راههای شهرستان " جم " ایمنی لازم را ندارند / جادههایی که بوی مرگ میدهند
تین نیوز | چندسالی است که مردم شهرستان جم شاهد مرگ خیلی از عزیزانشان در جادههای مواصلاتی این شهرستان هستند و شهروندان جمی بارها از ایمن نبودن جاده ها گلایه کرده و خواستار توجه مسئولان به این امر شده اند.
راه شبکه وشریانی حیاتی هر جامعه است و برای ورود به توسعه باید به اولین آیتم توسعه یعنی راه فکر کنیم. پس راه ارتباطی مناسی می تواند بسترساز برنامه ریزیها برای توسعه شود. راهها از گذشتههای دور تا بحال به عنوان یک نقش کلیدی سبب ارتباط بین شهرها و روستاها بوده است.
شهرستان جم در سال های اخیر با توسعه فیزیکی، رشد جمعیت و افزایش فرصت های سرمایهگذاری مواجه بوده ولی راه های شهرستان جم آنچنان که باید؛ مورد توسعه و بهسازی قرار نگرفته اند.
برنامهریزی برای توسعه صنعتی و شهری شهرستان بدون احداث راه های مواصلاتی ایمن امکان پذیر نیست و باید اقدامات مناسبی در زمینه توسعه راهها صورت بگیرد.
شهرستان جم مانند یک دشت بیضی شکل از شرق به غرب در میان گستردهای از کوههای زاگرس جنوبی محصور است که به لحاظ کوهستانی بودن منطقه فاقد راههای ارتباطی مناسب داخلی و بین شهرستانی است.
از غربی ترین نقطه شهرستان به شرقیترین نقطه که اکثر روستاها و سه شهر ریز و انارستان و جم قرار گرفته است، جاده اختصاصی نار و کنگان و شرکت پالایش گاز فجر است.
چند سالی است که مردم شهرستان جم شاهد مرگ خیلی ازعزیزانشان در جاده های مواصلاتی هستند و شهروندان جمی بارها از ایمن نبودن جادهها گلایه کردهاند و خواستار توجه مسئولان به این امر شدهاند.
مسیر ریز - باغان با گذشت 6 سال همچنان ناتمام است
حسین محدثی رئیس شورای اسلامی شهرستان جم اظهار داشت: راه از عوامل مهم و اصلی توسعه و ترقی هر منطقه محسوب میشود و نقش آن بر کسی پوشیده نیست.
وی افزود: شهرستان جم به لحاظ قرار گرفتن در مسیر مهم عسلويه- جم- فیروزآباد از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار است که این محور ارتباطی در رشد و توسعه شهرستان جم نقش مهمی ایفا کرده است.
محدثی اضافه کرد: از آنجا که این محور مهم ارتباطی بهصورت کمربندی از شهر جم و چند آبادی می گذرد و بقیه نقاط مهم شهرستان از جمله پالایشگاه و شهرهاي ریز و انارستان و اغلب روستاهای بخش مرکزی و بخش ریز در این مسیر قرار ندارند و از طرفی نیز فاقد جاده دسترسی ایمن و مناسب هستند، شایسته است که توجه ویژهای از طرف مسئولان امر به ویژه استاندار و فرماندار در این زمینه صورت پذیرد.
وی بیان داشت: مسیر ارتباطی ریز، سرچشمه، باغان که شهرستان ما را به شهرستان دشتی متصل می کند حدود شش سال پیش توسط معاون وزیر راه کلنگ زنی شد و هنوز بهصورت نیمه تمام است باید اتمام آن از سر گرفته شود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان جم خاطرنشان کرد: مسیر ارتباطی بخش ریز به شهرستان های کنگان و دیر و مرکز استان که در زمان استانداری آقای تبادار عزیز مورد بهره برداری قرار گرفت در آستانه مسدود شدن است.
ریز به دژگاه مهمترین خواسته مردم بخش ریز است
وی افزود: مسیر ریز به دژگاه که از اهم خواسته مردم بخش ریز است و مطالعاتی نیز در چند سال گذشته در این زمینه صورت گرفت و بخش ریز را از بنبست خارج کرده و نقش مهمی در پدافند غیرعامل شهرستان جم ایفا میکند نیازمند توجه و پیگیری ویژه از طرف مسئولان امر است.
محدثی در پایان ضمن تقدیر از تلاشهای رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان جم تصریح کرد: راه ارتباطی منطقه عملیاتی نار به جاده اختصاصی جم - پالایشگاه نیز خارج از عهده اداره راه و شهرسازی شهرستان جم است و استانداردهای لازم ندارد.
وی تاکید کرد: قابل توجه اینکه در شهرستان ما فقط مسیر کوتاه و پر پیچ و خم ریز تا سه راهی گندمزار و ریز تا روستای بیدو زیر نظر راه و شهرسازی است و بقیه مسیرها اختصاصی پالایشگاه و منطقه عملیاتی نار و کنگان است که به لحاظ داشتن معارض زیاد و عدم همکاری برخی، هموار کردن این مسیر ها کار آسانی نیست.
محدثی اضافه کرد: اگر چه در دیدار فرماندار شهرستان جم با معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت مقرر شد جاده جم، پالایشگاه، ریز به دشتی به صورت استانداد و اتوبان ساخته شود ولی هنوز تا رسیدن به این خواسته مهم زمان زیادی لازم است.
راههای ارتباطی مهمترین مشکل شهرستان جم است
نماینده مردم شهرستانهای کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر مسئله راههای ارتباطی را یکی از اصلیترین مشکلات منطقه دانست و اظهار داشت: راه های موجود در هر استان نقش زیرساختی در آن منطقه را دارد که موجب اثرگذاری، پیشرفت و تعالی می شود اما متأسفانه در استان بوشهر با مشکلات عدیدهای در این زمینه روبرو هستیم.
حجتالاسلام موسی احمدی در ادامه خبر از بهینهسازی و تعریض جاده جم به ریز توسط وزارت نفت داد و افزود: زمانی که معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت در عسلویه حضور یافتند این موضوع مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.
وی از کندی اجرای پروژه روشنایی تونل های اتوبان جم - سیراف انتقاد کرد و افزود: احداث جاده ایمن ریز به دوراهک از خواستههای به حق مردم منطقه است باید در برنامه قرار بگیرد.
نماینده مردم شهرستانهای کنگان، جم، دیر و عسلویه در مجلس شورای اسلامی به انتقادها درباره ورودی های شهر جم نیز اشاره کرد و بیان داشت: باید تقاطعهای غیر هم سطح در ورودی های شهرستان جم ایجاد شود
حجت الاسلام احمدی در پایان از رایزنیها با نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری احداث باند دوم بزرگراه جم- فیزوزآباد خبر داد.
نقاط حادثه خیز راههای جم برطرف شود/ ورودیهای شهر جم نیازمند اصلاح است
فرماندار شهرستان جم با اشاره به اینکه اولویتبندی و برنامه ریزی برای رسیدگی به مشکلات شهرستان جم صورت گرفته است، بیان داشت: راههای شهرستان جم نیازمند توجه بیشتر است.
عبدالله نادری افزود: مسئولان در مقابل اتفاقات و حوادث پیرامونی مسئولیت دارند و بیتردید، هر نوع کوتاهی، معامله با جان مردم است و لذا میبایست با دقت و همت بالا، به فکر حل مشکلات زیرساختی از جمله راه باشیم.
وی از راه جم به ریز به عنوان چالش مهم در حوزه ترافیک شهرستان یاد کرد و اظهار داشت: وزیر نفت در سفر به عسلویه، دستور لازم را در خصوص اصلاح این مسیر صادر کردند که در حال پیگیری برای تحقق آن هستیم.
فرماندار شهرستان جم تاکید کرد: البته تا زمان اصلاح کامل مسیر، میبایست نقاط حادثه خیز آن برطرف شود که توافقات لازم برای اصلاح چند نقطه حادثه خیز با مدیرعامل شرکت پالایشگاه گاز فجر جم انجام گرفته است و اداره راه و شهرسازی شهرستان جم می بایست طرح اجرایی آن را در اسرع وقت در اختیار این شرکت قرار دهد
نادری ورودیهای شهر جم را نیز نیازمند اصلاح دانست و از پلیس راه، شهرداری و اداره راه و شهرسازی شهرستان جم خواست تا با مطالعه دقیق، طرح مناسب را برای اقدامات بعدی مهیا کنند.