◄ کنسرسیوم گذرگاه شمال جنوب برگزار شد/امضای قرارداد خرید ۱۰۰۰ کشنده داخلی
اولین نشست ملی اعضا و سهامداران کنسرسیوم گذرگاه شمال - جنوب با حضور کلیه اعضا و سهامداران در سالن جلسات سازمان توسعه و تجارت برگزار شد.

اولین نشست ملی اعضا و سهامداران کنسرسیوم گذرگاه شمال جنوب با حضور کلیه اعضا و سهامداران در سالن جلسات سازمان توسعه و تجارت برگزار شد.
به گزارش تین نیوز، در این نشست که با حضور مقامات و مسئولان کشوری و لشگری در سالن خلیج فارس مرکز نمایشگاه های بین المللی برگزار شد سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور وزیر راه در امور زیربنایی، سالاری رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی، امیر محمدی معاون اماد و پشتیبانی نداجا، مسعود دانشمند؛ رییس هیات مدیره کنسرسیوم و مهدی قدمیاری دبیر این کنسرسیوم و نوروزی مدیر دفتر صنعت سام به بیان ظرفیت ها و دلایل تشکیل این کنسرسیوم و ماموریت های آن پرداختند.
در این نشست که نماینده بانک VTBروسیه در ایران، نمایندگان شرکتهای چینی و خارجی حضور داشتند؛ علاوه بر بررسی ظرفیت های جدید و فعالیت های پیشران کنسرسیوم، گزارشی از عملکرد این کنسرسیوم به حضار ارائه و پروژه های ساخت کشتی، بنادرخشک، ساخت کانتینر و سایر ابر پروژه های این کنسرسیوم تشریح شد.
کنسرسیوم گذرگاه شمال جنوب؛ اهداف و اقدامات
کنسرسیوم گذرگاه شمال جنوب بزرگترین کنسرسیوم مجموعه شرکتهای بازیگر و نقش آفرین در حوزه کریدورهای عبوری کشور است که با محوریت شورای عالی صنایع دریایی کشور و وزارت صمت و وزارت راه تشکیل و فعال گردیده است و جهت حضور و بهره مندی از تمامی ظرفیتهای بخش خصوصی در راستای فعالسازی گذرگاه های عبوری از ایران در قالب کنسرسیوم شکل گرفته است .
اهداف و برنامه های کنسرسیوم
کنسرسیوم گذرگاه شمال جنوب متشکل از ۳۹ شرکت بزرگ حوزه بازرگانی و لجستیکی کشور و ده ها نفر سهامدار حقیقی است که با هدف فعال سازی کریدور شمال جنوب و ایجاد هم افزایی میان اعضا برای بهبود عملکرد و تسهیل جابجایی بار تشکیل شده است. این شرکت ها یک هلدینگ بین المللی را با نام شرکت مادرتخصصی آماد شرق تشکیل داده اند .
بنابر اظهارات مقامات کنسرسیوم، در نظر دارد حجم جابجایی بار خود را از ۵ میلیون تن در سال آینده به ۱۰ میلیون تن و در نهایت به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن در پنج سال آینده برساند. در حال حاضر، حدود ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی در کشور وجود دارد.
قراردادها و اقدامات عملیاتی:
برای تحقق این اهداف، در فاز اول کنسرسیوم قرارداد خرید یک هزار کامیون را امضا کرده است که در فازهای بعدی این تعداد به ۵۰۰۰ کشنده افزایش پیدا خواهد کرد ، این اقدامات با هدف افزایش کارایی و کاهش زمان ترانزیت و افزایش توانمندی در کریدورهای عبوری انجام می گیرد.
امضای قرارداد خرید ۱۰۰۰ کشنده ساخت داخل
در این نشست قرارداد خرید ۱۰۰۰ کشنده ساخت داخل از شرکت شایان دیزل توسط رییس هیات مدیره کنسرسیوم به امضا رسید و اولین ناوگان کشنده به کنسرسیوم تحویل شد که با تحویل این ناوگان درحقیقت فعالیت کتسرسیوم کریدور شمال جنوب از روز گذشته آغاز و رسما اعلام شد. همچنین از کتاب «ظرفیت های منطقه ای و اقتصادی کریدور شمال جنوب» که به همت اندیشکده نظام مسایل حکمرانی کشور و به تالیف محمود نظر نیا و مهدی قدمیاری به چاپ رسیده رونمایی شد.