◄ وضعیت کلی بخش ریلی مسافری قابل قبول نیست
در دهه های اخیر بخش ریلی نتوانسته حتی از ظرفیت های قانونی خود در جهت توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کند. ضمن اینکه توان مدیریتی حمل و نقل ریلی کشور متناسب با انتظارات جامعه نیست.
گردهمایی ایده های نوین حمل ونقل ریلی مسافری، صبح امروز در محل راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این گردهمایی دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی به عنوان اولین سخنران به ارائه دیدگاه ها و نقدهای خود در بخش مسافری ریلی پرداخت و ایران را جزو کشورهای پیشرو در بکارگیری حمل ونقل ریلی در ادوار مختلف تاریخی دانست.
به گزارش تین نیوز، مجید بابایی در ادامه با انتقاد از اینکه در دهه های اخیر بخش ریلی نتوانسته حتی از ظرفیت های قانونی خود در جهت توسعه حمل ونقل ریلی استفاده کند، افزود: توان مدیریتی حمل ونقل ریلی کشور متناسب انتظارات جامعه نیست. درصورتی که طبق تجربه جهانیِ این صنعت، از دهه 50 میلادی دولت های پیشرو و صاحب فناوری دریافتند آینده حمل ونقل به شدت به توسعه زیرساخت های ریلی وابسته است که ایمنی بالا، مصرف بهینه انرژی، حمل انبوه و تأثیر مستقیم در کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات از جمله مواردی است که انگیزه دولت ها را همواره برای توسعه حمل ونقل ریلی افزایش داده است.
دبیر انجمن صنفی ریلی ضمن بیان این که توسعه حمل ونقل ریلی بدون توجه به عامل سرعت محرک مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی کشورها نمی تواند باشد، اضافه کرد: دولت ها نقش انکارناپذیری را در توسعه پایدار بر عهده دارند و با بهره گیری از ابزارهای قدرتمندی که در اختیار دارند می توانند مسیر توسعه را به خوبی ترسیم کنند، در این مسیر باید بسط نوآوری و کارآفرینی، افزایش فضای رقابتی، تسهیل حضور بخش خصوصی در دستور کار باشد.
بابایی افزود: اعمال هر سیاستی که مصرف کننده را در مصرف بی رویه منابع محدود کشور تشویق کند، نمی تواند اهداف توسعه پایدار را محقق کند و توسعه حمل ونقل ریلی جزو سیاست های مهم و حیاتی کشور است؛ ازاین رو سیاست گذاران کلان باید در این راستا حرکت کنند.
دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی در پاسخ به این پرسش که چرا سیاست گذاری های صورت گرفته نتوانسته بخش ریلی را در حق اهداف کمک کند، اظهار کرد: توان و ساختار مدیریتی حمل ونقل ریلی کشور متناسب با انتظارات جامعه نیست.
بابایی از وضعیت رکودوار سهم بخش مسافری ریلی از مجموع حمل ونقل کشور در 12 سالی که از خصوصی سازی سپری شده گفت و ادامه داد: این وضعیت نه تنها بهتر نشده که در مقاطعی هم روند نزولی داشته است. ضمن اینکه سهم بنگاه های شبه دولتی در جابه جایی مسافر به مراتب بیشتر از ینگاه های خصوصی است.
مجید بابایی در پایان گفت: عمر ناوگان ریلی بالا است و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در تأمین ناوگان ریلی قابل توجه نیست. همینطور پایین بودن سرعت در بخش ریلی عاملی بازدارنده و ضدرقابتی به ویژه در بخش مسافری ریلی است.