بازدید سایت : ۳۸۳۶۵

◄ اوج گیری نااطمینانی در بازار کامیون و تریلی در مهر 1403؛ شرط استقبال از فروش قسطی کامیون

بازار انواع ماشین سنگین در مهرماه امسال با نوساناتی همراه بوده و شاهد رشد قیمت کامیون و تریلی در این بازار هستیم. معامله گران عمیق تر شدن نااطمینانی و افزایش نرخ دلار را علت گرانی خزنده در بازار کامیون می دانند.

اوج گیری نااطمینانی در بازار کامیون و تریلی در مهر 1403؛ شرط استقبال از فروش قسطی کامیون
تین نیوز |

بازار انواع ماشین سنگین در مهرماه امسال با نوساناتی همراه بوده و شاهد رشد قیمت کامیون و تریلی در این بازار هستیم. معامله گران عمیق تر شدن نااطمینانی و افزایش نرخ دلار را علت گرانی خزنده در بازار کامیون می دانند.

وضعیت این روزهای بازار کامیون بی شباهت به اواخر سال قبل نیست؛ قیمت انواع کامیون و کشنده به صورت خزنده در حال افزایش است اما در بازار رونق و شور و شوقی برای خرید و فروش مشاهده نمی شود.

معامله گران حرفه ای بازار کامیون علت افزایش قیمت ها را گسترش نااطمینانی و نوسان نرخ دلار در یک ماه اخیر قلمداد می کنند. نااطمینانی که فعالان بازار را کلافه کرده و افق روشنی برای پایان آن دست کم در کوتاه مدت دیده نمی شود.

فروشندگان ماشین سنگین از قیمت های بالا کوتاه نمی آیند

یکی از فعالان بازار ماشین سنگین درباره شرایط این روزهای بازار کامیون به خبرنگار تین نیوز می گوید: از حدود یک ماه قبل و اگر دقیق تر بگوییم از حدود 20 روز قبل رشد قیمت کامیون و کشنده را شاهد بوده ایم و قیمت انواع کامیون و کشنده صفر کیلومتر 5 تا 7 درصد گران تر شده است. البته معاملات رونق ندارد و خرید و فروش راکد است اما فروشندگان مبلغ بالاتری نسبت به تابستان پیشنهاد می کنند و از قیمت خود کوتاه نمی آیند. به اعتقاد من افزایش قیمت دلار مسبب گرانی های اخیر در بازار کامیون بوده است.

شرط استقبال از فروش قسطی کامیون

یکی دیگر از معامله گران بازار کامیون با اشاره به افزایش فروش شرکت های کامیون ساز در مهرماه می گوید: شرکت های کامیون ساز داخلی تولیدات تابستان خود را به بازار عرضه کرده اند و امیدوارند با توجه به این که بازار تکان خورده و قیمت ها کمی افزایش داشته اند، خریداران از عرضه ها و فروش های آنها استقبال کنند. شرایطی که شرکت های پیشنهاد می کنند تا حدی تغییر کرده و فروش نیمه نقد – نیمه قسطی از سوی شرکت ها در حال اجرا شدن است اما واقعیت این است که پرداخت قسط های سنگین برای بسیاری از متقاضیان امکان پذیر نیست و یک کامیون و تریلی آن قدر درآمد ندارد که قسط های 40 و 50 میلیونی پرداخت کند. اگر شرکت ها خواستار استقبال از فروش قسطی کامیون و تریلی های خود هستند باید مبلغ پیش پرداخت را کاهش دهند و دوره قسط را طولانی تر کنند تا مبلغ قسط برای رانندگان کامیون قابل پرداخت باشد.

نااطمینان ترین شرایط را در بازار تجربه می کنیم

یکی از فعالان بازار ماشین سنگین نیز در پیش بینی آینده بازار کامیون و خصوصا بازار پاییز به خبرنگار تین نیوز می گوید: بازار کامیون در پاییز 1403، نااطمینان ترین بازاری است که در سال های اخیر داشته ایم. هیچکس نمی داند دو روز بعد شرایط چگونه خواهد بود. نرخ دلار در یک ماه اخیر حدود 63 هزار تومان بوده و برداشت کلی در بین فعالان ماشین سنگین این است که اگر درگیری و جنگ بین ایران و رژیم صهیونیستی از این شرایط موجود فراتر رود، دلار جهش خواهد کرد و بازار کامیون را کاملا در هم خواهد ریخت.

خرید و فروش کامیون و تریلی و برنامه ریزی برای کار با ماشین سنگین در این شرایط نااطمینان بسیار دشوار است و هر حرکتی ریسک محسوب می شود؛ امیدواریم دولتمردان این ریسک ها را درک کنند و نااطمینانی در بازار را به اندازه ما حس کنند و برای آرام شدن شرایط و قابل پیش بینی شدن افق پیش رو اقدام موثری انجام دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.