اتصال بندر فاو عراق به ترکیه؛ تردید جدی در ترانزیت ایران به اروپا!
به زودی تاثیر منفی این پروژه بر حوزه ترانزیت ایران مشاهده خواهد شد.
توسعه بندر فاو و اتصال آن به ترکیه و اروپا، اثرات جدی بر حوزه ترانزیتی ایران خواهد داشت. رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، در همین زمینه گفت: به زودی تاثیر منفی این پروژه بر حوزه ترانزیت ایران مشاهده خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، اتصال بندر فاو عراق به ترکیه، پروژه ای است که از چند سال پیش شروع شده است. این پروژه میلیارد دلاری قصد دارد که یکی از بندرهای بزرگ عراق در سواحل جنوبی را به ترکیه از طریق شبکه راه آهن و جاده متصل کند. با تحقق این پروژه، روند ترانزیت کالا به اروپا دیگر از مسیر عراق خواهد گذشت.
با این پروژه، بندر فاو در جنوب عراق که در منطقه ای غنی از منابع نفتی است، به ترکیه و از آن جا به اروپا متصل خواهد شد. بدین ترتیب، این پروژه می تواند عراق را به یک هاب حمل و نقل تبدیل کند. تبدیل عراق به هاب حمل ونقل می تواند جایگزین کانال سوئز شود. چراکه هر مسیر جدیدی که ایجاد می شود، عمدتا رقبای خود را کنار می زند.
همچنین این طرح می تواند به کاهش استفاده ترکیه از مسیر ایران برای حمل کالا به خلیج فارس منجر شود. ترکیه در این پروژه اهداف اقتصادی و سیاسی مختلفی را دنبال می کند. حمل سریع تر کالا، توسعه خطوط انتقال نفت و گاز، جابه جایی مسافر با قطارهای سریع السیر، شراکت با هم پیمانان جدید و افزایش همکاری با اروپا از اهداف ترکیه برای به سرانجام رسیدن این طرح است.
نکته مورد توجه در این زمینه، کاهش نقش ترانزیتی ایران در منطقه است. با توسعه این طرح و ایجاد یک کانال سوئز جدید، نقش ایران به عنوان مسیری برای ترانزیت کالا به خطر خواهد افتاد.
توسعه بندر فاو؛ تردید جدی برای ترانزیت ایران
در مورد چگونگی اثرگذاری این کریدور بر ایران، رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: توسعه بندر فاو و بهره برداری کامل از آن، تردید بسیار جدی برای ترانزیت ایران است. توسعه این طرح می تواند خط اتصال زمینی ایران به ترکیه را تحت الشعاع قرار بدهد و همین مسیر را به صورت دریای و از سمت عراق رونق بدهد.
به گفته او، عراق نسبت به توسعه بندرهای خود، توجه ویژه ای دارد. همچنین آن ها در تلاش هستند که ارتباط خود با اروپا را گسترش دهند. اما متاسفانه ایران از این موضوع غافل است و پیگیری این پروژه قطعا تاثیر کاهشی بر نقش ترانزیتی ایران خواهد داشت.
وی افزود: اگر این خط راه بیفتد، عراق مستقیم با اروپا ارتباط برقرار خواهد کرد و مراودات تجاری خود را توسعه خواهد داد. عراق تحریم نیست و می تواند راه های تجاری خود را به راحتی به اروپا متصل کند و از آن طریق صادرات و واردات را انجام بدهد. اما تحریم بودن ایران در همین زمینه تاثیر منفی داشته است.
ایجاد فصل مشترک ترکیه با عراق و تاثیر منفی بر ایران
رستمی در رابطه با نقش این کریدور در روابط ایران و ترکیه تشریح کرد: در حال حاضر در مرز ترکیه، حمل ونقل و ترانزیت از طریق کامیون ها انجام می شود و ارتباط خوبی شکل گرفته است. اما قطعا برای اتصال به اروپا، ترکیه می تواند فصل مشترکی با عراق ایجاد کند و از آن طریق راه جدیدی برای خود باز کند. این موضوع قطعا تاثیر منفی بر ارتباط ترانزیتی ایران و ترکیه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در موضوعات ترانزیتی و حمل ونقل، وقتی فصل جدیدی باز می شود، خود به خود بر مسیرهای پیشین تاثیر منفی خواهد داشت.این پروژه، به سرعت در حال پیش روی است و به زودی بهره برداری خواهد شد.
او در نهایت بیان کرد: عراق بسیار پیگیر است که توسعه دریایی خود را رونق ببخشد. در این مورد تاکنون هشدارهای زیادی داده شد و ایران می توانست با توجه به ظرفیت های خود، عکس العمل های بهتری انجام دهد و از ظرفیت های خود استفاده کند. متاسفانه ایران از ظرفیت های خود استفاده نکرد و به زودی تاثیرگذاری منفی این پروژه بر ایران، مشاهده خواهد شد.