◄ ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی؛ گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره اشاره و این کارگروه ها را شامل کارگروه ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و پایش عملکرد ذکر کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نشست هم اندیشی مدیرعامل راه آهن با شرکت ها و تشکل های صنفی ریلی از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته خبر داد .
به گزارش تین نیوز، سبحان نظری آنچه را که در سه سال گذشته بر بخش ریلی گذشته است برشمرد و از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل ونقل ریلی، ستیز با بخش خصوصی ) لغو توافقنامه/قراردادهای مشارکت با بخش خصوصی برای ساخت خطوط ریلی،تعرفه گذاری ناعادلانه و یک طرفه، مسدودسازی سیستم صدور بارنامه شرکت ها مغایر با ماده 3 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی و ...( فراری دادن سرمایه گذاران بخش خصوصی ریلی لغو سفارش ساخت واگن ها و ...) سوانح متعدد ریلی و آسیب به سرمایه بخش خصوصی و وجهه حمل و نقل ریلی، تشدید اختلاف حساب بین راه آهن و شرکت ها، اعمال غیرقانونی و غیرشرعی جرایم تأخیر تأدیه بدهی ها و کشاندن اختلافات از پشت میزهای گفت و گو به دادگاه ها در این مدت خبر داد.
وی همچنین به چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: فرآیند طولانی تشکیل پرونده و محقق نشدن پرداخت یارانه ماده 12( قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به شرکت ها) و قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از جمله این چالش ها بود.
وی تاکید کرد: فقدان نهاد تنظیم گر ریلی، عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی و کمبود لوکوموتیو آماده به کار، بهره وری اندک دارایی های ریلی اعم از خط و ناوگان، دشواری اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران با الزام ارائه وثایق و تضامینی مانند اسناد ملکی و رقابت ناعادلانه با شیوه حمل و نقل جاده ای از دیگر چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته بود.
به گفته نظری، تفسیر غیر حمایتی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل و نقل ریلی، نابهینگی توسعه زیرساخت (خطوط جدید، دوخطه سازی، برقی سازی و ...)، مکانیزه نبودن سیستم سیر و حرکت و ناعادلانه بودن ساختار کمیسیون های نواحی سوانح و کمیسیون عالی سوانح بخش دیگری از این چالش هایی بود که بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته با آن مواجه بود.
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره اشاره و این کارگروه ها را شامل کارگروه ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و پایش عملکرد ذکر کرد.
نظری در پایان با ذکر محورهای فعالیت کارگروه های هم افزایی، این محورها را به شرح زیر برشمرد:
1. تمرکز بر بهبود فضای کسب و کار با رویکرد شفاف سازی و اصلاح قوانین و مقررات
- اصلاح ساختار بخش
- اصلاح قانون دسترسی
- اصلاح نظام تعرفه گذاری و تعیین نرخ رقابتی
- تدوین آیین نامه حدود اختیارات و مسئولیت ها فی مابین راه آهن و شرکت ها
- تدوین دستورالعمل سرقت
2. تحکیم نقش شراکت تجاری میان شرکت راه آهن و بخش خصوصی:
- جلسات کارشناسی و مشترک هم اندیشی
- آمادگی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برای همکاری در تهیه دستورالعمل اجرایی قطار کامل
- هم اندیشی و همکاری در بهبود چرخه حمل و سرعت بازرگانی
- واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی جهت بازسازی
- اصلاح عادالانه نظام وصول مطالبات و شفاف سازی آن
- ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی
3. جلسات مشترک با سازمان بنادر، ایمیدرو، گمرک و ... جهت توسعه شبکه خطوط اصلی و آنتنی،افزایش عملکرد، بهبود مقررات و ...
4. سیاستگذاری در کاهش هزینه های حمل ترکیبی با مشارکت بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی بزرگ