◄ دستاورد اجرای پروژه های سیگنالیگ ریلی در کشور: رفع کامل وابستگی به خارج
در بخش سیگنالینگ ریلی، هم کارشناس تریبت شد هم چندین شرکت به وجود آمد و هم تجهیزات تولید شد به گونه ای که 30 سال است وابسته به خارج نیستیم.
کارشناس حمل و نقل ریلی معتقد است در کشور ما بخش خصوصی طراح برق بالا سری برای برقی کردن قطارها وجود ندارد.
به گزارش تین نیوز، فرداد فرهودی این مطلب در خصوص دیدگاه کارشناسانی بیان کرد که بر برقی سازی برخی مسیرهای ریلی از جمله مسیر تهران مشهد تاکید دارند.
وی گفت: شاید برخی شرکت ها مدعی طراحی برق بالاسری باشند اما در عمل بدون کمک شرکت های خارجی نمی توانند آن را طراحی کنند.
این کارشناس حمل و نقل ریلی با بیان این که اگر مناقصه ای برای انجام این کار برگزار شود، حتما 20 شرکت خواهند آمد، افزود: اما هیچ یک تخصص کار را ندارند .
فرهودی این مطلب را در بخش نظرات کاربران شبکه خبری تحلیلی تین نیوز مطرح کرد و گفت: پایه طراحی سرعت 160 و250 در برق بالا سری یکی است اما در بخش خط و سیگنالینگ موضوع فرق می کند.
وی در مورد برقی سازی قطار تبریز آذر شهر نیز افزود: در رابطه با قطار تبریز آذر شهر ، پروژه ای بدون توجیه اقتصادی انجام شد اما چیزی عاید حمل و نقل ریلی کشور نشد به طوری که نه علمی رسوب کرد و نه کارشناسی از دل این کار بیرون آمد و نکته مهمتر اینکه مدارک فنی کار هم نمایان نمی شود.
این کارشناس ریلی خاطرنشان کرد: اما در بخش سیگنالینگ ریلی، هم کارشناس تریبت شد هم چندین شرکت به وجود آمد و هم تجهیزات تولید شد به گونه ای که 30 سال است وابسته به خارج نیستیم.
لطف بفرمایید چند تا از محصولات علائمی تولید داخل!!! را نام ببرید تا خدمتت عرض کنم از کجا آمده.
محصولات علائمی نیپون سيگنال و زیمنس را ندیده ای برادر؟
که آنها را با شرکت های از پایه جعلی شبه علائمی مثل....و .... ادعای عدم وابستگي فنی علائمی می کنی
حتما منظور شما، شرکت غازهای صورتی ِ وحشی!!! کانادا ست که یواشکی تجهیزات درجه ۴ مشکوک به خرابکاری صنعتی را به شرکت خصولتی مهار...می داد و آنها هم ده برابر قیمت به راه آهن ِ بنده خدا می انداختند
وقتی لامپ های اندیکاتور پانل های کنترل می سوخت
چه کسی در سال ۷۸ مدار دیود نوری را طراحی و در سیستان امتحان کرد که لامپ یک دلاری! وارد نکنید؟ چه بر سرش آمد؟ از هستی،ساقط شد! چون گفته بود ال.ایی.دی دانه ای ۱۰ تا تک تومنی ست با یک مقاومت سری شده جواب می دهد؟
برای اینکه از LED , بجای لامپ یک دلاری استفاده کرده بود از پاساژ ابو الفضل سر لاله زار خرید و آورد و نصب کرد و جواب داد....لامپ های ایندیکاتور نمونه کوچکش است ولی نگذاشتند تا مهار...بتواند بنام خودکفایی کپی کند و تحویل راه آهن بدهد
چرا آدم را مجبور می کنید از طبس تا سیستان را بریزد روی دایره!؟
کارشناس علائم در ده ونک آموزش ریلی تربیت شد و آمد در بدنه ریلی
نه کارشناس، که کاردان
ولی کاردانی که هزار کارشناس تقلبی را میارزید
امروز ۹۰ درصدشان رفته اند
این ده درصد باقیمانده هم دیگر کاردان نیستند که بزک مدارک کارشناس مدیریت صادره از سازمان مدیریت کشوری و دانشگاههای پولی را توی سرشان بزنید!
برادر عزیز جناب آقای علیرضا
مطلب درج شده توسط سایت تین از طرف اینجانب در یک سلسله مباحثی بود که این بخش گزیده شده ودر این سایت معتبر انتشار یافته است هدف توجیه و یا تعریف از شرکت های سیگنالینگ نبود بلکه هدف تشریح روشی هائی بود برای عقد قراردادهای خارجی و نحوه راهبری آنها برای رسوب علم در کشور .
لیکن با توجه توضیحات شما جند جمله ای را فقط برای روشنگری عرض میکنم بنده سیستم های نیپون سیگنال و زیمنس را خوب می شناسم جهت اطلاع شما مدیر پروژه نصب و راه اندازی سیستم های زیمنس در محور بافق بندر عباس بوده ام وافتخار می کنم که با همکارانم وبدون کمک ناظران زیمنس توانستیم سیستم های مذکور را تغییر طراحی دهیم و نصب و راه اندازی کنیم بطوری که پس از اتمام پروژه شرکت زیمنس خودش تعجب کرده بود و دو نفر از پرسنل ما را دعوت به کار در آلمان کرد که البته همکاران محبت داشتند و نرفتند
شرکت های ایرانی درگیر با سیستم های سیگنالینگ آنقدر توانمد هستند که با تولید خود حداقل در راه آهن ما علی رغم تحریم گسترده 30 سال است قرداد خارجی برای تامین سیستم های سیگنالینگ که خیلی هم های تک هستند در کشور نبسته ایم.
در مورد لامپ های LED که فرمودید تعجب می کنم زیرا از همان زمانهائی که اشاره کردید تولید و جایگزینی LED به جای لامپ در دستور کار ما بوده و انجام شد وحداقل سه شرکت در این زمینه فعال شد و حالا هم همه لامپ های شبکه به دلیل عدم تولید لامپ وگران بودن آنها به سیستم LED تغییر یافته اند
در خصوص کارشناس و کاردان که اشاره کردید در پروژه ها ما کارشناسان زیادی تربیت کردیم که برخی در سیستم راه آهن و برخی در بخش خصوصی مشغول به کار هستن واگر نبودند قطعا حالا مشکل داشتیم امیدوارم این رویه ادامه دار باشد همانگونه که عرض کردم کارشناسان ما پیشنهاد کار خارجی هم داشتند
خب البته به دلیل مشکلات ساختاری کشور در حال حاضر خیل عظیمی از این کارشناسان مهاجرت میکنند
افتخار من وهمکاران در آن برهه این بود که حدود 200 ایستگاه تا کنون مجهز به سیستم های سیگنالینگ ایرانی شدند البته بنده دیگر حضور ندارم لیکن همکاران عزیز من ادامه دهنده راه ساخت داخل این سیستم ها هستند
در حال حاضر سه شرکت بصورت بالفعل توانائی ساخت این سیستم ها را دراند واین افتخار بزرگی است.
اما در خصوص قیمت اگر شما فقط یک مورد از خرید های انجام گرفته از شرکت های ایرانی برای سیستم های سیگنالینگ از شرکت های داخلی را نام ببرید که تنها یک درصد از معادل خارجی اش گرانتر بوده باشد چه در زمانی که من مسئولیت داشتم وچه در زمانی که من مسئولیت نداشتم ، لطفا ذکر کنید با مستندات قطعا حاضرم در هر محکمه ای بابتش حاضر شوم
در هر صورت بنده آدم شناخته شده ای هستم وحاضرم حضورا هم خدمت شما و هر دوست عزیزی که در این خصوص شبه دارد توضیح دهم
البته قبول دارم که در طول زمان اشتباهات تاکتیکی هم در مسیر انجام شده که خود منتقد این اشتباهات هستم اما گلیات مسیر درست و به نفع کشور بوده است.
سلام. چرا تعداد زیادی از خطوطی که در سال های اخیر به راه آهن تحویل شده اند فاقد سیگنالینگ هستند؟؟؟؟
جناب آقای قصابیان
علت اینکه خطوط بدون سیگنالینگ تحویل شده اند خلاصه عبارت است از:
1- فشار وزارت خانه برای تحویل گیری فقط خط جهت افتتاح که از سالهای قبل هم بوده و متاسفانه همیشه راه آهن مجبور شده است این کار را انجام دهدبه نظر می رسد از نظر وزارت خانه راه آهن یعنی فقط خط و ایستگاه آنهم بدون تاسیسات
2- نبود بودجه در انتهای پروژه به دلیل هزینه کرد آن در ابتدا و عدم اعلام برآورد درست از پروژه در ابتدای کار توسط شرکت ساخت و توسعه برای اخذ اعتبار از سازمان برنامه
3-ندانستن اهمیت وجود سیگنالینگ نزد مدیران ارشد خصوصا مقام عالی وزارت
4-نبود حساسیت نزد برخی مدیران میانی در حوزه راه آهن و شرکت ساخت و توسعه به این سیستم ها به علت نداشتن دانش کافی
ضمنا در این خصوص به تفصیل بنده در نوشته ای که تحت عنوان "نقدی بر پروژه های ریلی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی" انتشار یافته است توضیح داده ام لینک این مطلب ذیل همین نوشته جدید وجود دارد