بازدید سایت : ۸۹۰۷۵

سرعت تخریب حمل و نقل از اصلاح آن بیشتر است!

ابرپروژه ها حاصل تصمیم گیری های مافیایی است

سرعت تخریب حمل و نقل از اصلاح آن بیشتر است!
تین نیوز

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه ابرپروژه ها حاصل تصمیم گیری های مافیایی است، تصریح کرد که با این ساختار فعلی، حمل و نقل به یک مجمع الجزایر فراموش شده تبدیل شده است که سرعت تخریب آن بیشتر از اصلاحش است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، سبحان نظری، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، در نشست «راه نشان» با موضوع «اولویت حمل و نقل شهری و منطقه ای دولت چهاردهم»، کلان پروژه ها را حاصل تصمیم سازی تیم های مافیایی دانست و با عنوان اینکه آغاز ابرپروژه ها بر اساس تصمیم سازی عالمانه و بر اساس داده های علمی نیست، تاکید کرد که ناگهان کسی فرا می رسد و می گوید که زمین را سوراخ می کنیم اما همین تصمیم گیری هزینه بسیار بالایی دارد.

نظری با اشاره به پروژه برون شهری قطار سریع السیر، اظهار کرد: «برای مثال طرح قطار سریع السیر از مبدأ به مقصدی مطرح است و برآورد قیمت اولیه پروژه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. کسانی که با اقتصاد کشور آشنا باشند می دانند که چه مبلغ کلانی است.»

وی با اشاره به اینکه ابرپروژه ها با وضعیت فعلی کشور تناسبی ندارد، افزود: «برای مثال قطار سریع السیر در چین و اروپای غربی توسعه یافت که چگالی جمعیت زیاد است و کاربر مناسب آن وجود دارد و در کل کشورهایی بودند که درآمد ملی متناسبی با افتتاح این پروژه ها داشتند؛ این پروژه در بقیه دنیا اجرا نشده و اگر اجرا هم شده به عنوان یک برند ملی معرفی می شود.»

مسائل کوچک به بحران تبدیل شده است

رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اظهار کرد: «نظام حمل و نقل ایران در مقیاس شهری، منطقه ای و کشوری، وارد یک دوره مواجهه با بحران های بزرگ شده است.»

نظری تاکید کرد که آنقدر مسائل کوچک را حل نکردیم که دیگر حل مسائل صرفاً راهکار اقتصادی ندارد و تبعات اجتماعی، سیاسی و امنیتی خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه قیمت سوخت یکی از بحران هاست، تصریح کرد: «راهکارهایی که اجرا می کنیم شاید نسبت به یک دهه گذشته اولویت بندی متفاوتی داشته باشد.»

او با عنوان اینکه بحران ها و تهدیدات بزرگ شده اند اما از طرفی فرصت ها وجود دارند، خاطرنشان کرد که باید با ابتکارات بزرگ با این مسائل برخورد کرد و فراتر از چهارچوب ها فکر کرد.

ضرورت اصلاح ساختارها

این کارشناس در ادامه با اشاره به اینکه در حل مسائل باید دنبال راه های مناسب رفت و از شوآف پرهیز کرد، گفت: «به لحاظ ایجابی طبیعتاً باید سراغ اصلاح ساختار و برخی سیاست های کلان برویم.»

نظری به تلاش برای تاسیس وزارت حمل و نقل اشاره کرد و گفت: «اخیراً تلاشی شد که وزارت حمل و نقل، از تلفیق بخش های مربوطه در وزارت راه و کشور تشکیل شود که به شکست منتهی شد اما چنین کاری ضرورت دارد؛ زیرا حمل و نقل در وزارتخانه کاملاً سیاسی کشور گم شده است. حتی می توان گفت که حمل و نقل به یک مجمع الجزایر فراموش شده تبدیل شده است که در این ساختار فعلی، سرعت تخریب آن بیشتر از سرعت اصلاح آن است.»

لزوم آزادسازی دسترسی به اطلاعات

این مقام صنفی دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی از مسائل مهم و فراموش شده دانست که باید از دولت چهاردهم مطالبه شود.

نظری با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تصمیم سازی فعلاً تعطیل است، درباره تاثیر آزادسازی دسترسی به اطلاعات بیان کرد: «این کار بر تصمیم گیری ها موثر است زیرا کارشناسان با یک مخزن خوب از داده ها، یک مدیر خطاکار را افشا می کنند که تا 10 سال کسی جرأت نکند به چنین کسی مدیریت پستی را بسپارند.»

او با تاکید بر اینکه می توان این آزادسازی را یک مطالبه ملی کرد، خاطرنشان کرد: «باید چند اندیشکده وجود داشته باشد که اگر ابرپروژه ای به صورت اشتباه بخواهد تصویب و اجرا شود آنها به سرعت با ادله منطقی از تصویب آن جلوگیری کنند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.