بازدید سایت : ۱۳۰۸۰۴

◄ ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی؛ گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره اشاره و این کارگروه ها را شامل کارگروه ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و پایش عملکرد ذکر کرد.

 ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی؛ گامی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی
تین نیوز |

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نشست هم اندیشی مدیرعامل راه آهن با شرکت ها و تشکل های صنفی ریلی از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته خبر داد .

به گزارش تین نیوز، سبحان نظری آنچه را که در سه سال گذشته بر بخش ریلی گذشته است‌ برشمرد و از نزول بی سابقه شاخص های عملکرد بخش حمل ونقل ریلی،  ستیز با بخش خصوصی ) لغو توافقنامه/قراردادهای مشارکت با بخش خصوصی برای ساخت خطوط ریلی،تعرفه گذاری ناعادلانه و یک طرفه، مسدودسازی سیستم صدور بارنامه شرکت ها مغایر با ماده 3 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی، عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی و ...( فراری دادن سرمایه گذاران بخش خصوصی ریلی  لغو سفارش ساخت واگن ها و ...) سوانح متعدد ریلی و آسیب به سرمایه بخش خصوصی و وجهه حمل و نقل ریلی، تشدید اختلاف حساب بین راه آهن و شرکت ها، اعمال غیرقانونی و غیرشرعی جرایم تأخیر تأدیه بدهی ها و کشاندن اختلافات از پشت میزهای گفت و گو به دادگاه ها در این مدت خبر داد.

وی همچنین به چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: فرآیند طولانی تشکیل پرونده و محقق نشدن پرداخت یارانه ماده 12( قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر به شرکت ها) و قیمت گذاری دستوری بلیت قطارهای مسافری از جمله این چالش ها بود.

وی تاکید کرد: فقدان نهاد تنظیم گر ریلی، عدم واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی و کمبود لوکوموتیو آماده به کار، بهره وری اندک دارایی های ریلی اعم از خط و ناوگان، دشواری اعطای تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران با الزام ارائه وثایق و تضامینی مانند اسناد ملکی و رقابت ناعادلانه با شیوه حمل و نقل جاده ای از دیگر چالش های موجود در بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته بود.

به گفته نظری، تفسیر غیر حمایتی از معافیت مالیات بر ارزش افزوده در بخش حمل و نقل ریلی، نابهینگی توسعه زیرساخت (خطوط جدید، دوخطه سازی، برقی سازی و ...)، مکانیزه نبودن سیستم سیر و حرکت و  ناعادلانه بودن ساختار کمیسیون های نواحی سوانح و کمیسیون عالی سوانح بخش دیگری از این چالش هایی بود که بخش حمل و نقل ریلی در سه سال گذشته با آن مواجه بود.

دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی بین راه آهن و بخش خصوصی اشاره اشاره و این کارگروه ها را شامل  کارگروه ارتقای بهره وری، ایمنی و سوانح، سرمایه گذاری، تعرفه گذاری، آموزش و فناوری و  پایش عملکرد ذکر کرد.

نظری در پایان با ذکر محورهای فعالیت کارگروه های هم افزایی، این محورها را به شرح زیر برشمرد: 

1. تمرکز بر بهبود فضای کسب و کار با رویکرد شفاف سازی و اصلاح قوانین و مقررات

- اصلاح ساختار بخش

- اصلاح قانون دسترسی

- اصلاح نظام تعرفه گذاری و تعیین نرخ رقابتی

- تدوین آیین نامه حدود اختیارات و مسئولیت ها فی مابین راه آهن و شرکت ها

- تدوین دستورالعمل سرقت

2. تحکیم نقش شراکت تجاری میان شرکت راه آهن و بخش خصوصی:

- جلسات کارشناسی و مشترک هم اندیشی

- آمادگی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته برای همکاری در تهیه دستورالعمل اجرایی قطار کامل

- هم اندیشی و همکاری در بهبود چرخه حمل و سرعت بازرگانی

- واگذاری لوکوموتیوها به بخش خصوصی جهت بازسازی

- اصلاح عادالانه نظام وصول مطالبات و شفاف سازی آن

- ایجاد کارگروه های مشترک هم افزایی

3. جلسات مشترک با سازمان بنادر، ایمیدرو، گمرک و ... جهت توسعه شبکه خطوط اصلی و آنتنی،افزایش عملکرد، بهبود مقررات و ...

4. سیاستگذاری در کاهش هزینه‌ های حمل ترکیبی با مشارکت بخش خصوصی و بنگاه‌ های اقتصادی بزرگ

سایز ویدئو: 30.57M | مدت زمان: 00:22:48 | دانلود ویدئو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.