بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ آخرین بهار تلخ / گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳

گروه مطالعات سیاست گذاری و پایش فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گزارشی از عملکرد حمل و نقل ریلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ منتشر کرد.

آخرین بهار تلخ / گزارش عملکرد حمل و نقل ریلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳
تین نیوز |

گروه مطالعات سیاست گذاری و پایش فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گزارشی از عملکرد حمل و نقل ریلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، این گزارش شاخص های مهم صنعت حمل و نقل ریلی را در بازه سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با مدت مشابه سه سال گذشته و همچنین ۳ فصل پیش از آن مقایسه می کند. 

بخش هایی از این گزارش : ( فایل کامل گزارش 

- شاخص بهره وری ماهیانه واگن های باری و سرعت بازرگانینشان دهنده چابکی سیستم حمل و نقل است و این شاخص ها از آن جا که مقدار بهره برداری از واگن باری را نشان می دهد برای سرمایه گذاران بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است. متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری در 3 ماهه اول سال 1403 (73 هزار تُن کیلومتر به ازای هر واگن باری)  افت 11.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1402 داشته است و در همین مدت سرعت بازرگانی واگن های باری با افت 5.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1402 به عدد 3.04 کیلومتر بر ساعت رسیده است. تأسف برانگیز است که دو شاخص مذکور در فصل بهار 1403 کمترین مقدار را در میان سه ماهه اول چهار سال اخیر دارد.

-متوسط بهره وری ماهیانه واگن های مسافری در سه ماهه اول سال 1399 به دلیل محدودیت های ایجاد شده ناشی از همه گیری ویروس کرونا به شدت کاهش یافت و به حدود 90 هزار نفرکیلومتر به ازای هر واگن مسافری رسید. به تدریج و با رفع محدودیت های فوق الذکر، این شاخص در مدت مشابه سال های 1400 تا 1402 بهبود پیدا کرد اما در سه ماهه اول سال 1403 این شاخص با رسیدن به عدد 723 هزار نفرکیلومتر به ازای هر واگن مسافری، کاهش 7.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1402 داشته است. در سه ماهه نخست 1403 شاخص مذکور نسبت به زمستان 1402 حدود 2.7 درصد افزایش یافته است.

-از نظر متخصصان ریلی، مهم ترین دلیل افت شدید عملکرد حمل و نقل ریلی در سال های اخیر، کاهش آماده به کاری لکوموتیوها بوده است به طوری که درصد آماده به کاری لکوموتیوها در سه ماهه نخست سال 1403، به کمترین مقدار خود (51 درصد) در میان سال های اخیر رسیده است لذا ادعاهای مکرر چند ماه گذشته مدیران ارشد راه آهن مبنی بر رشد آماده به کاری ناوگان لکوموتیو مانند بسیاری دیگر از ادعاهای ایشان در ایام پایانی خدمت خود در راه آهنصحیح نبود و به نظر می رسد این آمارسازی های خلاف واقع و مغایر با نظرات کارشناسان، صرفاً با هدف نمایش یک کارنامه مثبت در حال انجام بود. قطعاً بر خلاف تبلیغات پُرهزینه و خبرسازی های آقای میعاد صالحی، مدیریت قبلی راه آهن، و مصاحبه پر خطای برخی منصوبان ایشان، که خود را از دایره مقصران این سقوط بی سابقه خارج می دانستند، اولین مقصر پیدایش این وضع ناگوار، انتصاب سیاسی ایشان در ابتدای دولت سیزدهم بود و بدیهی است که سهم اصلی تقصیر را در این زمینه نمی توان به گردن کسانی خارج از راه آهن انداخت! از دلایل افول عملکرد بخش نیروی کشش و بغرنج شدن وضعیت این بخش می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- ناتوانی شرکت راه آهن ج.ا.ا در نگهداری و تعمیر لکوموتیوهای دولتی تحت مالکیت خود به دلیل مشکلات مالی، که در صورت دست برداشتن دولت از مالکیت این ناوگان و واگذاری آن ها به بخش خصوصی (طبق قانون)، شاهد انباشتن این تعداد خرابی نبودیم؛

- رسوب مطالبات شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو نزد راه آهن و کمبود نقدینگی این شرکت ها برای تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای خصوصی، که این نیز ناشی از بر هم خوردن توازن دخل و خرج راه آهن با تصدی گری غیرضروری و مدیریت کم کیفیت دولتی است؛

- پافشاری غلط مسئولین شرکت راه آهن بر حفظ و حتی افزایش تصدی گری این شرکت در بهره برداری از دارایی های ریلی کشور بر خلاف قوانین و اسناد بالادستی

 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • امیرعلی

    کاملا برعکس!
    کاری این جایگاه خودخوانده انجمن صنفی که سرخود به ارائه آمار می پردازد، ندارم
    اما مشخصا جناب ذاکری و نحوه مدیریتش بار کجی است که اصلا به منزل نمی سد.
    یکهفته نشده که راه اهن را از صالحی تحویل گرفته، سانحه داده با کشته، تازه برخی (تلاشهای مذبوحانه و حقیرانه آن کانال مفلوک تلگرامی) طلبکار هم هستند و تلاش میکنند هیچ اسمی از ذاکری برده نشود!!!

    متاسفانه کاملا مطمئنم با رویکرد مدیریتی تیم جدید و کیسه های متعددی که حامیان پیدا و پنهان این تیم دوخته اند و کارنامه فجیع قبلی آنها، روزهای بسیار تلخ و سیاهی در همه زمینه ها برای راه آهن پیش رو خواهیم داشت.

  • کارشناس ریلی

    خطاب به آقای امیر علی
    یا همان دار و دسته میعاد صالحی بهتر است بگوئیم "کافر همه را به کیش خود پندارد"
    سانحه اخیر حاصل سه سال بی تدبیری از سوی نابود گر راه آهن میعاد صالحی است حاصل سه سال بی فکری بی برنامه گی و خود بزرگ بینی یک نخبه نما بوده که حالا دکتر ذاکری باید تلاش کند تا خرابی های ایشان را که واقعا کم نیستند را یک به یک جبران کند ای کاش تیم صالحی و خود ایشان عقل که نداشتند حداقل انصاف داشتند تا بفهمند با سرمایه های ملی کشور چه کرده اند.

  • امیرعلی

    خطاب به کارشناس ریلی:

    شما مطمئنی عقل داری؟ چون ادب که قطعا نداری!!
    استدلالت هم بسیار ضعیفه! سانحه زمان مدیر بی کفایت و تازه واردی اتفاق افتاده که بدش نمیاد نوچه های رسانه ایش تا میتونن تقصیر را گردن مدیر باکفایت قبلی بندازن!

    این بهانه ها هم خیلی نخ نماست. خریدار هم نداره جلوی مردم!
    هرچی بیشتر شما و گردانندگان معلوم اون کانال اینجوری ادامه بدین و عمدا اسم ذاکری را نبرین بیشتر خودتون رو سبک میکنین!