◄ مجوز واردات کامیون چگونه به شرکتهای حمل و نقلی داده شد؟
مجوز واردات کامیونهای دست دوم از سوی وزارت صمت به برخی شرکتهای حمل و نقل ارایه شده است.
یک فعال بخش حمل و نقل کالا با اشاره به نامه 29 دی ماه مدیر نوسازی، توسعه و برنامهریزی ناوگان عمومی حمل و نقل جادهای سازمان راهداری به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت که متن آن مشخص میکند مجوز واردات کامیونهای دست دوم از سوی وزارت صمت به برخی شرکتهای حمل و نقل ارایه شده است، گفت: وقتی مالکیت ۹۰ درصد ناوگان باری در اختیار رانندگان خود مالک است چرا مجوز واردات به شرکتهای حمل و نقلی داده شده است؟
به گزارش تین نیوز، موضوع واردات کشندههای خارجی ابهامات متعددی برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.
سازمان راهداری در این مورد عنوان کرده مجوزی در خصوص واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت صادر نکرده و در این زمینه نامهای نیز از سوی یک مقام این سازمان به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت نوشته شده که متن آن بیانگر صحت این موضوع است.
در متن این نامه که در تاریخ 29 دی ماه از سوی مدیر نوسازی، توسعه و برنامهریزی ناوگان عمومی حمل و نقل جادهای سازمان راهداری به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت نوشته شده، آمده است: «...مجوز صادره از سوی آن دفتر برای شرکت مورد نظر جهت تخلیه کشندههای وارد شده در گمرکات داخل کشور با توجه به عدم صدور مجوز مورد نیاز، مورد تایید این سازمان نیست و طبعاً با عنایت به وضعیت موجود و شرایط اقتصادی حاضر پیشبینی میشود این امر موجب بروز تبعات احتمالی نامناسب گردد. بدیهی است در صورت بروز هرگونه رخداد احتمالی آن دفتر محترم (دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت و معدن و تجارت) میبایست آماده پاسخگویی باشد...»
در همین حال تابناک اقتصادی از پردهبرداری «دبیر کانون کامیونداران» از یک رانت اطلاعاتی خبر داده و از قول وی نوشته است: هنوز دستورالعمل نحوه اجرای طرح جایگزینی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیونهای تا سه سال کارکرده اروپایی یا صفر مدل گذشته، تهیه و تنظیم نشده است عدهای دلال رفتهاند و از کشورهای دیگر یک تعداد خودرو را وارد کرده و تا گمرک غرب تهران هم آوردهاند».
به گزارش تین نیوز، در کنار این ابهامات در مورد چگونگی ورود کامیونهای کارکرده اروپایی که برای رانندگان کامیون ایجاد شده، حامد امامی فعال بخش حمل و نقل جادهای به نکته مبهم دیگری در این مورد اشاره میکند.
امامی در این زمینه میگوید: وقتی مالکیت ۹۰ درصد ناوگان باری در اختیار رانندگان خود مالک است چرا مجوز واردات به شرکتهای حمل و نقلی داده شده و رانت بعضاً ۱۰۰ درصدی در جیب آنها ریخته میشود؟
وی با کاغذی توصیف کردن برخی شرکتهای حمل و نقل، افزود: آیا دولت نمیتواند با کمک انجمنها، صاحبان ناوگان فرسوده را در قالب شرکت تعاونیهای حمل و نقل سازماندهی کند و مجوز واردات به آن تعاونیها دهد تا بدون واسطه و هزینه گزاف و با کمک تسهیلاتی که معمولاً داده میشود کامیون ارزان قیمت در اختیار آنها قرار گیرد؟
این کار باید زودتر انجام میشد اما خداکنه دست دلال نیاد توکار قیمتها منصفانه بشه خدا کردمن هم تونستم دوباره کامیونم بخرم برگردم به کارم پناه بر خدا
ی گمرک داشتیم هرکس عطش داشت از هر مکان میرفت تخلیه میکرد حالا همه زالوها در همه ارکان ها نفوذ پیدا کردن وعطششون هم پایان پذیر نیست اینبار سراغ زحمتکشان جامعه رانندگان رفتندتا هرچه دوندگی میکنن بعنوان قسط به این زالو صفت ها بپردازند چند سال پیش هم با ورودکامیون های چینی ودریافت مبلغی بیش از قیمت تمام شده واردات به صورت نقد راننده رو منت بر سرش گذاشتن واینقدر بدهکارش کردن که یا زیر بار بدهی ول کرد یا ترمز بیهوده هوو به کشتنش داد همون زمان هم قرار بود کامیون دست دوم اروپایی که سگ شرف به چینی دارد وارد بشه
با سلام،چرا دولت محترم همان کامیونهای کارکرد اروپایی را با نرخ ۴۲۰۰تومانی جایگزین فرسوده نمیکند تا این افزایش قیمت رانتی باعث تورم اقتصادی در جامعه نشود
اگه به خود راننده هایه بیچاره جواز وارد کردن کامیون بدهند که پررو میشند وآقازاده ها ناراحت میشن و خدا میداند که این به صلاح کشور ومردم نیست
امان از رانت و مافیا
همانگونه که سال گذشته مجوز واردات 6000 سواری داده شد.
هیچ وقت وارد نمیشه کامیون حرفه
توروجان عزیزتون یاجلوی این قیمت هارو بگیریدیا واردکنید دلال بیچاره بشه اینجورکه نمیشه اف هاش شده ۳ میلیارد خدا لعنتشون کنه
کامیون های ۲۰۱۷ اروپاییاز تکنولوژی بسیار بالایی نسبت به کامیون های فرسوده برخوردارند . کامیون های نسل ۲۰۱۷ اروپا گر چه کمی کارکرده اند اما بادارا بودن سیتم ریتاردر تزمز بسیار قوی ،اسایش کابین وامنیت در سرعت بالا وسیستم واژگونی جهش چندین میلیونی نسبت به کامیون های فرسوده دارند. با ورودشان حملونقل را متحول خواهند کردکشتهها وتلفات جاده ای ،خرابی ها ونا رضایتی های کامیون داران بسیارکم خواهد شد. ونیزمعادن معادن،کشاورزانوتولید کنندگان وسیستم توزیع وپخش کالا نیز از مزایای ان منتفع خواهد شد ایران در مکانی که مس تواند سهم زیادی در ترانزیت کالای جهان را به خود اختصاص دهد حال که به احمیت حمل ونقل واقف شدید. باید. بدانید که تنها حمایت از منتاژ کنندگان کامیون داخلی نیست
کامیونهافرسوده گرانی لوازم راننده ها رابه ستوه اورده طوری که همه در تجمعات از رهاکردن دستجمعی کار حرف میزنند بخدا دیگه بااین قراضه نمیشه بار حمل کرد کامیون داخلی هم که سه میلیار شده اخه یعنی چی کامیون۵۰ساله شده۸۰۰میلیون
چرا دولت یه فکری واسه ما راننده ها نمیکنه الان 2 ساله پایه یک گرفتم 200 تومن داشتم هیچی دیگه نمیشه خرید. الان موندم بیکار. خدا لعنت شون کنه هوو شده 600تومن. اف هاش 3میلیارد. خدایا خودت یه فکری واسمون بکن.
اگر مجوز اینکار داده شود که بعید میدونم بهترین راهکار این هست که متولی مستقیم رانندگان (انجمن های صنفی رانندگان) با نظارت حمل و نقل متولی اینکار بشود شاید حق به حقدار برسد.
خداکنە وارد کنن خیلی بیکار داریم کە هیچ کامیون هم نداریم اونهای هم کە هست خیلی افتضاح هستن
با سلام ، آقايون يعني واقعا تا حالا متوجه نشديد و نديديدكه در برنامه ديوار همه بنگاهداران كشنده هاي اروپايي ، هر بنگاه دوتا و چهارتا كشنده اروپايي گذاشتند، كشنده ها هم مدلشون بالاي ده سال است ، تا حالا از خودتون پرسيديد كه اين كشندههاي اروپايي را چگونه وارد كردند و چگونه پلاك كردند؟
نوسازی ناوگان
یکی از مهمترین موضوعات ومطالبات کامیونداران ورانندگان بخش حمل کالا یعنی نوسازی ناوگان دوباره دستخوش تصمیمات باندگرایی وفرصت طلبی کسانی است که دریک اقدام هماهنگ با تصمیم گیران بخش دولتی دوباره باعث وبانی تضییع حقوق عمومی صنف شده وتصمیمات کلان رابسمت وسویی سوق میدهند که باز درب هابرهمان پاشنه بچرخد .
نوسازی ناوگان بخش حمل ونقل کالای جاده ای که براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی وبراساس بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه پنج ساله توسعه کشور صورت خواهد گرفت و در این قانون برای اولینبار اجازه ورودکامیون هایی باحداکثر عمرسه سال داده شده است، با پیگیری های صنفی اجاره ورود کامیون های کارکرده اروپایی بجای کامیون های صفر کیلومتر چینی تحقق یافته ، که امری مبارک است.
اما
وقتی قرار است هزینه جایگزینی ونوسازی ناوگان توسط راننده وکامیوندار خودمالک تامین شود،چراباید تصمیمات سازمان راهداری دراین خصوص براین شیوه پایهگذاری شود که کامیون های وارداتی بنام شرکتها وموسسات حمل ونقلی وارد شود؟!
شرکت های حمل و نقلی وقتی قرار است در نوسازی ناوگان مشارکت داشته باشند میبایستی هزینه خرید آن راخود تامین کنند ونیز حق واگذاری این کامیون هارا به غیر نداشته و مکلف باشند رانندگانی رابر روی کامیون های خود بکاربگمارند.
شرکتهای حمل و نقلی هنگامی میتوانند ادعای داشتن صلاحیت حمل کالاراداشته باشند که لیستی ازکامیون های ملکی خود را ارائه نموده و سازمان راهداری دررتبه بندی آنها رابرای شرکت درمنافصات حمل کالای دولتی معرفی نماید.
چرا باید یک راننده وکامیوندار باتامین هزینه سرمایهگذاری مبادرت به اسقاط کامیون نموده وکامیون وارداتی راشخصا خریداری کند ولی تحت پوشش یک شرکت خصوصی قرار گیرد؟!!!
خانه واقعی کامیونداروراننده خودمالک شرکتهای تعاونی حمل ونقل درکشوراست که براساس مصوبه شماره ۹۳شورای عالی هماهنگی ترابری کشور واضح و روشن تعیین تکلیف شده است و سالهاست سازمان راهداری وحمل ونقل اجرای ان راندیده گرفته وظلم مضاعفی به راننده وکامیوندار خودمالک روا داشته است.
(۲)
اگر واردات کامیون های دست دوم باسه سال کار کرد انگاه که هزینه سرمایهگذاری توسط خودمالک تامین میشود توسط شرکتهای تعاونی حمل ونقل صورت پذیرد،انگاه این سرمایهگذاران واقعی ،سهامدار شرکت های خودشان خواهند بود وهریک ازانان درانتخاب مدیران اجرایی ونیزسود عملکرد شرکت هایشان شریک خواهند بود.
براستی هنگامی که یک خودمالک تمامی هزینه های نوسازی ناوگان راشخصا بعهده میگیرد وشرکت های حمل ونقل خصوصی بدون اینکه حتی یک ریال برای نوسازی ناوگان هزینه کنند این کامیونها را تحت پوشش قرار میدهند، آیا این عدالت است؟!!!!
با توجه به اینکه کمتراز یک هفته به آغاز ثبتنام وثبت سفارش برای واردات این کامیون هاباقی ست جامعه خودمالکین حمل کالا درشگفتی وتعجب است که چرا بالاترین تشکل متولی تصمیم گیری شرکتهای تعاونی حمل ونقل بار کشور یعنی اتحادیه های استانی وسراسری همچنان بی تفاوت بوده وهیچگونه اظهار نظر ی دراین خصوص ننمودهاند؟!!!
جامعه حمل ونقل کامیونداران خود مالک که تامین کنندگان اصلی سرمایه برای اجرای نوسازی ناوگان خواهند بود به صراحت مخالفت خود را با اجرای ظالمانه وسودجویانه واردات کامیون توسط شرکتهای حمل ونقل بدون مشارکت درتامین مالی توسط این شرکت هارا اعلام میدارد.
تنها راه اجرای عدالت درنوسازی ناوگان ،معرفی خودمالکین متقاضی نوسازی توسط شرکتهای تعاونی حمل ونقل وسازماندهی این سرمایهگذاران درتعاونی های حمل ونقل است.
ودراخر
ازمسئولین تشکلات اتحادیه های شرکتهای تعاونی حمل ونقل کالای سراسر کشورمیخواهیم که صدای این حق طلبی رابگوش تصمیم گیران ارشد این بخش برسانند.
وازاجرای این طرح که موجب میگردد:
واردات توسط شرکت های حمل و نقل بدون تامین هزینه سرمایهگذاری برای تحت پوشش قرار دادن کامیون ،درشرکت وبدون مشارکت دادن کامیوندار درسهام شرکت جلوگیری بعمل آورند .
محسن متقین
شریط چه جوری
در رابطه با واردات کامیون و کشنده دست دوم
چرا و به چه علت دولت و کارخانجات مونتاژ کامیون مخصوصا ایران خودرو دیزل هنوز که هنوز است دارند کامیون تک و ده چرخ بنز ال کا که الان بیش از چهل سال است در اروپا از رده خارج شده اند تولید میکنند ولی برای واردات کامیون دست دوم کمتر از سه سال اجازه ورود میدهند من و اکثر همشهری های من خود راننده هستیم البته من الان بیست سال هست ساکن اروپا هستم فقط در فامیل من بیشتر از ۱۰۰ نفر خود راننده وجود دارد چرا دولت بهتعاونی های شهرستان ها اجازه واردات نمیدهد
پافشاری از چیست ،فقط دلالها و رانت خواران کلان پشت این قضیه هستند
اگر خواستید به ایمیل من آدرس ایمیل خود را بدهید
من برای شما بیشتر از هزار کامیون بین یک تا ده سال کارکرد را با عکس و مشخصات فنی معرفی میکنم
همین الان برلی پسر عمویم دو دستگاه بنز اتگو۸۱۶ (نسل جدید خاور )که تولید سال ۲۰۱۱ هست و سیستم سوخت بر اساس یورو ۵ هست پیدا کرده ام که یکی ۱۹۷۰۰۰ کیلومتر کار کرده و دیگری ۲۰۷۰۰۰ کیلومتر در اروپا شرکتها و شرکتهای جمل و نقل فروشش ماه کنترل فنی اجباری است
قیمت این دو کامیون که ۷ تن هستند جمعا ۳۱۰۰۰ یورو میشه حالا با تبدیل یورو به تومان یکی ۳۱۵ میلیون تومن و دیگری ۳۳۶ میلیون تومن
همین نوع کامیون صفر کیلومتر ۵۰ تا ۵۶ هزار یورو هست و در زمان خرید صفر کیلومتر موظف به پرداخت ۲۱% مالیات بدهید ولی کامیون بالای ۵ سال شامل مالیات نمیشه
البته اگر شرکت خریدار تو اروپا ثبت شده باشه آخر سال بخشی از این مالیات از سوی دولت بازپرداخت میشود
حالا من ایرانی برای چی یک بار زمان خرید به دولتهای اروپایی مالیات بدم و یک بار هم محض ورود به ایران به اضافه عوارض گمرکی
تمام کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق همگی از یورو ۳ به بالا و کامیونهای دست دوم بدون دادن مالیات خرید به کشورهای اروپایی واردات دارند .در اصل دلالان و رانت خواران باعث سه برابر شدن قیمت میشوند
من از کازرون استان فارس هستم شهری که به واسطه نزدیک بودن به بوشهر و بندر امام خمینی بیشتر از ۷۰ درصد مردم راننده سنگین هستند
با سپاس
سلام به جمیع دوستان
در برنامه دیوار داخل اگهی های تهران شرکتی هست که با پرداخت ۵۰۰ میلیون و مابقی اقساط ۱۰ ساله که ماشینهای وارداتی تحویل میدن.
کسی اطلاعاتی در این بابت داره که حقیقت داره این شرکت یا کلاه برداریه؟؟؟
سلام. من سبت نام کردم و الان مرز بازرگان تحویل گرفته. میخواهم به گمرک تهران انتقالش بدهم .اف اچ ۵۰۰ مبلغ ۱۶۰۰۰۰۰۰ دادم احتمال زیاد تا آخر ماه پلاک بشن .