجوز فعالیت سامانه.
۴. تسریع در تأسیس و ایجاد سامانه های اعلام بار در شهرهای فاقد سالن که بهانه ایست برای توجیه بومی گرایی سایر شهرها و ایضا سواستفاده شرکت ها و رانندگان همان شهرها
۵. برخورد ملموس ریاست سازمان با مرئوسین خود در استان هایی که علیرغم تاکیدات آن سازمان بر پرهیز از بومی گرایی، همچنان خود یا زیرمجموعه هایشان عالمانه و عامدانه خلاف دستورات عمل می کنند.
۶. طرح موضوع و رایزنی وزیر محترم راه با ریاست محترم جمهور و وزیر محترم کشور در راستای دستور فوری مبنی بر پرهیز استانداران و فرمانداران از حمایت و ترویج بومی گرایی و برخورد مناسب با هنجارشکنان مطابق قانون
۷. طرح موضوع و رایزنی وزیر راه با ریاست جمهوری مبنی بر لزوم طرح مسئله در جلسه سران قوا و لزوم اخطار رئیس مجلس به نمایندگان مجلس پیرامون عدم مداخله و اعمال نفوذ آنها در جهت ترویج بومی گرایی در حمل و نقل جاده ای
۸. درخواست رئیس سازمان از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در خصوص لزوم عدم مداخله ائمه جمعه در ترویج بومی گرایی با توجه به ماهیت بومی ناپذیر حمل و نقل و تشریح تبعات عدم توجه به آن از لحاظ منافع و امنیت ملی
چه حرفا چه چیزها مگه بومی گرایی هم هست؟جداازشوخی همه یادشونه چندماه پیش به خاطرهمیم مسائل چندنفرازرانندگان درنیریزفارس به رحمت خدارفتن کاری به مقصرش نداریم ولی هرجای جهان این اتفاق افتاده بودکم کمش میامدن این قانون نانوشته ازبیخ برمیداشتن وهمه رانندگان هم کمک میکردن برای رفع این موضوع
اول باید ریشه رشوه را زد .
علت اصلی تمامی مشکلات و مصائبی که همکار گرامی در این مطلب اشاره کرده اند به اشتباه بسیار بزرگ در حد خیانت مسئولان امر در شماره گذاری تعداد بسیار زیادی کامیون وارداتی و اضافه شدن آنها به ناوگان بدون آنکه کامیون فرسوده ای اسقاط و حذف شود میباشد که باعث برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای بار شده و تمامی تبعات که اینجا ذکر شده و حتی مشکلات بیشمار دیگر از جمله بحران ناترازی سوخت و افزایش تصادفات و آلودگی و هزار و یک تخلف دیگر را هم باعث شده است !!!