اوضاع بهتر میشود
به گزارش مارین تایمز، مدیرعامل شرکت فارسیسان آسیا گفت:با توجه به رکود بازار فعالیتهای دریایی و خدمات فراساحلی و همچنین کاهش قیمت نفت فعلا در برنامههای کوتاه مدت این شرکت تصمیمی برای افزایش ظرفیت و سهمگیری بیشتر از بازارندارد.
سعید ایزدیان با بیان اینکه دو پایانه نفتی در بندر امام و بندر چابهار داریم، گفت: فعالیت پایانه نفتی چابهار از دو سال گذشته به دلیل توقف ترانزیت و صدور سوخت به افغانستان ، متوقف شد و از همان زمان تاکنون هیچ گونه فعالیتی نداشته است.
وی با بیان اینکه این پایانه 6200 تن ظرفیت دارد، اظهار کرد: بر خلاف خواست قلبی و تمایلان به دلیل توقف حدود 2 ساله فعالیت این پایانه، در پی فسخ قرارداد آن با سازمان بنادر ودریانوردی هستیم زیرا نمیتوانیم هیچ گونه بهرهبرداری از این پایانه داشته باشیم بنابراین بهتر است سرمایه و توان خود را در مکان دیگری به کار گیریم.
ایزدیان با بیان اینکه در پایانه نفتی بندر امام دو تاسیسات مجزا داریم، خاطرنشان کرد: یکی از آنها تاسیسات شوتینگ برای انتقال مواد سوختی سنگین به کشتی است که در سالهای گذشته ماهیانه 2 فروند کشتی به این پایانه تردد داشت و از این محل تامین میَشد اما متاسفانه با وجود کاهش قیمت نفت در 1.5 سال گذشته در مجموع 3 فروند کشتی برای استفاده از این تاسیسات به این پایانه تردد داشتهاست.
وی افزود: این در حالی است که دومین تاسیسات ما در این پایانه، مخازن سوخت سبک با حجم 20 هزار متر مکعب است که عملیات ساخت آنها تا یک ماه دیگر به پایان میرسد و پیشبینی میشود این مخازن بتواند عقب ماندگی و خسارات ما را در قسمت تاسیسات شوتینگ و نفت سنگین (سوخت کثیف) جبران کند و ما را به درآمدزایی و سودآفرینی برساند.
مدیرعامل شرکت فارسیسان آسیا اظهار کرد: این تاسیسات مربوط به فاز اول این پروژه است که اگر بازدهی خوبی داشته باشد و همچنین صنایع دریایی از رکود خارج شود بدون شک فاز دوم آن را نیز اجرا خواهیم کرد.
مشکلات بزرگ حمل و نقل دریایی مواد نفتی با برجام رفع شد
وی با بیان اینکه شرکت فارسیسان آسیا با در اختیار داشتن یک فروند شناور تانکر 9200 هزار تنی کار حمل و نقل نفت و مواد سوختی را در بین بنادر داخلی و در سطح کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام میدهد، گفت: با اجرایی شدن برجام، موانع اصلی از پیش پای حمل و نقل دریایی ایران به ویژه حمل و نقل مواد نفتی برداشته شد و بدین صورت همه مشکلات بیمهای، ردهبندی، تردد شناورهای خارجی و ورود خطوط لاینری به بنادر ایران، تردد شناورهای ایرانی در آبهای بینالمللی و ... برطرف شد.
ایزدیان تصریح کرد: با این وجود به دلیل رکود در بازار حملو نقل دریایی و همچنین کاهش قیمت نفت هنوز رونق به حمل و نقل دریایی ایران بازنگشته است این در حالی است که تاثیرات برجام در بخش حمل و نقل نفت و مواد سوختی بیش از دیگر کالاها دیده شده است.
وی درباره آینده این بازار در ایران تصریح کرد: با وجود شرایطی که از آن نام برده شد، اما باز هم امید به آینده بهتر وجود دارد زیرا مشکلات اصلی که بیمه و تردد کشتیها در آبهای بینالمللی بود برداشته شده است و امید داریم با بهبود قیمت نفت، شرایط نیز بهتر شود.
ایزدیان در بخش دیگری از سخنان خود به دو فروند شناور کروبوت در اختیار این شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز در نظر داریم تا باهمین ظرفیت کار کنیم اما اگر در بخشهای دیگر افزایش ظرفیت داشته باشیم متناسب با آن ظرفیت کروبوتها را نیز افزایش خواهیم داد.
وی گفت: علاوه بر 3 فروند شناوری که از آنها نام برده شد، یک فروند شناور به صورت اشتراکی با تاسیسات دریایی داریم که مخصوص جابهجایی سکوهایی دریایی و لوله گذاری در بستر دریا است که این شناور در کشور منحصر به فرد بوده و از آنجایی که از تسهیلات صندوق نفت استفاده کرده است فقط باید در داخل مورد استفاده قرار گیرد به همین دلیل در سال گذشته فقط حدود 2 ماه این شناور فعال بود و در دیگر ماهها پروژهای وجود نداشت که بخواهیم از این شناور استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت فارسیسان آسیا تاکیدکرد: این شرکت نیز یک پایانه کانتینری به مساحت 25 هکتار در مجتمع بندری شهیدرجایی دارد که با ظرفیت قابل قبولی در سال گذشته یعنی جابهجایی 35 هزار TEU کانتینر فعالیت داشته است.
به گفته ایزدیان، به جز شرکت تایدواترخاورمیانه که اپراتور نیز هست هیچ کدام از شرکتهای خصوصی دارای چنین ظرفیتی در بنادر نیستند.
وی اظهار کرد:درحال حاضر با رفع تحریمها و برطرف شدن مشکلات حمل و نقل دریایی، بزرگترین مشکل شرکتهایی مشابه ما افزایش هزینهها است که به دلیل رکود و عدم درآمد مناسب این هزینهها تامین نمیشود و موجب غیرفعال شدن شرکتها میشود.