بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ رانندگان کامیون خود مالک از این تبعیض بنگاه های باربری به کجا پناه ببرند؟

رانندگان کامیون خود مالک دچار تبعیضی هستند که از آن شکایت دارند چرا که ناوگان ملکی شرکت ها که انحصار در دریافت بار خود را می خواهد، در بارهای اعلامی سایر شرکت ها در سالن ها و سامانه های اعلام بار خود را شریک و محق می داند.

تین نیوز |

رانندگان کامیون خود مالک از تبعیضی شکایت دارند که توسط شرکت ها به آنها تحمیل می شود. دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مدتی پیش ناوگان ملکی شرکت های حمل و نقل را از دریافت بار طبق نوبت در سالن های اعلام بار، مستثنی کرد.

به گزارش تین نیوز، اگرچه یکی از رانندگان فعال در بخش حمل و نقل کالا می گوید این موضوع از سال های قبل مطرح و در حال اجرا بوده اما در عین حال تاکید می کند با توجه به افزایش بی رویه ناوگان و کمبود بار، اکنون این امتیاز برای رانندگان نمود پیدا کرده و اذهان رانندگان کامیون را به خود معطوف نموده است.

گزارش مهم امروز را بخوانید:

 

◄ حق توقف رانندگان کامیون 20 سال پایمال شده است

خبر مهم امروز:

نوید خیرمند می افزاید با توجه به درخواست رانندگان کامیون برای انعکاس مشکلات این کار، مشکلات طرح شده در پیوست را به دفتر حمل و نقل کالا و مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اطلاع رسانی کرده است.

این مطلب که در شبکه های اجتماعی منتشر شده به شرح زیر است:

۱. با توجه به اینکه بخش اعظم ناوگان حمل و نقل جاده ای در اختیار رانندگان خود مالک است، ایجاد انحصار و تبعیض تحت هر عنوان حتی در چهارچوب مصوبات داخلی سازمان مذموم و برخلاف نظام توزیع عادلانه بار است!!

۲. هرگونه انحصار در توزیع بار گرچه موجب افزایش بهره وری ناوگان شرکت برخوردار از این رانت می شود، اما به همان اندازه موجب کاهش بار و به تبع آن، کاهش بهره وری برای ناوگان محروم از این موهبت شده و در نتیجه افزایش تردد یکسر خالی و هدر رفت سوخت را به دنبال خواهد داشت.

۳. زمانی که کرایه دریافتی شرکت، برای ناوگان ملکی خود، هیچ تفاوتی با کرایه ناوگان خود مالک ندارد و شرکت برای ناوگان ملکی خود هم از صاحب کالا کمیسیون دریافت می کند ( منظور اینکه نه مزیتی برای صاحب کالاست و نه منفعتی برای مصرف کننده نهایی دارد) مستثنی کردن این ناوگان از نظام توزیع عادلانه و ایجاد تبعیض و انحصار برای آن هیچ گونه توجیه اقتصادی، عقلانی و منطقی ندارد !!

با توجه به موارد فوق تفاوت شرکت دارنده ۱۰ دستگاه و بالاتر که عموما نیز با حمایت های دولتی همراه بوده است با یک راننده خودمالک که بدون هیچ گونه حمایت با سرمایه شخصی مشغول به خدمات رسانی به جامعه است، صرفا سرمایه بیشتر است؛ حمایت از سرمایه دار در آنجایی که با رانت و تبعیض و ظلم به دیگران همراه باشد، هیچ سنخیتی با قواعد و قوانین آمره (قانون اساسی) و همچنین اهداف آرمان های نظام جمهوری اسلامی ندارد !!

۴. با توجه به موارد بند ۳ برخی رانندگان خود مالک، ترغیب به انتقال مالکیت صوری به نام شرکت های بهره مند از رانت مذکور بدون در نظر گرفتن عواقب ناخوشایند احتمالی آن ( کلاهبرداری) می شوند و برای کاهش ریسک خود نیز به دریافت وکالت نامه محضری و قولنامه اکتفا می کنند، کما اینکه هم اکنون نیز بسیاری از شرکت های به ظاهر بزرگ مقیاس در حال فروش اقساطی ناوگان به رانندگان ساده لوحی هستند که به عشق مالک ناوگان شدن، تا حداقل ۵ سال دیگر هیچ گونه سند مالکیتی در اختیار ندارند !!

از طرفی شرکت های حمل و نقل نیز که داشتن ناوگان ملکی می تواند موجب ارتقای آنها از شرکت عادی به بزرگ مقیاس شود (همچنین با عنایت به اینکه کمیسیون ۸ تا ۱۰ درصدی هم برای ناوگان ملکی همچون خود مالکی پابرجاست) نهایت استفاده را از این جهالت برده و از آن استقبال می کنند !!

۵. پاسخ چهار مورد قبلی احتمالا این است که تخصیص بار به ناوگان ملکی شرکتی که خود با صاحب کالا قرارداد حمل منعقد نموده، امری بدیهی است. ولی نکته آنجاست که ناوگان ملکی شرکت که انحصار در دریافت بار خود را می خواهد، در بارهای اعلامی سایر شرکت ها در سالن ها و سامانه های اعلام بار خود را شریک و محق می داند !! ( به عبارتی می گوید بار خودم مال خودم ولی در تقسیم بار سایر شرکت ها، طبق نوبت با هم شریک هستیم) این نکته دقیقا همانند بومی گرایی رانندگان در برخی شهرستان هاست، آنها نیز دیدگاه مشابهی دارند و بارهای موجود در شهر خود را مطلقا برای خود می خواهند ولی در بارهای سایر شهرستان ها خود را شریک و محق می دانند.

سوال این است سازمان راهداری که ظاهرا به دنبال توزیع عادلانه بار است چگونه به چنین تبعیضی برای ناوگان ملکی شرکت ها چراغ سبز نشان داده است ؟؟!!

۶. در ماده ۱۱ ضوابط نحوه تاسیس و بهره برداری از شرکت های حمل و نقل کالای «خود اتکایی» آمده است: ... صدور بارنامه توسط دیگر شرکت های حمل و نقل برای ناوگان یاد شده (ملکی) ممنوع است.

در تبصره ۱ همان ماده نیز اینطور آمده است: ... مجاز به فعالیت در شهری که سالن اعلام بار فعال بوده و نیز دریافت بار از سالن اعلام بار نمی باشند !!

در تبصره ۳ همان ماده نیز آمده است: انعقاد قرارداد با صاحبان کالا صرفا با توان عملکردی ناوگان ملکی شرکت امکان پذیر است ( یعنی نمی توانند از ظرفیت سایر ناوگان عمومی بهره ببرند) و در صورت تخلف در کمیسیون ماده ۱۲ رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

با گذاشتن این شرایط عملا تاسیس شرکت های خود اتکایی مقرون به صرفه نبوده و چنانکه انتظار می رفت استقبالی از آن نشد. این در حالی است که برای شرکت های حمل و نقل چنین محدودیتی لحاظ نشده و همانطور که در بند ۵ گفته شد ناوگان ملکی شرکت برای حمل بارهای خود انحصار دارد ولی برای فعالیت در سایر شهرها و سالن های اعلام بار هیچ محدودیتی ندارد؛ این استانداردهای دوگانه شائبه ذینفع بودن تصمیم سازان را پررنگ تر می کند !!

 با عنایت به موارد یاد شده و با توجه به شرایط حاکم بر حمل و نقل کشور به نظر می رسد تجدید نظر اساسی برای تغییر در روند فعلی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است !!

 افزایش ناوگان بدون اسقاط، توسعه حمل و نقل ریلی، بومی گرایی، انحصار طلبی و ایجاد رانت برای ناوگان ملکی شرکت ها و تبعا کاهش بار، ارتباط مستقیم با معیشت راننده و کامیوندار دارد؛ تصمیمات خلق الساعه بدون در نظر گرفتن شرایط حاکم بر حمل و نقل کشور که موجب اضرار به اکثریت فعالان این حوزه می شود، می تواند تبعات مخربی به همراه داشته باشد !!

در بحبوحه تصمیم گیری برای حذف اسقاط، به کرات هشدارهای لازم در خصوص تبعات بعدی این تصمیم داده شد و اکنون همان موارد دامن گیر صنف شده است.

 متاسفانه سازمان راهداری سهوا و یا تحت جو حاکم در آن زمان به حذف اسقاط رضایت داد؛ امروز نیز با اشراف به تبعات قطعی موضوع اشاره شده حسب وظیفه، اخلاقا توصیه به حذف انحصار تحت هر عنوان و گسترش سالن، سامانه های اعلام و توزیع عادلانه بار می کنم و هشدار می دهم همانگونه که دیروز ظاهراً در یکی از شهرستان های استان کرمان برخوردهای قهری با یکی از شرکت های انحصار طلب صورت گرفته است، قطعاً با دیگر شرکت های انحصار طلب در سرتاسر کشور نیز صورت خواهد گرفت !!

چه نیکوست گره ای که با دست باز می شود به دندان نسپاریم.

نامه بارگیری بدون نوبت

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیم تقی زاده پاسخ

    باعرض درود خدمت همکاران محترم بنده راننده کامیون وخودمالک میباشم لازم دانستم که بعرض مسئولین محترم سازمان حمل ونقل برسانم که ۲۶آذریادآورهمین عزیزان خودمالک بودن وهمین رانندگان در۸سال دفاع ازمیهن عزیزمان همگام بانیروهای مسلح درجبهه های کشورمان پشتیبانی کردن وحال باتوجه به دارابودن شرکتیهاچون توان خریدصدهادستگاه کامیون وبدون هیچ توضیحی پاپیش گذاشته وحق خودمالکان روضایع ووزارت راه نیزحمایتشون کند وازطرفی دیگربه این روش بومی گری اطلاق می‌شود

  • ناشناس پاسخ

    چرا کاری نمیکنید که فقط مبلغ کمیسیون داخل بارنامه نوشته میشه باربری دریافت کنه مثلا مثل کارت شارژ یا اعتباری که هر بارنامه چاپ میشه مبلغ کمیسیون که نوشته میشه الکترونیک از حساب راننده کم بشه اینجوری دیگه باربری کمیسیون اضافی نمیتونه بگیره دقیقا مثل عوارض جاده ای الکترونیک فقط مبلغ نوشته شده در بارنامه کسر بشه ..البته باید سازمانی باشه مدیریت کنه که باربری مثل دکترها بیمارستان‌ها شماره کارت دیگه نده بگه فلان مبلغ بریز تا بار بدم بهت..

  • ناشناس پاسخ

    حمل ونقل جاده ای یا کامیون داری دیگه گندش دراومده با این دلال بازی ها والا من ۱۶ساله راننده هستم حالم دیگه بهم میخوره از کامیون داری و دلال بازی بندرها باربری ها واقعا هرکس پول بده کامیون بخره اشتباه میکنه بیچاره میشه سکته میکنه از این همه حق خوری ظلم ستم دزدی که سرش درمیارن بخدا از راننده مظلوم تر نیست والا نخرید به پیغمبر نخرید اصطاک بالاست هزینه ها بالاست بار کم شده اینطور که ماشین داره وارد میکنه هم درست میکنه داخلی کمتر از ۱سال دیگه فاتحه حمل نقل خونده میشه مثل سواری اینقدر ریخته داخل جاده همجا شده ترافیک آلودگی اعصاب خردی بیشترشونم لگن هستن یکی چون نداره درست کنه یا روغن سوزی داره دود میکنه یا لاستیک نداره یا جلوبندی یا ظاهر مناسب یا بیمه یا معاینه نداره وضعیت خیلی بدتر از اونی که فکرشو کنیم بدتر شده حمل نقل که دیگه نگو لاستیک ۲۲نیم چینی اشغال شده ۳۰میلیون اونم فقط نقد نقد میفروشن هیشکی کم نظارت نمیکنه همش شعار الکی میدن عمل نمیکنن قطعات بی کیفیت جنس اشغال تازه اون هر لوازم فروش یک قیمت میده ای هوارررررر اونهایی که تو این شغل هستن چندساله مشغول هستن ناچار هستن میسوزن میسازن اما اونی که شغلش این نبوده تورو خدا نخرید خودتونو بیچاره نکنید والا همش دروغه میگن ماهی فلان قدر کار می‌کنیم والا نمیصرفه

  • ناشناس پاسخ

    حمل نقل تا چندماه دیگه کلا فلج میشه ..اول.. لطف دلال ها و باربریهایی که حق نا حق میکنن بعضیاشون.دوم.. با این همه ماشین وارداتی و تولید داخل بار نیست ..سوم ..لاستیک ۲۲نیم چینی اشغال شده ۳۰میلیون کار نمیکنه فقط نقد نقد میفروشن لوازم بدردنخور اونم هر لوازم فروشی یک قیمت میگه قیافت خوش تیپ باشه چندمیلیون گرونتر قیافت درمونده فلک زده باشد کمی از قبلی ارزونتر خلاصه اینجوریه من خودم ۱۶ساله راننده هستم مجبورم ادامه بدم خدا بداد اونایی برسه که لیزینگی یا بنگاهی ماشین قسطی می‌خرن اولا این ماشینهای چینی کار نمیکنه صفر بخری هفته دیگه بزاری نمایشگاه هیشکی نگاهش نمیکنه ..دوم..ماشین وارداتی اینقدر برق باد الکترونیک پیچیده داره که هرچیش خراب بشه زندگیتم بدی درست نمیشه از برف پاک کن گرفته تا چراغ خطر همش میلیونی باید سرکیسه شل کنی ..سوم..هیشکی سر درنمیاره درست کنه هی هر روز یک قطعه خراب میشه همونجوری کار میکنی ۳ماه دیگه کلک خودت با ماشین کنده میشه قبل اینا خوبه خوشگله وارداتی هست تا چندوقت درگیر پوز دادن و خان بودن داخل مغز خودت هستی ۴تا سرویس بره یا چندتا بارندگی پستت بخوره سنسور بازی شروع بشه اونموقع معلوم میشه چیکردی درجا زندگیت از هم میپاچه اون دلالی که ازش خریده با سانتافه با خانومش رفته کوه نسکافه داغ میخوره برف زمستانی تماشا میکنه حال میکنه همش مسافرت هست اینم که ماشینش کم کم ترتیبش داده میشه ورشکست میشه یک دست و یک پاشم کج میشه از برف و بارون و تابستون و زمستون و عید وتعطیلی هم آلیاژ پیدا میکنه

  • ایمان پاسخ

    پایانه کفی بندرعباس که دیگه نصف بار رو میده ماشین های بومی و جالبتر اینجاست چند روز هم میان اعلام بار و چون باطل نمیشن اگر بار دلخواه گیرشون اومد میزنن اگر نیومد باز اعلام بار روز بعد

  • ناشناس پاسخ

    اگر بومی گری پایانه کفی بندرعباس لغو‌میشد خیلی لطف بزرگی میشد

  • ناشناس پاسخ

    با عرض سلام خدمت همکاران محترم اینجانب راننده کامیون وخود مالک هستم و از
    مسئولین محترم سازمان حمل ونقل چند سئوال داشتم وآن اینکه مگر قرار نبود که ناوگان نو سازی بشه وکامیونهای فرسوده اسقاط بشوند و در مصرف سوخت صرفه جویی بشه وکامیونهای وارداتی جایگزین کامیونهای فرسوده بشه پس چی شد که بدونه اسقاط پلاک شدند والان هم ما وهم اون راننده ای که کامیون وارداتی خریده دچار مشگل بی باری و انتظار نوبت بار را داشته باشیم یک سرویس باربندربه شهرستان برای ما ۱۵ روز طول کشیده ایا کسی جواب گو هست هنوز هم سیر کامیونها ی چینی سرازیر هست اصلا با این وضعیت به کجا قراره برسیم بیشتر باربری ها هم وقتی میبینند کامیون زیاد هست وبار کم حق رانندگان زحمت کش را پایمال میکنندو کمسیونهای غیر قانونی وبیشتر از حق خودشان از رانندگان دریافت میکنند با این مخارج بالا واین وضعیت کمر ما کامیون داران خم شده است با تشکر

  • محمد باقر پاسخ

    سلام من یک راننده پایه یک هستم با سختی یه کامیونت کاویان کاپیتان هشت تن دست دوم خریدم چقر خرجش کردم تا سرحال و جاده رو شده حالا هم هر باری از باربری‌ها میگیری باید اول نصف کرایه رو نقد بدی به
    خودشون و انعام شاگرد باربری هم که ماشین میگیره جدا بدهی و موقع بار زدن انعام کارگر هم جدا بدی موقع خالی کردن هم انعام بدی، تو راه هم هرجاپلیس ببینه بار توماشین هست جلوتو میگیره و بهت گیر میده و پول ازت میگیره ،خلاصه همش باید به همه پول بدی هیچی تهش نمی‌مونه آخرشم گشنه و خسته میری خونه

  • محمد باقر پاسخ

    به خاور از اصفهان تا شیراز دوتمن کرایه میدن آیا دوتمن برای سواری میصرفه اونم هر باری که بزنی ارزشش کمتر از پانصد میلیون نیس حداقل دوشبانه وز هم گرفتاری تا بار بزنی و برسی مقصد و خالی کنی