رسانه ها، همیاران بی صدای مردم در جاده های اطلاعرسانی؛ «نه به تصادف» تا پایان دولت ادامه می یابد
اوایل اسفند سال گذشته، پویش «نه به تصادف» بهطور رسمی از سوی وزیر بهداشت معرفی شد.

اوایل اسفند سال گذشته، پویش «نه به تصادف» بهطور رسمی از سوی وزیر بهداشت معرفی شد. هدف این کمپین کاهش تصادفات و نجات جان هموطنان عزیز از حوادث جادهای بود. در ابتدا، ممکن بود کمتر کسی تصور کند که این پویش ظرف مدت کوتاهی توجه ملی را جلب کند، اما اکنون، در آستانه پایان فاز دوم، آمار مشارکت عمومی و انعکاس رسانهای نشان میدهد که این پویش از یک شعار نمادین فراتر رفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از رویداد 360، در نخستین روزهای آغاز پویش، تفاهمنامه همکاری «نه به تصادف» با حضور دکتر محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و دکتر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به امضا رسید. این تفاهمنامه با هدف فرهنگسازی، بهرهگیری از ظرفیتهای هنری و رسانهای، و کاهش تلفات جادهای در کشور منعقد شد و موجب شکلگیری یک جریان رسانهای گسترده در حمایت از پویش گردید.
روابطعمومی صداوسیما با همکاری وزارت بهداشت، از طریق پخش روزانه تیزرهای کوتاه در برنامههای تلویزیونی و رادیویی، پیام «نه به تصادف» را به خانهها برد. هشتگ #نه_به_تصادف در توییتر و اینستاگرام ترند شد و بیش از ۵۰۰ هزار بار توسط کاربران بازنشر گردید. همزمان، معاون بهداشت در گفتوگو با خبرگزاریها بارها تأکید کرد که این پویش تنها به اطلاعرسانی محدود نیست، بلکه هدف آن نهادینهسازی فرهنگ رانندگی ایمن در سطح ملی است.
پلیس راهور فراجا نیز با بهرهگیری از روشهای مختلف، از جمله افزایش نظارتها، اعمال قانون تخلفات حادثهساز و برگزاری برنامههای آموزشی، پویش «نه به تصادف» را در دستور کار خود قرار داده و به ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و کاهش تصادفات پرداخته است. این نهاد با افزایش حضور بازرسان و استفاده از سیستمهای هوشمند و دوربینهای کنترلی، امکان برخورد دقیقتر و مؤثرتر با متخلفان را فراهم کرده و بهطور مستقیم در ارتقای ایمنی جادهها تأثیرگذار بوده است. به گفته سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور، در طول پویش ۳۱۶۶ راننده متخلف شناسایی شده و گواهینامههای آنها به مدت سه ماه توقیف و در سوابق رانندگیشان ثبت گردیده است.
در اولین روز سال، دکتر علیرضا رئیسی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان سخنگوی پویش «نه به تصادف» معرفی شدند و در طول ایام تعطیلات نوروزی بهطور روزانه گزارشی از رویدادهای پویش و آمار تصادفات و تلفات جادهای ارائه دادند.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور ایران، نیز در پنجاه و ششمین جلسه هیئت دولت، بر ضرورت اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای مقابله با تصادفات جادهای تأکید کرد. وی به مشکلات هندسی جادهها اشاره کرده و اصلاح آنها و نصب دوربینهای کنترل سرعت را از اقدامات ضروری دانست. پزشکیان همچنین بر بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی تأکید کرده و خواستار ایجاد سیستم تشویق و تنبیه مناسب برای رانندگان شد.
در طول این مدت مسئولان کشوری و استانی، نمایندگان مجلس، کارشناسان، هنرمندان و ورزشکاران زیادی به پویش «نه به تصادف» پیوستند یا در مورد تصادفات جادهای و ابعاد مختلف این موضوع اظهارنظر کردند.
با تأکید رئیسجمهور و مسئولان بر اجرای تدابیر پیشگیرانه، از جمله اصلاح هندسی جادهها، بهبود کیفیت خودروها و نصب دوربینهای نظارتی، پویش «نه به تصادف» به یکی از پروژههای ملی تبدیل شد. در این میان، مشارکت عمومی بهویژه از سوی رسانهها، مسئولان منطقهای، دانشآموزان و هنرمندان در استانهای مختلف باعث شد تا این کمپین گسترش یافته و تأثیرگذاری آن افزایش یابد.
با وجود تلاشهای صورتگرفته، چالشهایی همچنان در مسیر کاهش تصادفات جادهای وجود دارد که طبق اعلام وزیر محترم بهداشت، طی برنامهای بلندمدت مورد بررسی و اصلاح قرار خواهند گرفت. پویش «نه به تصادف» با هدف کاهش تصادفات جادهای و ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن در کشور آغاز شده و با حمایت نهادهای مختلف و مشارکت عمومی، توانسته است گامهای مؤثری در این زمینه بردارد. با ادامه این تلاشها و همکاری همهجانبه، میتوان امیدوار بود که در آیندهای نزدیک، شاهد کاهش چشمگیر تصادفات و تلفات جادهای در کشور باشیم.
٨٣ درصد فوتیهای تصادفات، زیر ۵۰ سال هستند
دکتذعلیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی جان میبازند، اعلام کرد: ۸۳ درصد قربانیان زیر ۵۰ سال و بیش از ۶۰ درصد آنها زیر ۳۰ سال سن دارند. وی در برنامه تلویزیونی «کشیک سلامت» ضمن تشریح اهداف پویش «نه به تصادف»، گفت این کمپین با هدف آگاهسازی و فرهنگسازی در حال اجراست و از حمایت رئیسجمهور و وزرای مرتبط برخوردار است. پویش «نه به تصادف» در سه مرحله برنامهریزی شده که مرحله نخست آن از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا نیمه فروردین ادامه داشت. مرحله دوم هماکنون در جریان است و حدود یک سال زمان میبرد. مرحله سوم، بهعنوان فاز بلندمدت، تا پایان دولت چهاردهم ادامه خواهد داشت.
تأکید رئیسجمهور بر استفاده از کلاه ایمنی: ۸۰ درصد مرگ موتورسواران به دلیل ضربه مغزی است
دکتر مسعود پزشکیان در بازدید از ستاد فرماندهی پلیس راهور استان تهران بر ضرورت استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران تأکید کرد و گفت: «موتورسیکلتسواران باید برای حفظ جان خود، حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنند.»
رئیسجمهور با اشاره به آمار نگرانکننده تصادفات موتورسیکلت افزود: «۸۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادف با موتورسیکلت به دلیل ضربه به سر و عدم استفاده از کلاه ایمنی رخ میدهد.»
سالانه ٨٠٠ هزار مصدوم ناشی از تصادفات / زورمان یه مافیای خودروسازی نمی رسد
دکترعلیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی پویش نه به تصادف، به بررسی ابعاد مختلف پویش «نه به تصادف» پرداخت و با اشاره به سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مصدوم ناشی از تصادفات، این آمار را زنگ خطری برای نظام سلامت، اقتصاد و جامعه دانست. او گفت بسیاری از مصدومان به دلیل ناتوانی جسمی دیگر قادر به تأمین معاش نیستند و این مسئله نهتنها منجر به فقر اقتصادی میشود بلکه بر سلامت روان اعضای خانواده بهویژه کودکان آسیبدیده نیز اثرات مخربی میگذارد.
رئیسی با بیان اینکه صرفاً هشدار و اطلاعرسانی توانسته تا حدی اثرگذار باشد، افزود: نه جادهها اصلاح شدهاند، نه خودروها ایمنتر شدهاند و نه قوانین تغییر کردهاند. او چهار عامل اصلی در کاهش تصادفات را «جاده»، «خودرو»، «قانون» و «آموزش» عنوان کرد و گفت بیش از ۳ هزار نقطه حادثهخیز در کشور عامل حدود ۳۰ درصد از فوتیها هستند. در بخش خودرو نیز با انتقاد از عملکرد خودروسازان افزود: «زورمان به مافیای خودروسازی نمیرسد و خودروهای بیکیفیت عامل فوت بیش از ۶۵ درصد قربانیان در محل حادثه هستند.»
بخش مهمی از موفقیت پلیس راهور مرهون تلاشگران عرصه رسانه است
سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا، در پیامی ویدئویی از نقش پررنگ و مؤثر خبرنگاران و فعالان رسانهای در موفقیتهای پلیس راهور تقدیر کرد و گفت: اگر تلاش رسانهها نبود، بخش زیادی از اقدامات پلیس راهور نمود و تأثیر لازم را پیدا نمیکرد. وی همراهی رسانهها را در اطلاعرسانی دقیق و بهموقع از رویدادهای ترافیکی بسیار ارزشمند دانست.
وی همچنین با اشاره به راهاندازی دو کانال رسمی «راهور ۱۲۰» و «تازههای ترافیک» در فضای مجازی، هدف از آن را ایجاد ارتباط مؤثر با رسانهها و اطلاعرسانی لحظهای عنوان کرد. سردار حسینی تأکید کرد که حضور مستمر و پرتلاش خبرنگاران در این فضاها، به آگاهسازی بهموقع مردم درباره وقایع ترافیکی کمک شایانی کرده است.
تصادفات؛ عامل اصلی مرگ و میر جوانان خوزستانی
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که تصادفات جادهای، شایعترین علت مرگ در بازه سنی ۱۸ تا ۴۵ سال در خوزستان هستند و آسیبهای ناشی از آن، بار سنگینی را از نظر روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر دوش خانوادهها و جامعه میگذارند.
میثم معزی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد تصادفات در استان ناشی از خطای انسانی است، تأکید کرد تحقق اهداف پویش ملی ایمنی و سلامت سفر نیازمند آموزش مستمر، فرهنگسازی و رعایت نکاتی چون بستن کمربند، پرهیز از رانندگی در حالت خوابآلودگی و مصرف داروهای خوابآور است.
خودروی متصل؛ تحولی نوین در کاهش تصادفات جادهای
سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، با اشاره به فناوری «خودروی متصل» اعلام کرد این فناوری با بهرهگیری از اینترنت اشیا و ارتباط با زیرساختهای جادهای و سایر خودروها، میتواند نقش مهمی در کنترل رفتار رانندگان و کاهش چشمگیر تصادفات ایفا کند.
وی ضمن قدردانی از حمایت دولت و مقامات ارشد کشور از طرحهای ایمنی ترافیکی، ابراز امیدواری کرد که با توسعه برنامههای هوشمندسازی همچون خودروی متصل، بتوان روند افزایشی تصادفات را مهار کرد و گامی مهم در ارتقای ایمنی جادهای برداشت.
دادستان ریگان: جاده منتهی به شهرستان فاقد ایمنی است
محمدصالح سعیدی، دادستان جدید شهرستان ریگان در شرق استان کرمان، در مراسم معارفه خود، از ناایمن بودن جاده منتهی به این شهرستان گلایه کرد و گفت: «متاسفانه جاده ریگان فاقد هرگونه ایمنی است و پیگیر ایمنسازی مسیر ریگان – نرماشیر خواهم بود.»
اعمال محدودیتهای ترافیکی در محورهای شمال کشور
سرهنگ هادی عبادی، سرپرست پلیس راه مازندران، با اشاره به اهمیت رعایت قوانین ترافیکی و مشارکت همگانی در پویش ملی «نه به تصادف»، از اعمال محدودیتهای ترافیکی در محورهای کرج – چالوس، هراز و فیروزکوه در روزهای چهارشنبه و جمعه این هفته خبر داد.
عبادی افزود: تردد انواع تریلر، کامیون و کامیونت در محور کرج – چالوس نیز ممنوع بوده و در صورت افزایش ترافیک، محور از مرزنآباد به تهران از ساعت ۱۴ و از پل زنگوله به چالوس از ساعت ۱۷ بهصورت یکطرفه خواهد شد. این طرح از ساعت ۲۴ پایان یافته و مسیر بین پل زنگوله تا مرزنآباد مجدداً دوطرفه میشود.
کاهش تصادفات در خراسان نیازمند رفع مشکلات زیرساختی است
محمدحسین روشنک، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با اشاره به مسئولیت اجتماعی این نهاد در پویش «نه به تصادف» تأکید کرد: زیرساختهای حملونقل استان با مشکلات اساسی مواجهاند و بدون رفع این نواقص نمیتوان انتظار کاهش تلفات جادهای را داشت. وی در حاشیه نشست کمیسیون مسئولیتهای اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد افزود: برای کاهش تصادفات، مطالبهگری چندجانبه از نهادهایی مانند وزارت راه، وزارت صمت، پلیس راهور و نهادهای آموزشی ضروری است.
روشنک همچنین بر اهمیت آموزش فرهنگ ترافیک از مهدکودک تا دانشگاه تأکید کرد و گفت: پویش «نه به تصادف» که پیش از نوروز امسال راهاندازی شد، اکنون به یک حرکت مردمی فراگیر تبدیل شده است و اتاق بازرگانی خراسان رضوی در قالب طرحی بلندمدت به دنبال استمرار و تقویت آن است.
وجود ۷۴ نقطه بحرانی تصادف در خراسان رضوی
در نشست کمیسیون مسئولیتهای اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، محسن خنداندل، رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران، با انتقاد از وضعیت فعلی زیرساختهای حملونقل استان تأکید کرد: خراسان رضوی نیازمند بازنگری فوری در حوزه حملونقل جادهای و ریلی است. به گفته وی، در حال حاضر ۷۴ نقطه بحرانی تصادف در استان شناسایی شده که ۲۲ نقطه هنوز نیازمند رسیدگی فوری هستند.
خنداندل با اشاره به ضرورت توسعه پروژههایی چون آزادراه حرم تا حرم، از عقبماندگی استان در حوزه تجهیزات امنیتی جادهای مانند دوربینهای کنترلی نیز ابراز نگرانی کرد و خواستار توجه فوری مسئولان شد.
۶۰ فوتی در تعطیلات نوروزی خراسان رضوی
امید خدادادی، دبیر کمیسیون حملونقل و گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به آمار نگرانکننده ۶۰ فوتی در تصادفات نوروزی استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی در میان سه استان اول کشور از نظر تعداد فوتیهای ناشی از تصادفات نوروزی قرار دارد. وی دلیل اصلی این وضعیت را نبود زیرساختهای مناسب جادهای، ریلی و هوایی دانست و بر لزوم توسعه حملونقل عمومی و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی تأکید کرد.
ارائه گزارش پویش مقابله با تصادفات اتاق بازرگانی مشهد
سهیل پروازی، دبیر کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد، در گزارشی از پویش مقابله با تصادفات که اسفندماه ۱۴۰۳ با همکاری اعضای کمیسیون، رسانهها و تشکلهای اقتصادی راهاندازی شد، هدف اصلی این حرکت را نهادینهسازی فرهنگ مسئولیتپذیری اجتماعی در حوزه ایمنی جادهای میان فعالان اقتصادی عنوان کرد. پروازی تأکید کرد توسعه زیرساختها نهتنها در کاهش تصادفات مؤثر است، بلکه به بهبود شاخصهای اقتصادی، جذب سرمایه، افزایش صادرات و ارتقای عدالت منطقهای نیز منجر میشود.
کروکی حذف شد؛ خسارت تا ۵۳ میلیون بدون نیاز به پلیس
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد در تصادفاتی که خسارت آن کمتر از ۵۳ میلیون تومان است و شرایطی مانند داشتن بیمه شخص ثالث، گواهینامه معتبر و توافق طرفین برقرار باشد، دیگر نیازی به دریافت کروکی پلیس نیست و شرکتهای بیمه موظف به پرداخت خسارت هستند.
«نه به تصادف» باید به یک عزم ملی برای تغییر بدل شود
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جهرم در یادداشتی تأکید کرد که پویش «نه به تصادف» باید به یک حرکت ملی تبدیل شود. وی با اشاره به آمارهای تلخ تصادفات در جهرم و خفر، از جمله ۲۶۰ مصدوم و ۳ فوتی در تعطیلات اخیر، این مسئله را نیازمند توجه فوری و اقدام همهجانبه دانست. هدف این پویش، ایمنسازی جادهها، ارتقای فرهنگ ترافیک و حساسسازی جامعه نسبت به جان انسانهاست، که دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این مسیر همکاری خواهد کرد.
استاندار اردبیل: ۸۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل زیر بار ترافیک میرود/ کاهش ۳۵ درصدی تلفات جادهای استان اردبیل
استاندار اردبیل اعلام کرد که امسال ۸۰ کیلومتر بزرگراه در این استان تکمیل شده و به بهرهبرداری میرسد. مسعود امامی یگانه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث قطعه پنج بزرگراه مشگینشهر – سربند گفت که پیگیریهای جدی از سوی رئیسجمهور و مسئولان استانی برای تکمیل پروژههای راهی و مواصلاتی در حال انجام است. وی همچنین از کاهش ۳۵ درصدی تلفات جادهای استان در تعطیلات نوروز نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود که پروژههای بزرگراهی به طول ۲۶۲ کیلومتر در حال اجراست.
کاهش ۸۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در مرند
دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان مرند از کاهش ۸۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در این شهرستان از ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. یوسف ضیامهر دلیل اصلی این کاهش را شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز عنوان کرد و افزود که دستگاههای اجرایی و خدماتی در این زمینه همکاری کردهاند. وی همچنین به برطرف شدن ۹۰ درصد از نقاط حادثهخیز شهرستان و تأثیر مثبت آن بر ایمنی جادهها اشاره کرد. در محور پرترافیک مرند-بازرگان، به دلیل اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی، تصادفات فوتی برای اولین بار به صفر رسید.
بیمه مرکزی: نداشتن معاینه فنی مانع پرداخت خسارت نیست
بیمه مرکزی با رد شایعات مطرحشده در فضای مجازی اعلام کرد نداشتن معاینه فنی معتبر تأثیری بر پرداخت خسارت از سوی شرکتهای بیمه ندارد و این شرکتها موظفند در چارچوب مقررات نسبت به جبران خسارت زیاندیدگان اقدام کنند. بر اساس تأکید اداره کل نظارت فنی بر بیمههای اموال و اتومبیل، فقدان معاینه فنی مانع ایفای تعهدات بیمهگر نیست، هرچند داشتن آن برای ایمنی تردد و کنترل آلایندگی خودرو ضروری است.
کاهش تلفات جادهای در زنجان: خبری خوش که باید تداوم یابد
تلفات حوادث جادهای در استان زنجان طی تعطیلات نوروز ۱۴۰۴ با کاهش ۳۱.۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شد. در حالی که حجم تردد خودروها در استان افزایش یافته بود، تعداد فوتیها از ۱۶ نفر به ۱۱ نفر کاهش یافت. این کاهش تلفات به دلیل اقدامات پیشگیرانه، رفع نقاط حادثهخیز، فرهنگسازی و استفاده از ظرفیتهای اجتماعی و فرهنگی است. با توجه به رشد ۲۳ درصدی ترددها، این خبر مثبت باید ادامه یابد تا شاهد کاهش بیشتر تصادفات و تلفات جادهای باشیم.
تغییر نگرش به مرگ؛ دلیل علاقه مردم به سفر با خودرو با وجود خطرات
تقی آزاد ارمکی، جامعهشناس، معتقد است که علاقه مردم به سفر با خودرو، علیرغم آگاهی از خطرات بالا، ناشی از تغییر نگرش به مرگ در جامعه است. او توضیح میدهد که در حال حاضر مرگ در فرهنگ و رسانهها به سادگی و تمسخر کشیده شده، و برای کاهش تصادفات باید نگرش افراد به زندگی و سلامت تغییر کند تا مسئولیت بیشتری در قبال خود پذیرفته شود.
آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جادههای مواصلاتی کشور
سرهنگ سیاوش محبی، جانشین پلیس راه راهور فراجا، از بارش پراکنده باران در برخی محورهای استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و کرمانشاه خبر داد و از رانندگان خواست با رعایت سرعت مطمئنه و اطمینان از سلامت سیستم روشنایی و برفپاککن خودرو، با احتیاط تردد کنند.
در بخش ترافیکی نیز ترافیک نیمهسنگین در آزادراههای قزوین–کرج، کرج–تهران، ساوه–تهران و محور شهریار–تهران گزارش شده است. همچنین محور پونل–خلخال همچنان مسدود بوده و رانندگان باید از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. پلیس راه از رانندگان خواست پیش از سفر، وضعیت جادهها را بررسی کرده و قوانین را رعایت کنند.
…
با مروری بر بیست گزارش ستاد رسانه ای پویش نه به تصادف می توان گفت چالش های زیر به عنوان اصلی ترین موانع کاهش تصادفات جاده ای مطرح هستند:
1. عدم اصلاح زیرساختها و جادهها: یکی از مهمترین چالشها در کاهش تصادفات جادهای، نبود اصلاحات مناسب در هندسه جادهها و بهویژه نقاط حادثهخیز است که همچنان عامل اصلی تصادفات میباشد.
2. کمبود ایمنی در خودروها: خودروهای داخلی بهویژه در بخش ایمنی هنوز با مشکلات جدی مواجهاند که این مسئله بهویژه در تصادفات شدید، به افزایش تلفات منجر میشود.
3. مقاومت در برابر تغییرات فرهنگی و آموزشی: هرچند پویش «نه به تصادف» با حمایتهای گسترده مواجه شده، اما هنوز هم نیاز به تغییرات فرهنگی عمیقتری در جامعه و بهویژه در بین رانندگان وجود دارد که ممکن است در کوتاهمدت به نتیجه نرسد.
4. عدم کارایی کافی در مقابله با مافیای خودروسازی: یکی دیگر از مشکلات اساسی که در گزارش اشاره شده، قدرت بالای لابیهای خودروسازی است که ممکن است منجر به مقاومت در برابر تولید خودروهای ایمنتر شود.
5. نقص در قوانین و نظارتها: در حالی که نظارتها و اعمال جریمهها تشدید شده، هنوز هم مشکلاتی در زمینه اجرای کامل قوانین و نظارت مستمر بر رانندگان وجود دارد که میتواند تأثیرپذیری پویش را کاهش دهد.
این چالشها نشاندهنده پیچیدگیهای مبارزه با تصادفات جادهای هستند که بهویژه در فازهای بعدی پویش نیاز به مدیریت دقیقتر و همکاری بیشتر میان نهادها و بخشهای مختلف جامعه دارند.