بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

◄ چرا رانندگی ناوگان عمومی جاده ای شغل سخت و زیان آور شناخته نشد؟/ مانع بزرگ چیست؟

با تغییر دولت و وزیر راه و شهرسازی رانندگان عمومی جاده ای خواستار توجه به مطالبات صنفی خود از جمله سخت و زیان آور شناخته شدن شغل رانندگی عمومی جاده ای شده اند.

چرا رانندگی ناوگان عمومی جاده ای شغل سخت و زیان آور شناخته نشد؟/ مانع بزرگ چیست؟
تین نیوز |

با تغییر دولت و وزیر راه و شهرسازی رانندگان عمومی جاده ای خواستار توجه به مطالبات صنفی خود از جمله سخت و زیان آور شناخته شدن شغل رانندگی عمومی جاده ای شده اند.

به گزارش تین نیوز، این خواسته در حالی از سوی رانندگان ناوگان عمومی جاده ای شامل رانندگان اتوبوس، رانندگان کامیون و رانندگان سواری کرایه در شبکه های اجتماعی به طور مداوم مطرح می شود که یک فعال صنفی بخش حمل و نقل مسافری بین شهری،  تصویب سخت و زیان آور بودن شغل رانندگی ناوگان عمومی جاده ای را نیازمند تصویب قانون مرتبط  دانست.

مختار داوودی با تاکید بر این که خانم وزیر به تنهایی قادر به این کار نیست، گفت: قبلا موافقت دولت و سازمان تامین اجتماعی را گرفته بودیم اما متاسفانه چند مشکل پیش رو بود.

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافر کشور افزود: یکی از مشکلات این بود که  رانندگان فاقد کارفرما بودند و طبق قانون تامین اجتماعی ۴درصد سختی کار باید توسط کارفرما پرداخت شود،آن مشکل حل شد و کمیسیون اجتماعی مجلس وقت تصویب کرد، یعنی موافقت دولت و تامین اجتماعی گرفته شده،ولی متاسفانه به صحن علنی نرفت، چون یک مانع بزرگ سر راه این کار بود.

مختار داودی افزود: مانع بزرگ  وجود ماده ۷۵ قانون کار برگرفته از قانون اساسی بود و از پیش معلوم بود حقوقدانان شورای نگهبان به خاطر مغایرت با قانون سختی کار رانندگان را رد می کنند.

این فعال صنفی افزود: ماده ۷۵ قانون کار سخت و زیان آور را برای بانوان ممنوع کرده،در حال حاضر ۳۰۰۰راننده بانو در بخش کالا و مسافر داریم ،اکثر این بانوان کسانی بودند که در استخدام سازمان اتوبوسرانی شهرداری بودند و به خاطر سخت و زیان آور اخراج شدند.

وی ادامه داد: حال ما دو راه بیشتر نداریم یا ابطال کارت هوشمند بانوان که این کار درست نیست خیلی از این بانوان سرپرست خانوار هستند و راه دیگر استثنا قائل شدن حقوقدانان شورای نگهبان مثل پرستاران بالینی خانم و یا خبرنگاران خانم در مناطق جنگی که استثنا قائل شده اند.

وی گفت: خانم وزیر اینجا نمی تواند کاری انجام دهد، چون قانون نیاز به تایید شورای نگهبان دارد.

داودی تاکید کرد: درمورد حق پرداخت کارفرما، باید مثل سال‌ های گذشته دهه ۷۲ تا ۸۰ از سند حمل ۴درصد به حساب تامین اجتماعی واریز شود، چون برای رانندگان واقعا این ۴ درصد مبلغ زیادی می شود و راننده واقعی توان پرداخت این مبلغ را ندارد و مزایای سخت و زیان آور شناخته شدن شغل رانندگی به  راننده صوری می رسد که شغلش کار دیگری است (طلا فروش ،نمایشگاه دار ،قصاب ) و در عمرش دستش به فرمان نخورده و آخر هفته در باغ و استخر سفرهای خارجی سپری می کند.

وی افزود: در مقابل رانندگان هم در گرمای ۵۰ درجه بنادر جنوبی و برف و بوران کوهستان  از مزایای سخت وزیان آور محروم می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.