بدهی حمل و نقل ریلی، به دلیل تصدی گری راه آهن است
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی درباره بدهی های حمل ونقل ریلی گفت که این بدهی ها به دلیل تصدی گری راه آهن است و اگر رویکرد مدیرعامل راه آهن و وزیر راه این باشد که این تصدی گری را حفظ کنند، این بدهی برای آیندگان هم انباشته خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی درباره بدهی های حمل و نقل ریلی گفت که این بدهی ها به دلیل تصدی گری راه آهن است و اگر رویکرد مدیرعامل راه آهن و وزیر راه این باشد که این تصدی گری را حفظ کنند، این بدهی برای آیندگان هم انباشته خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سبحان نظری درباره نقش بودجه عمومی کشور در خرج های حمل و نقل ریلی بیان کرد: بخش راه آهن دولتی تصدی گر است و تصدی زیادی در حوزه حمل و نقل ریلی دارد و هنوز 70درصد لکوموتیو باری کشور و تمامی لکوموتیوهای مسافری و مانوری در اختیار راه آهن است که بهره وری اندکی هم دارد؛ در این شرایط، بودجه عمومی تحمل خرج های حمل و نقل ریلی را ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به بهره وری پایین در شیوه دولتی، طبق مقرات و قوانین از حدود ۱۵ سال قبل، راه آهن موظف بوده مالکیت تمام ناوگان ریلی را اعم از واگن و لکوموتیو باری و مسافری، به بخش خصوصی منتقل کند؛ اما این کار را نکرده و در این مدت با شیوه دولتی مدیریت شده است.
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی خاطرنشان کرد: اگر همین لکوموتیوها برای بخش خصوصی باشد، قطعا بهره وری بیشتری داشته و سودده می شود، در آن صورت به بودجه عمومی اتکا ندارد و با بودجه خصوصی مدیریت می شود. الان در دولت بودجه ای برای تعمیر این لکوموتیوها در حوزه مسافری و حمل و نقل ریلی وجود ندارد. تنها چاره ممکن این است که اینها به بخش خصوصی واگذار شود.
نظری با بیان اینکه بخش خصوصی علاقه مند است که حمل و نقل ریلی را در اختیار بگیرد، افزود: زودبازده ترین کاری که راه آهن می تواند کند این است که لکوموتیوهای زمین گیر را تعمیر کند، در کشورهای دیگر هم اینطور نیست که لکوموتیو و واگن را در ۲۰ سالگی دور بیندازند، بلکه تا جای ممکن از این دستگاه ها استفاده می کنند. در اروپا هم واگن ها و لکوموتیوهای ۴۰ ساله بازسازی می شود و و مجددا از آنها استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه صنایع فولادی با گلوگاهی مواجهند که مشتاقند در حوزه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کنند؛ گفت: راه آهن می تواند به زودبازده ترین روش ممکن با کمک همین صنایع فولاد، واگن ها و لکوموتیو ها را تعمیر کند. راه آهن می تواند به مدیریت حمل و نقل بپردازد و نه تصدی گری؛ بودجه اش را هم بخش خصوصی دارد می تواند تزیق کند.
دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی درباره بدهی هایی که حمل و نقل ریلی دارد، توضیح داد: تحلیل ما در بخش خصوصی این است که بدهی هایی که از دولت قبل مانده به دلیل تصدی گری راه آهن است؛ اگر رویکرد مدیرعامل راه آهن و وزیر راه این باشد که این تصدی گری را حفظ کنند و بدتر اینکه آن را افزایش دهند، این بدهی برای آیندگان هم انباشته خواهد شد.
احسنت بر دكتر نظري و مطالب ارزنده ايشان