بازدید سایت : ۴۱۹۶۱

تولید و بازسازی یک هزار و ۶۸۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی

وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم نوسازی ناوگان ریلی را نیز مورد توجه ویژه قرار داد و از شهریورماه ۱۴۰۰ تا کنون به تولید و بازسازی یک هزار و ۶۸۶ دستگاه، انواع ناوگان ریلی شامل واگن باری، مسافری و لکوموتیو اقدام کرده است.

تین نیوز |

وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم نوسازی ناوگان ریلی را نیز مورد توجه ویژه قرار داد و از شهریورماه ۱۴۰۰ تا کنون به تولید و بازسازی یک هزار و ۶۸۶ دستگاه، انواع ناوگان ریلی شامل واگن باری، مسافری و لکوموتیو اقدام کرده است.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، دولت سیزدهم از ابتدای به دست گرفتن مدیریت کشور بر دو موضوع تامین سرپناه برای همه اقشار جامعه و توسعه حمل و نقل به ویژه با هدف رشد ترانزیت و درآمدهای ارزی کشور تاکید کرد.

احیای روابط ایران با کشورهای منطقه و در پیش گرفتن سیاست همسایگی در دولت سیزدهم شتاب گرفت و به نوعی ریل گذای برای اقدامات وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی این امر برای تکمیل کریدورهای ترانزیتی و ریلی کشور آغاز شد.

بهره گیری از ارتباطات خارجی به عنوان یکی از اولویت های لازم برای عملیاتی شدن شعار سال ۱۴۰۲ در تاکیدات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفت. ایشان در دیدار مسئولان نظام که فروردین ماه سال جاری برگزار شد، فرمودند: «ارتباط خارجی که فقط ارتباط با آمریکا و چهار کشور اروپایی که نیست؛ در دنیا دویست و خرده ای کشور هستند، اینها هر کدام یک ظرفیّتی اند؛ از این ارتباطات خارجی می شود استفاده کرد برای این [منظور].» 

وزارت راه و شهرسازی نیز با شعار «پیشران پیشرفت کشور»، ارتقا جایگاه ایران در حوزه حمل ونقل را سرلوحه کار خود قرار داد و گام های اساسی در راستای گسترش چتر دیپلماسی به منظور مشارکت کشورها در ابرپروژه های حمل ونقلی به ویژه حوزه ریلی برداشت.

افتتاح بخش اول راه آهن چابهار زاهدان محدوده زاهدان خاش

افتتاح بخش اول راه آهن چابهار زاهدان محدوده زاهدان خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر از جمله پروژه های ریلی به سرانجام رسیده در دولت سیزدهم بود.

عملیات احداث بخش اول این مسیر ریلی از سال ها قبل آغاز شده بود اما پس از حدود ۹ سال در ۲۳ خردادماه ۱۴۰۲ اولین قطار مسافری در این مسیر ریلی به راه افتاد.

راه آهن چابهار زاهدان در راستای کریدور شمال جنوب در قسمت شرقی کشور ایفای نقش می کند.

از آنجایی که بندر چابهار با توجه به امتیازات و موقعیت خود به یک مسیر پس کرانه ای حمل ونقلی برای انتقال بار با شرایط مناسب نیاز دارد و با توجه به حجم انبوه بار این مسیر، راه آهن چابهار نقش مهم تری پیدا می کند.

با راه اندازی این پروژه ریلی اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می شود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می کند.

اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی و کمک به توسعه سواحل مکران اولین دستاورد بعد از افتتاح این مسیر ریلی خواهد بود، ضمن اینکه ساخت این مسیر ریلی اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی را از طریق ایران امکان پذیر می کند.

سرعت طراحی این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده و جابه جایی تعداد ۹۲۷ هزار نفر مسافر و ۲/۸ میلیون تن بار در سال اول بهره برداری و جابه جایی بیش از ۲ میلیون نفر مسافر و ۷/۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهره برداری پیش بینی شده است.

بهره برداری از خط ریلی میانه بستان آباد تبریز (بستان آباد خاوران) 

نوزدهم خردادماه سال جاری بخش بستان آباد خاوران از خط ریلی میانه بستان آباد تبریز به طول ۴۴ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

این پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر تبریز به میانه را کوتاه کرده و حدود ۴ ساعت مسافت تبریز به تهران را کم کرده است که این کاهش مسافت، صرفه جویی سوختی حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال یعنی معادل مصرف یک روز بنزین کشور را به همراه دارد.

در این پروژه حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شد البته ارزش روز پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

تمامی ریل ها و تراورس های به کار رفته در خط آهن بستان آباد خاوران تولید داخل است. 

این اولین خط ریلی به شمار می آید که از اساس دو خطه طراحی شده و در نوع خود بی نظیر است.

کارشناسان حوزه حمل ونقل ریلی معتقدند راه آهن میانه بستان آباد تبریز تحولی در شمال غرب کشور و استان آذربایجان شرقی به ویژه درحوزه حمل و ترانزیت بار ایجاد می کند. 

ریل گذاری ۱۶۹ کیلومتر خطوط ریلی

از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزارت راه و شهرسازی در حوزه ناوگان حمل ونقل ریلی موفق به زیرسازی ۲۶۸ کیلومتر از خطوط راه آهن شد. همچنین ریل گذاری ۱۶۹ کیلومتر خطوط ریلی را به سرانجام رساند.

تا کنون ۱۶ هزار و ۱۸۷ متر مربع ایستگاه راه آهن نیز احداث شده است.

بهسازی ۱۴۸ کیلومتر و بازسازی ۳۲ کیلومتر از خطوط ریلی 

ازدیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم می توان به بهسازی ۱۴۸ کیلومتر از خطوط ریلی اشاره کرد.

در این مدت ۳۲ کیلومتر از خطوط ریلی نیز بارسازی شد.

افتتاح راه آهن دو خطه رخش چاه خاور طبرکوه

افتتاح خط دوم ریلی به طول ۱۳۰ کیلومتر( بخشی از خط دوم راه آهن بافق یزد زرین شهر و اردکان ارژنگ به طول ۶۰ کیلومتر و خط دوم راه آهن اهواز اندیمشک به طول ۷۰ کیلومتر از دیگر خطوط ریلی مورد بهره برداری در این مدت بود که ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ توسط وزیر راه و شهرسازی انجام شد.

با توجه به اینکه استان یزد به عنوان قلب شبکه حمل ونقل ریلی کشور شناخته می شود، با افتتاح این دو پروژه به طول ۶۲ کیلومتر شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت حمل ریلی بار از ۱۳ میلیون تن در سال به رقم های بالاتر خواهیم بود.

احداث و راه اندازی بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور

افتتاح بندر خشک ریلی تهران(مرکز لجستیک آپرین) به عنوان بزرگترین قطب وارداتی و صادراتی ریلی مرکز کشور از دیگر دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم است. 

این مرکز با وسعت حدود ۵۵ هکتار در تقاطع کریدورهای بین المللی و ریلی شرق غرب و شمال جنوب در ۲۰ کیلومتری شهر تهران قرار دارد. ساخت این بندر خشک، جهشی در حوزه بار ریلی بین المللی محسوب می شود و ایجاد هاب های نظیر آپرین در مرکز کشور تأثیر شگرفی بر صادرات و واردات کشور خواهد داشت.

همچنین افتتاح این بندر موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده های زیست محیطی خواهد شد. همچنین به رونق اشتغال منطقه و خطه اسلامشهر منجر می شود.

تولید و بازسازی یک هزار و ۶۸۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی

وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم نوسازی ناوگان ریلی را نیز مورد توجه ویژه قرار داد و از شهریورماه ۱۴۰۰ تا کنون به تولید و بازسازی یک هزار و ۶۸۶ دستگاه، انواع ناوگان ریلی شامل واگن باری، مسافری و لکوموتیو اقدام کرده است.

همچنین شرکت راه آهن به نصب دوربین های مدار بسته CCTV در ۵۷ ایستگاه ریلی پرداخته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.