بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
نماینده مجلس: حضور مسافر در شمال سودده نیست

ترافیک مشکلات در جاده گردشگری شمال

|

تین نیوز | كمتر ایرانی‌ای هست كه تجربه یكبار سفر به استان‌های شمالی كشور را نداشته باشد. جاده‌های زیبای پوشیده از درخت و دریا هر گردشگری را به سمت خود می‌كشاند و حتی خارجی‌ها بخصوص كشورهای عرب شمال ایران را دوست دارند.

در طول سال بیش از 40 میلیون گردشگر از جاذبه‌های گردشگری و زیبای استان‌های شمالی بازدید می‌كنند و با توجه به این حجم بسیار زیاد مسافر به‌طور طبیعی بیكاری نباید در این استان‌ها وجود داشته باشد اما طبق آمار و گفته‌های مسئولان استان‌های شمالی از لحاظ بالا بودن نرخ بیكاری جزو استان‌های رتبه‌دار است.

حال سوال این است كه چرا با وجود میلیون‌ها گردشگر باز شاهد نرخ بالای بیكاری در این استان‌ها هستیم؟

یكی از جواب‌های این سوال، فراهم نبودن زیرساخت‌هاست. اكثر مواقع در محورهای مواصلاتی استان‌های شمالی كشور شاهد ترافیك هستیم به دلیل اینكه جاده‌ها جوابگو حجم بالای تردد خودروها نیستند و بومیان منطقه باید این شرایط را تحمل كنند.
 
 تبدیل فرصت‌ها به تهدید
از سوی دیگر اكثر مسافران تمام لوازم مورد نیاز خود را از محل زندگی خود تهیه می‌كنند و هزینه سفرشان در حد خرید آب و نان است و همچنین اكثر مسافران در كنار ساحل یا جنگل اقدام به زدن چادر می‌كنند.

همچنین امكانات و تجهیزات ارزان، مناسب و قابل‌توجهی در استان‌های شمالی وجود ندارد كه گردشگری مشتاق هزینه كردن باشد و گردشگران مبلغی را كه برای سفر كنار گذاشته‌اند با خود بر می‌گردانند.

برخی از مسافران نیز ویلا دارند و زباله و ترافیك جاده‌های‌شان برای ساكنان استان‌های شمالی است. حضور میلیون‌ها مسافر و گردشگر آرزوی هر كشوری است اما این فرصت در مازندران، گیلان و گلستان به تهدید تبدیل شده است.
 
نگرش اشتباه مسئولان به استان‌های شمالی
نماینده آمل با اشاره به اینكه بین مسافر و گردشگری كه به مازندران سفر می‌كند با مسافری كه به مشهد، قم، اصفهان و شیراز سفر می‌كند زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، گفت: فردی كه به شیراز یا اصفهان می‌رود با قطار و هواپیما می‌رود و برای دیدن مكان‌ها و جاذبه‌های دیدنی هزینه می‌كند.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا افزود: اما فردی كه به مازندران سفر می‌كند با ماشین آخرین سیستم خود فقط به ویلایش می‌رود و حتی برنج و مایحتاج مورد نیازش را از تهران و محل زندگی‌اش می‌آورد و فقط زباله و ترافیك آن برای شهروندان بومی باقی می‌ماند، با چنین وضعیتی چگونه صنعت گردشگری مازندران رونق یابد؟ وی با اشاره به اینكه گردشگران و مسافران هزینه زیادی در سفر خود نمی‌كنند، اضافه كرد: با چنین وضعیتی مازندرانی‌ها از حضور مسافر و گردشگر نه تنها سود و منفعتی نمی‌برند بلكه زیان هم دیده‌اند.
 
حضور مسافر در شمال سودده نیست
نماینده آمل در مجلس با بیان اینكه حضور مسافر و گردشگر در استان‌های شمالی سود ده نیست، تصریح كرد: همچنین با تمام شدن تعطیلات نقدینگی در بانك‌های استان به شدت كاهش پیدا می‌كند، اما به‌طور كلی باید گفت كه سهم شهروندان بومی استان‌های شمالی از گردشگری بسیار كم است.

وی درباره نگرش اشتباه مسئولان كشوری درخصوص صنعت گردشگری مازندران گفت:‌ متولیان به حضور میلیونی گردشگران و مسافران نگاه می‌كنند و تصورشان این است كه سود قابل‌توجهی عاید استان می‌شود.

نماینده آمل در مجلس با تاكید بر نگاه دولت به استان‌های بسیار مستعد شمالی كشور از لحاظ گردشگری، اضافه كرد: استان‌های شمالی را نباید به حال خود رها كنیم بلكه فراهم كردن زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری این استان باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.
 
سهم ناچیز شهروندان شمالی از اعتبارات

نماینده قائمشهر و سوادكوه و جویبار گفت: سازمان برنامه‌ریزی و بودجه 4 درصد اعتبار برای مازندران مشخص كرده است اما هیچ زمان این اعتبار بالاتر از 2 و 2 دهم درصد تخصیص پیدا نكرده و سهم شهروندان این استان از امكانات و زیرساخت‌ها بسیار ناچیز است.
 
سیدهادی حسینی افزود: استان‌های شمالی مانند گیلان، گلستان و مازندران وسط هفته ‌شامل سه میلیون مسافر است اما آخر هفته به 15 میلیون گردشگر می‌رسد، مسئولان كشوری فكر كرده‌اند كه اعتبارات مورد نیاز برای میزبانی این جمعیت از كجا باید فراهم شود؟ نتیجه نبود زیرساخت و اعتبار ترافیك و زباله و مشكلات دیگر است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی پاسخ

    آفرین. احسنت. درود بر یوسفیان ملا که حرف حق رو زد این جماعت گردشگر شمال نیستن نابودگرن، جز زباله سازی و[…] و تخریب محیط زیست خاصیتی برای شمال ندارن. باید حدود شهرها و روستاهای شمال معلوم بشه و اجازه ساخت حتی یه ویلای۱۰متری هم به کسی ندن

  • اردلان پاسخ

    درود تین نیوز عزیز چرا قسمت آزاد راه تهران شمال در زیر مجموعه جاده ای حذف شده است شما تنها سایتی در کشور بوده اید که پیگیری آزاد راه تهران و شمال را انجام می دادید امید است نسبت به اصلاح این موضوع اقدام فرمائید در ضمن نماینده عزیز در تعطیلات بعضی از مردم عزیز در شمال کشور از آب هم کره می گیرند چه برسد به اینکه زیان ده باشد صنعت توریسم اما نبود زیر ساخت در شمال کشور را قبول دارم بخصوص نبود آزاد راه مناسبی از تهران و جنوب کشور به شمال بدرود

  • مجتبی پاسخ

    جای بسی تاسف است که دیدگاه یک نماینده مجلس در شمال کشور نسبت به صنعت توریسم ان هم در شمال کشور با این همه پتانسیل و استعداد فرهنگی - تاریخی - طبیعی و انسانی این باشد. بجای تفکر و ارائه راهکار به مسئولان کشوری به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند. فکر میکنم علت اصلی وجود برخی مشکلات همین تفکرات است. دوستان هنر ان است که از تهدید فرصت ساخت. با تشکر