◄ زیرساخت پذیرش بار ترانزیتی ۱۰ میلیون تنی وجود دارد؟
به دنبال رویکرد جدید کشور روسیه برای استفاده از مسیر ترانزیت ایران و هدفگذاری ایران برای جذب ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی جدید، این پرسش مطرح شده که آیا زیرساخت موجود در ایران می تواند امکان استفاده از این فرصت را فراهم کند؟
به دنبال رویکرد جدید کشور روسیه برای استفاده از مسیر ترانزیت ایران و هدفگذاری ایران برای جذب ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی جدید، این پرسش در بین کارشناسان مطرح شده است که آیا زیرساخت موجود در ایران می تواند امکان استفاده از این فرصت را فراهم کند؟
به گزارش تین نیوز، به عبارت دیگر کارشناسان می گویند آیا با وجود تراکم بار مقاصد معدنی که نیروی کشش موجود تکافوی کامل آن را نمی دهد، انتظار جابحایی بار فشرده جدید ترانزیتی می تواند واقعیت پیدا کند؟
کارشناسان ریلی در شبکه های اجتماعی در پاسخ به این پرسش تاکید کرده اند که در شرایطی که اکنون حتی برای یک قطار مسافری از سمت شرق ظرفیتی وجود ندارد و در عین حال شرکت های معدنی به عدم انجام تعهدات حمل محموله ها معترض هستند، چگونه می توان بارترانزیتی ۱۰ میلیون تنی را پذیرش کرد؟
به گفته کارشناسان لازم است این موضوع را در نظرگرفت که چه چیز را قربانی جابجایی بار داخلی می کنیم و اصولا ایجاد تعهد بین المللی که در چارچوب توافقنامه های سنگین تجاری، عدم پاسخگویی به آنها جرایم دیر کرد به همراه دارد، بدون فراهم شدن شرایط مناسب، منطقی است؟ آیا بحث ارز آوری به هر قیمتی تصمیم درستی است؟ و در حالی که ظرفیت لازم برای پذیرش تعهد ۱۰ میلیون تنی فراهم نیست، دل به دریا زدن و ورود به آن، مشکلات جدید حقوقی نخواهد داشت؟
کارشناسان همچنین این پرسش را مطرح می کنند که آیا این اقدام برای ایجاد درآمدی پایدار در شرایطی که خطوط ما نیازمند ده ها همت برای نوسازی و بهسازی هستند دوام خواهد داشت؟
به گفته آنان، اگر این پروژه ها موفق نباشند، رقبای منطقه ای فرصت سازی کرده و زمینه کارهای آینده از بین خواهد رفت.
ضمن این که احتمالا سرعت بازرگانی حمل کالای داخلی باز هم کاهشی شده و اقتصاد ذینفعان صنعت دچار بحران دیگری می شود که آثارش روی قیمت تمام شده کالای داخلی نمایان و منجر به آثار تورمی جدید شده که به همه ذینفعان تحمیل خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، نخستین قطار کانتینری در مسیر شاخه شرقی کریدور شمال -جنوب از روسیه به هندوستان از مبدا ایستگاه چخوف روسیه به مقصد بندر ناواشوا در هند ۶ تیر ماه با ۳۹ کانتینر ۲۰ فوتی وارد ایران شد.
این قطار حامل مواد عایق رطوبتی سقف پس از طی سه کشور روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به ایران رسید و از مسیر بندرعباس از طریق دریا به هند خواهد رسید.