برنامه راهبردی-عملیاتی ۵ ساله ترانزیت تدوین می شود
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه راهبردی-عملیاتی پنج ساله منطبق بر برنامه پیشنهادی هفتم توسعه در خصوص تقویت و ارتقای روابط حمل ونقلی و ترانزیتی با کشورهای هدف منطقهای و بازیگران مؤثر فرامنطقه ای در امر ترانزیت در حال تدوین است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه راهبردی-عملیاتی پنج ساله منطبق بر برنامه پیشنهادی هفتم توسعه در خصوص تقویت و ارتقای روابط حمل ونقلی و ترانزیتی با کشورهای هدف منطقه ای و بازیگران مؤثر فرامنطقه ای در امر ترانزیت در حال تدوین است.
به گزارش تین نیوز ، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ضمن مروری بر مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی، چشم انداز نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در کریدورهای ترانزیتی منطقه را امیدبخش و دلگرم کننده اعلام کرد و افزود: این چشم انداز با توجه به اولویت فعلی وزارت راه و شهرسازی در خصوص کنش گری پررنگ در این کریدورها با تأکید بر بهره گیری حداکثری از مزیت های نسبی جغرافیایی و امنیت ترانزیت از کشور و ارتقای مزیت های رقابتی ترانزیت از ایران بر مبنای مطلوبیت سازی مؤلفه های کلیدی زمان، هزینه، در چارچوب برنامه راهبردی-عملیاتی پنج ساله در این وزارت خانه در دست تدوین است.
وی ضمن اشاره به بند ۱۰ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در شهریورماه سال ۱۴۰۱ در مورد فعال سازی مزیت های جغرافیایی-سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات حمل و نقل، همچنین نگاه تحولی و راهبردی رئیس جمهور محترم و دولت سیزدهم به مقوله ترانزیت و تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی بر تسریع در تکمیل و بهره برداری کریدورهای تزانزیتی کشور گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی به مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی ، رویکردی فعالانه است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پویایی و ابتکار عمل و بهره حداکثری از روابط حسنه سیاسی، اقتصادی و تجاری در راستای توسعه مناسبات حمل ونقل و ترانزیتی دو و چندجانبه با کشورهای هدف به معنای تحکیم تعاملات حمل ونقلی بر پایه منافع مشترک ترانزیتی با این کشورها مبنای کار بوده و نگاه ویژه به درهم تنیدگی این دست تعاملات با جریان ها و روندهای تجارت منطقه ای و بین المللی و واقع گرایانه به معنای شناخت مؤثر از راهبردها و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در زمینه توسعه کریدورهای ترانزیتی عبوری و غیرعبوری از قلمروی کشور و رصد مستمر آخرین وضعیت آن ها و نیز درک عمیق از ظرفیت های بالفعل و بالقوه جغرافیایی-سیاسی و زیرساخت های ترابری کشور اعم از بنادر، پایانه های مرزی و شبکه ریلی و جاده ای و فرودگاه ها وجود دارد.
افندی زاده در خصوص مفهوم و کارکردهای کریدورهای ترانزیتی خاطرنشان کرد: این کریدورها به منظور حمل انواع کالاها و محموله ها به شیوه های محتلف ریلی، جاده ای و دریایی و ترکیب آن ها از مبادی اولیه تا مقاصد نهایی با تأکید بر ترابری سریع، سهل و امن با صرفه اقتصادی از طریق ورود به و خروج از گذرگاه های مرزی تجاری به عنوان دروازه های بین المللی از طریق قلمرو کشورهای ترانزیتی و ذیل قوانین و تعرفه های هماهنگ و یکپارچه و سازگار با مقررات ملّی کشورها و کنوانسیون های بین المللی در چارچوب موافقت نامه ها و تفاهمات دو و چندجانبه منطقه ای و فرامنطقه ای بر مبنای اصول همگرایی منطقه ای و ترویج همکاری های اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه شکل می گیرند.
وی افزود: رونق این کریدورها علاوه بر تحکیم روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی با کشورهای مشارکت کننده، نقش عمده ای در افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها، اشتغال زایی و توسعه کسب و کارها و افزایش رفاه در کشورها دارد.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: براساس تجربیات موفق در عرصه جهانی، دولت و بخش خصوصی دارای نقش های کلیدی در توسعه کریدورهای ترانزیتی هستند.
وی افزود: مبادله موافقت نامه های بین دولتی در زمینه تجارت و همچنین تأسیس و فعالیت کریدورهای ترانزیتی، توسعه و تکمیل زیرساخت های ضروری به ویژه از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی کشورهای ذینفع و تسهیل در خدمات حمل و نقل و لجستیک و کسب و کارها در این زمینه، از جمله نقش های کلیدی دولت محسوب می شود.
به گفته افندی زاده بخش خصوص نیز نقش اصلی را در ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقل و لجستیک از طریق شیوه های نوین، برقراری جریان های مالی و تجاری و ایجاد و توسعه زنجیره های تأمین منطقه ای و بین المللی در کشور و فرآوری و ایجاد ارزش افزوده در کالاهای ترانزیتی ایفا می کند.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم ترین شاخص های فنی پایش و ارزیابی عملکرد کریدورهای ترانزیتی شامل حجم و نوع بار ترانزیتی جابجا شده به تفکیک شقوق محتلف حمل ونقل یا ترکیب آن ها از قلمروی کشور، حجم کالای ترانزیتی جابجاشده فی مابین کشور با کشورهای هدف با شیوه های مختلف حمل ونقل، زمان های ترانزیت از قلمروی کشور و فاصله آن تا زمان های مطلوب قابل رقابت با کریدورهای رقیب، نحوه توزیع تأخیرها در اجزای مختلف کریدور نظیر پایانه های مرزی ورودی و خروجی، توقف ها، بازرسی ها و سیر در قلمروی کشور، تعرفه ها، عوارض و هزینه های حمل ونقل و لجستیک پرداختی از سوی شرکت های حمل ونقل و صاحبان بار و کیفیت، ظرفیت و کارآیی زیرساخت ها، تأسیسات و ناوگان ترانزیتی است.
وی افزود: بهبود این شاخص ها، به آن میزان که در حدود و ثغور تکالیف، وظایف و اختیارات وزارت راه و شهرسازی است، از طرق مختلف در اولویت قرار دارد و با عنایت به توجه روز افزون سایر بخش ها و دستگاه های ذی مدخل در امر ترانزیت در چارچوب اسناد بالادستی و اولویت های ملّی به اهمیت کریدورهای ترانزیتی که به آن ها اشاره شد و افق امیدوارکننده و قابل انتظار هم افزایی و همسویی حداکثری بخش ها و دستگاه های مذکور به ویژه در بستر اجرای برنامه هفتم توسعه، فرآیند بهبود این شاخص های عملکردی تا رسیدن به وضعیت مطلوب تر و رقابتی، با سرعت بیشتری طی خواهد شد.
افندی زاده درخصوص توسعه مناسبات دو و چندجانبه وزارت راه و شهرسازی با کشورهای هدف جهت رونق بیشتر کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: برنامه راهبردی-عملیاتی ۵ ساله منطبق بر برنامه پیشنهادی هفتم توسعه در خصوص تقویت و ارتقای روابط حمل ونقلی و ترانزیتی با کشورهای هدف منطقه ای و بازیگران مؤثر فرامنطقه ای در امر ترانزیت با راهبری معاونت حمل ونقل این وزارت و همکاری سازمان ها و شرکت های تابعه و سایر بخش ها و دستگاه های ذیربط در حال تدوین است که در تهیه آن، از نقطه نظرات فعالان بخش خصوصی کشور بهره گیری خواهد شد.
وی سرفصل های کلیدی این برنامه راهبردی-عملیاتی را به شرح زیر برشمرد:
- تبیین منافع مشترک ترانزیتی بر پایه روندها و جریان های تجارت، با کشورهای چین، هند، روسیه، جنوب خلیج فارس و دریای عمان، آسیای مرکزی، پاکستان و افغانستان، حوزه قفقاز، ترکیه، حاشیه دریای سیاه، عراق و سوریه در چارچوب کریدورهای ترانزیتی شمالی-جنوبی و شرقی-غربی اتصال دهنده قاره ای آسیا و اروپا از جمله شاخه های شرقی، مرکزی و غربی کریدور شمال-جنوب، کریدورهای سازمان همکاری اسلامی( اکو)، کریدورهای ابتکار کمربند و راه چین، مسیرهای تجارت ذیل سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقت نامه چابهار،کریدور عشق آباد، کریدور خلیج فارس- دریای سیاه و کریدور ایران-عراق-کشورهای همسایه عراق تا دریای مدیترانه.
- شناسایی اقدامات اولویت دار توسعه و تکمیل زیرساخت ها و تأسیسات کلیدی ترانزیتی کشور از جمله مراکز لجستیک، بنادر و تجهیزات بندری، پایانه های مرزی جاده ای و ریلی، راه ها، خطوط راه آهن و همچنین توسعه و نوسازی هدفمند ناوگان ترانزیتی و برنامه عملیاتی اجرایی سازی این اقدامات با رویکرد جذب سرمایه گذاری و تأمین مالی بخش خصوصی و نیز کشورهای خارجی ذینفع و حمایت و تشویق این دست سرمایه گذاری ها.
- بهبود ترانزیت ناوگان جاده ای و ریلی کشور از قلمروی کشورهای هدف از طریق رفع موانع فعلی و بهره گیری از ظرفیت های کنواسیون های حمل ونقل بین المللی که کشورمان و کشورهای هدف عضو آن هستند.
- بهبود مؤلفه های هزینه و زمان ترانزیت ناوگان خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران از طریق اقدامات روان سازی و توسعه ترانزیت با تأکید بر هوشمندسازی حمل ونقل و استفاده از ابزارهای نوین دیجیتالی ذیل تصمیمات شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی.
- نظام مند نمودن فرآیند بازاریابی ترانزیتی و رقابتی نمودن تعرفه های ترانزیتی و هماهنگ سازی و ایجاد یکپارچگی تعیین تعرفه ها در کلیه شقوق دریایی، جاده ای و ریلی در قالب بسته های تعرفه ای واحد و قابل ارائه به صاحبان بار و شرکت های حمل ونقلی خارجی.
- برنامه ریزی و اجرای طرح های ابتکاری حمل ونقل ترکیبی بار در ترانزیت از قلمروی کشور در همکاری با کشورهای هدف.
- حمایت از کسب وکارهای مرتبط با ترانزیت و جذب همکاری شرکت های فناورانه و دانش بنیان جهت توسعه و بهبود فرآیندهای مدیریتی و عملیاتی ترانزیت از کشور.